Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2489175_0001.png
29. november 2021
J.nr. 2021 - 8776
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 4. november 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Jan E. Jørgensen (V)
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om, hvilken ændring for statens skatteprovenu der vil være forbundet med en afskaffelse af lønsumsafgiften på 3,54 procent for medievirksomheder i Danmark, til skatteministeren
2489175_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilken ændring for statens skatteprovenu der vil være for-
bundet med en afskaffelse af lønsumsafgiften på 3,54 procent for medievirksomheder i
Danmark?
Svar
Såvel trykte som elektroniske aviser er omfattet af såkaldt nulmoms. Det vil sige, at der
ikke betales moms af salg af aviser, mens producenter af aviser stadig kan fradrage købs-
moms af varer og ydelser, som anvendes til produktion af aviser. Virksomheder, som ud-
giver trykte eller elektroniske aviser er dog pålagt en lønsumsafgift på 3,54 pct. af værdien
af avissalget.
Det skønnes, at en afskaffelse af lønsumsafgiften på avissalg vil medføre et varigt umid-
delbart mindreprovenu på ca. 125 mio. kr. og et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 95 mio. kr. (2022-niveau)
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en afskaffelse af lønsumsafgiften på avissalg
mio. kr. (2022- niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2022
-125
-100
-95
2023
-125
-100
-95
2024
-125
-100
-95
2025
-125
-100
-95
2026
-125
-100
-95
Varigt
-125
-100
-95
Anm: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Tal for det umiddelbare provenu er baseret på data for indbetalt lønsumsafgift
vedr. avissalg i perioden 1. kvt. 2019 til 3. kvt. 2021, fremskrevet til 2022-niveau på baggrund af den forventede vækstrate i
nominelt BNP fra økonomisk redegørelse, august 2021. Det antages, at en ændring i lønsumsafgiften overvæltes i pri-
serne, og der er benyttet en standard tilbageløbssats på 21 pct. Der er ikke indregnet adfærd i form af afledt ændring i ef-
terspørgslen efter aviser. Der er indregnet en virkning på arbejdsudbuddet på 4 pct. selvfinansieringsgrad svarende til virk-
ningen af en forhøjelse af arbejdsmarkedsbidraget. Det er beregningsteknisk antaget, at afskaffelsen af lønsumsafgiften
træder i kraft den 1. januar 2022. Et muligt ikrafttrædelsestidspunkt vil skulle konsolideres.
Kilde: Skatteministeriet
Nulmoms for aviser afviger fra den generelle regel om, at alle varer og ydelser, der leveres
mod vederlag, pålægges 25 pct. moms. Virksomheder, som udgiver aviser, har således en
lempeligere beskatning, end hvad der generelt gælder. Støtteordninger via skattesystemet,
som indebærer, at nogle virksomheder har en lempeligere beskatning, end hvad der gene-
relt gælder, kaldes skatteudgifter. Nulmoms for aviser udgør en skatteudgift. Lønsumsaf-
giften på aviser udgør til gengæld isoleret set en skattesanktion og modregnes derfor ved
opgørelsen af skatteudgiften. Den samlede skatteudgift for aviser skønnes at være i stør-
relsesordenen 500 mio. kr. i 2022. Skatteudgiften opgøres ved den umiddelbare provenu-
virkning. En afskaffelse af lønsumsafgiften på værdien af avissalg vil medføre en stigning i
skatteudgiften på ca. 125 mio. kr.
Side 2 af 2