Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2599356_0001.png
24. juni 2022
J.nr. 2022 - 4882
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 602 af 30. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 602: MFU spm. om de økonomiske konsekvenser, såfremt reparationsgrænsen for elbiler, der er indregistreret efter den 1. januar 2016, ændres til henholdsvis 80, 85, 90, 95 og 100 pct., til skatteministeren
2599356_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de økonomiske konsekvenser, såfremt reparationsgrænsen
for elbiler, der er indregistreret efter den 1. januar 2016, ændres til henholdsvis 80, 85, 90,
95 og 100 pct.
Svar
Reparationsgrænsen betegner den del af en trafikskadet bils værdi, der kan repareres uden
fornyet betaling af registreringsafgift.
For almindelige personbiler er reparationsgrænsen 75 pct. Det indebærer, at der skal beta-
les fornyet registreringsafgift af en bil, hvis denne har været udsat for en færdselsskade
mv., der er så omfattende, at omkostningerne ved genopbygning overstiger 75 pct. af bi-
lens handelsværdi før uheldet. Handelsværdien er anskaffelsesprisen inkl. registreringsaf-
gift for en tilsvarende bil umiddelbart før uheldet.
Baggrunden for reglerne er, at registreringsafgiften tilskynder til at foretage reparationer,
der uden afgift ikke ville være økonomisk rentable. Uden afgift vil en 5 år gammel VW
Polo fx kunne koste 65.000 kr. Det vil i det tilfælde ikke være økonomisk rentabelt at ud-
føre reparationer for mere end 65.000 kr. Hvis reparationsudgiften forventes at udgøre
mere end 65.000 kr., og man kan købe en brugt bil i samme stand som den reparerede til
65.000 kr., vil man foretrække at skrotte den skadede bil og i stedet købe den anden bil.
Registreringsafgiften påvirker imidlertid også brugtvognspriserne. Den 5 år gamle bil, der
fx koster 65.000 kr. uden afgift, vil med afgift koste fx 110.000 kr., når den er 5 år gam-
mel. Som følge af dette medfører registreringsafgiften, at det ikke alene er reparationer på
op til 65.000 kr., men også reparationer mellem 65.000 og 110.000 kr., der bliver rentable
for bilejeren. En reparation til fx 100.000 kr. er dog alene fordelagtig for bilejeren, idet det
vil give samfundet et tab at udføre reparationen.
Bilejeren, der får foretaget en reparation til 100.000 kr., vinder 10.000 kr. i forhold til at
skrotte den tilskadekomne bil og købe en tilsvarende for 110.000 kr. For staten vil der
dog være et mindreprovenu på mindst 45.000 kr. i forhold til, at bilen var blevet skrottet.
Netto har samfundet således tabt 35.000 kr. ved, at bilejeren får foretaget en reparation i
stedet for at skrotte bilen.
Det bemærkes dog, at der er et samfundsmæssigt tab i alle de tilfælde, hvor reparations-
udgifterne er større end bilens brugtvognsværdi uden afgift.
Aftale om Grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indebærer bl.a. betydeligt lavere registre-
ringsafgifter for lav- og nulemissionsbiler i forhold til konventionelle biler, da de gradvis
indfases i de almindelige regler for registreringsafgiften.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 602: MFU spm. om de økonomiske konsekvenser, såfremt reparationsgrænsen for elbiler, der er indregistreret efter den 1. januar 2016, ændres til henholdsvis 80, 85, 90, 95 og 100 pct., til skatteministeren
2599356_0003.png
Særligt for de eldrevne biler er indfasningen i registreringsafgiften så lempelig, at der i en
årrække ikke vil kunne beregnes nævneværdig registreringsafgift ved fornyet registrering
af en gennemsnitlig eldrevet bil, der er genopbygget efter en omfattende færdselsskade.
En forhøjelse af reparationsgrænsen til hhv. 80, 85, 90, 95 og 100 pct. for el- og plug-in
hybridbiler skønnes at indebære et årligt mindreprovenu på op til 30 mio. kr. i alt frem
mod 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Mindreprovenu ved forhøjelse af reparationsgrænsen for el- og plug-in hybridbiler
2022-niveau - mio. kr.
Forhøjelse til 80 pct.
Elbiler
Plug-in hybridbiler
Forhøjelse til 85 pct.
Elbiler
Plug-in hybridbiler
Forhøjelse til 90 pct.
Elbiler
Plug-in hybridbiler
Forhøjelse til 95 pct.
Elbiler
Plug-in hybridbiler
Forhøjelse til 100 pct.
Elbiler
Plug-in hybridbiler
0
5
0
10
0
10
5
10
5
15
10
15
10
15
15
15
0
5
0
5
0
10
5
10
5
10
5
10
10
10
15
15
0
5
0
5
0
5
0
10
5
10
5
10
10
10
10
10
0
5
0
5
0
5
0
5
5
5
5
5
5
5
10
5
0
0
0
0
0
0
0
5
0
5
0
5
5
5
5
5
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Anm.: Provenu er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Der er taget udgangspunkt i de forventede priser og registreringsafgifter
for nyregistrerede el- og plug-in hybridbiler i de enkelte år på baggrund af en fremskrivning af bilsalget i 2021 og Klimasta-
tus og -fremskrivning 2022. Herudover er der anvendt oplysninger om trafikskadede biler i 2021 fra Forsikring og Pension.
Kilde: Egne beregninger.
I de første par år vil de provenumæssige konsekvenser være yderst begrænset, hvilket dels
skyldes den lave for registreringsafgift for el- og plug-in hybridbiler i disse år, samt en be-
grænset udbredelse af disse biler i bilbestanden, og deraf et mindre antal forventede ska-
dede biler med skader over 75 pct.
Det bemærkes, at en isoleret ændring reparationsgrænsen alene for elbiler og plug-in hy-
bridbiler vurderes at give et uensartet incitament, hvorfor det vurderes uhensigtsmæssigt.
Side 3 af 3