Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2616771_0001.png
1. september 2022
J.nr. 2022 - 5254
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 653 af 23. juni 2022 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm., om at kommentere artiklen Tusindvis af gamere risikerer skattesmæk: - Jeg har gjort, hvad jeg kunne, men jeg er da lidt nervøs på tv2.dk den 3. juni 2022, til skatteministeren
2616771_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 677 (folketingsåret
2019-20)
kommentere artiklen ”Tusindvis af gamere risikerer skattesmæk:
- Jeg har gjort,
hvad jeg kunne, men jeg er da lidt nervøs” på tv2.dk den 3. juni 2022 og i forlængelse
heraf redegøre for, hvorfor skins angiveligt ikke er omfattet af brugtmomsordningen, når
nu brugtmomsordningen er en særlig ordning, der kan anvendes af virksomheder, der vi-
deresælger brugte varer, kunstgenstande, samlerobjekter eller antikviteter, der i øvrigt er
sammenlignelige med skins? Vil ministeren endvidere redegøre for, om salg af såkaldte
”Non-fungible Tokens” (NFTs) er omfattet af brugtmomsordningen? Og vil ministeren
endelig i forlængelse af de foregående spørgsmål og den refererede artikel tilkendegive,
om ministeren finder det rimeligt, at skins ikke er omfattet af ordningen, og om ministe-
ren på den baggrund vil sørge for, at skins og evt. NFTs fremover omfattes?
Svar
Spørgsmålet om den momsmæssige behandling af salg af brugte, ikke fysiske varer, såsom
salg af skins i computerspil, er en problemstilling, som jeg er meget opmærksom på, og
som har været oppe i den offentlige debat, bl.a. i den nævnte artikel fra tv2.dk og senest i
min besvarelse af SAU alm. del
spørgsmål 615 af 24. juni 2022 (2021/22).
Sagens kerne er, at der ikke findes nogen facitliste over, hvornår man som privatperson
bliver momspligtig ved at sælge brugte, digitale/elektroniske ydelser eller for den sags
skyld varer, men at der skal ske en konkret vurdering af de enkelte tilfælde. Det kommer
derfor bl.a. an på, om den pågældende privatperson anses for at handle selvstændigt som
en afgiftspligtig person og med det formål at opnå indtægter af en vis varig karakter.
Momspligten rammer med andre ord ikke, hvis man af og til sælger private ejendele, så-
som en brugt taske eller et brugt ur, så længe der efter en konkret vurdering ikke er tale
om mere systematisk, økonomisk virksomhed.
Når det er sagt, synes jeg, at det er rimeligt, at man beskattes, hvis man sælger skins eller
lignende i et omfang, så der er tale om systematisk, økonomisk virksomhed.
Spørgsmålet er dernæst, om man så skal bruge de almindelige momsregler, eller om man
kan bruge en særordning kaldet brugtmomsordningen (hvor man ikke har momsfradrag
og kun betaler moms af sin fortjeneste), når der skal beregnes og betales moms.
Salg af skins i computerspil er ikke omfattet af brugtmomsordningen, fordi ordningen
alene omfatter materielle/fysiske varer og ikke digitale/elektroniske ydelser. Skatterådet
har således i SKM2021.694.SR fastslået, at salg af skins ikke er omfattet af brugtmoms-
ordningen, idet der er tale om en elektronisk leveret ydelse.
Heller ikke de såkaldte ”Non-fungible Tokens” vil kunne omfattes af brugtmomsordnin-
gen, igen fordi der er tale om en form for digitalt aktiv, som ikke udgør et materielt gode
eller fysisk vare i momslovens forstand.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm., om at kommentere artiklen Tusindvis af gamere risikerer skattesmæk: - Jeg har gjort, hvad jeg kunne, men jeg er da lidt nervøs på tv2.dk den 3. juni 2022, til skatteministeren
2616771_0003.png
Brugtmomsordningen er fastlagt i EU's momssystemdirektiv, og det er derfor ikke en
ordning, som Danmark nationalt kan ændre.
Jeg kan afslutningsvis henvise til min besvarelse af spørgsmål S 1065 af 29. juni 2022,
hvor jeg har bedt mine embedsmænd om
at bringe problemstillingen op i EU’s Momsko-
mité med henblik på en afklaring af de øvrige EU-medlemslandes håndtering af salg af di-
gitale ydelser.
Side 3 af 3