Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2621962_0001.png
14. september 2022
J.nr. 2022 - 7111
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 705 af 19. august 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 705: Spm. om, hvorledes ministeren ser forskellen på de spil, der tilbydes af regulerede spil-udbydere med licens og de pengespils-lignende spil, der foregår eksempelvis gennem loot-boxes og skinbetting, til skatteministeren
2621962_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere, hvorledes han ser forskellen på de spil, der tilbydes af regule-
rede spiludbydere med licens og de pengespils-lignende spil, der foregår eksempelvis gen-
nem loot boxes og skinbetting?
Svar
En ting er, hvorledes jeg ser på loot boxes og skinbetting. Noget andet er, hvorledes disse
elementer i computerspil anses i forhold til spilleloven.
Hvis vi tager det første først, så ønsker jeg at beskytte børn og unge, så de kan være på
nettet uden at blive afhængige af pengespil. Vi kan se på Spillemyndighedens undersø-
gelse
Prævalensundersøgelse af pengespil og ludomani i Danmark 2021,
at børn og unge, der ga-
mer og køber loot boxes eller skins, har en øget risiko for at blive spilafhængige i forhold
til de unge, som gamer, men som ikke køber loot boxes og skins. Det er baggrunden for,
at jeg mener, at vi skal undersøge muligheden for at regulere salget for loot boxes.
I forhold til, hvorledes loot boxes og skinbetting fortolkes i forhold til spilleloven har jeg
indhentet følgende bidrag fra Spillemyndigheden, som jeg kan henholde mig til:
”Ved spil på det regulerede marked udbydes de traditionelle pengespil såsom onlineka-
sino spil, væddemål mv.
En lootbox er en virtuel kasse, pakke el.lign. og bruges som en samlet betegnelse for et
element i et computerspil, hvor man via fremskridt i spillet eller ved direkte betaling får
mulighed for at få en tilfældig gevinst. Gevinsterne, som findes i lootboxes, er tilfældige
genstande (skins); fx udsmykning til våben eller fiktive guldmønter, der kan bruges i spil-
let. Gevinsten har ikke nødvendigvis en økonomisk værdi, men kan have det, hvis gevin-
sten kan overføres til en anden spiller.
Skinbetting er udbud af spil, hvor indskuddet og/eller gevinsten er et skin. Spiltyperne,
der anvendes til skinbetting, omfatter både væddemål, onlinekasinospil, lotteri mv.
Ifølge dansk lovgivning er et spil omfattet af lov om spil, hvis der er et indskud, et ele-
ment af tilfældighed og mulighed for at opnå en gevinst. Såvel indskud som gevinst skal
have en økonomisk værdi. Hvis fx gevinsten i en lootbox ikke kan sælges videre (og der-
med ikke kan omsættes til penge), betragtes gevinsten ikke for at have en økonomisk
værdi, og dermed vil lootboxes ikke være omfattet af lov om spil.
Skinbetting er på tilsvarende vis, som andre tilladelsespligtige spil, omfattet af lov om spil,
da de tre elementer om indskud, tilfældighed og gevinst er opfyldt.
Forskellen mellem udbud af spil med tilladelse fra Spillemyndigheden og udbud af uregu-
leret spil er, at spiludbydere med en tilladelse har iværksat de forbrugerbeskyttelsestiltag,
som lov om spil foreskriver, fx alderstjek, ROFUS mv. i modsætning til spiludbydere på
det uregulerede spilmarked, herunder
ulovlige skinbetting hjemmesider.”
Side 2 af 2