Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2599737_0001.png
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
24. juni 2022
J nr.
2022 - 1549
Skatteudvalget har i brev af 8. juni stillet mig følgende spørgsmål 625 alm. del, som
jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack
Pedersen (V).
Spørgsmål 625
Er ministeren enig i, at alternative, grønne brændstoffer endnu ikke er til rådighed
for fiskeriet, hvorfor den såkaldte adfærdseffekt ifm. CO
2
-afgiften i forhold til dansk
fiskeri vil være, at fiskerne enten bliver tvunget i land eller til at hente deres brænd-
stof i andre lande?
Svar
Fiskeribranchen står i en særligt udsat situation på baggrund af andre faktorer end
selve CO
2
-afgiften, herunder bl.a. Brexit, som forventes at medføre en permanent
nedgang i aktiviteten i Nordsøen, og reducerede torskekvoter i Østersøen pga.
dårlig bestandsudvikling. Der eksisterer indsatser mhp. at imødekomme konse-
kvenserne for sektoren for så vidt angår Brexit og reducerede kvoter i Østersøen.
For at understøtte fiskerisektorens grønne omstilling i forbindelse med indførsel
af en CO
2
-afgift lægger regeringen op til at indfase CO
2
-afgiften fra 2025, så der er
tid til at omstille sig frem mod en fuldt indfaset CO
2
-afgift i 2030. Regeringen aner-
kender samtidig, at fiskerierhvervet kan have særlig svært ved at omstille sig
uden støtte. Regeringen har derfor foreslået at afsætte en pulje på 250 mio. kr. til
en grøn omstilling af fiskeriet frem mod 2030, mens CO
2
-afgiften indfases.
Der findes i dag tekniske omstillingsmuligheder for kystnære fiskefartøjer og
større fiskefartøjer, herunder gennem energieffektivisering og omstilling til mindre
CO
2
-udledende fossile brændsler eller grønne brændstoffer som bio- og PtX-
brændstoffer. Fiskefartøjer kan desuden omstille sig i en mindre brændstofintensiv
retning, fx ved brug af andre typer redskaber eller skifte til et fiskeri med lavere
brændstofforbrug, som ved at skifte fra trawl til garnfiskeri. Dertil kommer, at fx de
kystnære fiskere vil kunne anvende hybridmotorer, der drives af el og diesel, og
som reducerer brændstofforbruget.
For nuværende vurderes det, at brugen af grønne brændstoffer ikke er økonomisk
rentabelt i fiskeribranchen, og at rentabiliteten varierer for de øvrige omstillingsmu-
ligheder. En CO
2
-afgift forventes derfor at medføre højere udgifter forbundet
med brændstofforbruget på den korte bane. Det er særligt de mellemstore fartøjer
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 625: Spm. om ministeren er enig i, at alternative, grønne brændstoffer endnu ikke er til rådighed for fiskeriet, til klima-, energi- og forsyningsministeren, kopi til skatteministeren
2599737_0002.png
(mellem 15 og 40 meter), som anvender trawl, der vil blive påvirket af afgiften. Der-
udover vil mindre fartøjer blive ramt på det samlede driftsresultat, da de har et
lavere driftsresultat og en mindre volumen i økonomien til at absorbere afgiften.
Med en CO
2
-afgift vil danske fiskere og udenlandske fiskere i dag, som lander
fangst i Danmark, have et øget incitament til at tanke og lande i udenlandske
havne, da det må forventes at blive dyrere at tanke brændstof i Danmark. En øget
omkostning til brændstof vurderes ikke at resultere i fuld lækage bl.a. pga. fiskekvo-
tereglerne, men det må formodes, at andelen af fisk landet i udenlandske
havne og brændstof tanket i udenlandske havne vil stige på kort sigt.
De konkrete effekter af en CO
2
-afgift afhænger af den enkelte fiskers mulighed
for at omstille sine fiskefartøjer eller foretage brændstofbesparende driftsoptimerin-
ger, hvor særligt de større fartøjer vil kunne tanke i udlandet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2