Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2599370_0001.png
24. juni 2022
J.nr. 2022 - 4882
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 606 af 30. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 607: MFU spm. de økonomiske konsekvenser, såfremt der indføres en differentieret reparationsgrænse, hvor biler med den bedste euronorm tildeles en 20 pct. højere reparationsgrænse mv., til skatteministeren
2599370_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt der indføres en dif-
ferentieret reparationsgrænse, hvor biler med den bedste euronorm tildeles en 10 pct. hø-
jere reparationsgrænse, mens biler med den næstbedste euronorm tildeles en 5 pct. højere
reparationsgrænse.
Svar
De to bedste overordnede euronormer er Euro 6 og Euro 5, som har været gældende fra
hhv. 1. september 2015 og 1. januar 2011. De har begge undergrupper fx 5a og 5b, men i
de følgende beregninger ses der alene på de overordnede grupper, da der kun foreligger
oplysninger om den overordnede Euronorm på registreringsattesten og i DMR.
En forhøjelse af reparationsgrænsen for Euronorm 6 og 5 vil omfatte den yngre del af be-
standen og de færdsselskadede biler, men i takt med at de ældre biler udskiftes, vil forhø-
jelsen komme til at gælde flere og flere biler, og på lidt længere sigt vil det derfor svare til
en forhøjelse af reparationsgrænsen for alle biler. Desuden gælder, at jo højere grænsen
sættes op, jo større bliver det forventede mindreprovenu.
Således skønnes en forhøjelse af reparationsgrænsen med 10 pct. point for Euronorm 6
og 5 pct. point for Euronorm 5 at indebære et mindreprovenu på ca. 70 mio. kr. årligt i
2023-2024 stigende til ca. 75 mio. kr. årligt i 2025-2030,
jf. tabel 1.
Hvis der i stedet indføres en differentiering, som efterspurgt i SAU alm. del
spm. 607,
svarende til at den bedste euronorm tildeles en 20 pct. point højere reparationsgrænse, bi-
ler med den næstbedste euronorm tildeles en 15 pct. point højere reparationsgrænse, biler
med den tredjebedste euronorm tildeles en 10 pct. point højere reparationsgrænse, og bi-
ler med den fjerdebedste euronorm tildeles en 5 pct. point højere reparationsgrænse kan
det skønnes at det vil indebære et mindreprovenu på ca. 150 mio. kr. i 2023 stigende til
omkring 170 mio. kr. i 2030,
jf. tabel. 1.
Tabel 1. Mindreprovenu ved differentiering af reparationsgrænsen pba. euronorm
2022-niveau - mio. kr.
10 pct. og 5 pct. point for-
øgelse for Euronorm 6 og 5
Euronorm differentieret repa-
rationsgrænse
2023
65
150
2024
70
160
2025
75
165
2026
75
170
2027
75
170
2028
75
175
2029
75
175
2030
75
170
Anm.: Provenuet er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der er anvendt oplysninger om trafikskadede biler i 2021 fra Forsikring
og Pension.
Kilde: Egne beregninger.
Det bemærkes, at en differentiering af reparationsgrænsen efter fx Euronorm må forven-
tes at medføre øgede administrative omkostninger og derfor vurderes uhensigtsmæssigt.
For en yderligere beskrivelse af reparationsgrænsen henvises der i øvrigt til svaret på SAU
alm. del
spm. 602.
Side 2 af 2