Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2599175_0001.png
24. juni 2022
J.nr. 2022 - 4851
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 586 af 27. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om, hvilke undersøgelser og konklusioner, der ligger forud for den drastiske ændring af væddemålsmarkedet, til skatteministeren
2599175_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke undersøgelser og konklusioner, der ligger forud for denne
drastiske ændring af væddemålsmarkedet, og redegøre for den bagvedliggende bevæg-
grund?
Svar
Det forudsættes,
at spørgeren med formuleringen ”denne drastiske ændring af vædde-
målsmarkedet” henviser til
Aftale om nye rammer for spilmarkedet #2: Almennyttige lotterier og
styrket kontrol
af 15. februar 2022, hvor der i
appendiks B
fremgår, at ”Spil på
elektronisk
simulerede sportsbegivenheder, fx simulerede hestevæddeløb, hvor en tilfældighedsgene-
rator på forhånd har fundet vinderhesten, svarer til spil på gevinstgivende spilleautomater.
Reglerne for de to spil ensrettes derfor, således at elektronisk simulerede væddeløb frem-
over vil falde ind under gældende regler og afgifter for gevinstgivende spilleautomater.”
Det bemærkes, at aftaleparterne er blevet enige om at genåbne aftalen, for så vidt angår
den foreslåede model for almennyttige lotterier og dermed afviklingen af banko.
Baggrunden for ændringerne af reglerne for elektronisk simulerede sportsbegivenheder er
den udvikling, der har været på markedet for landbaserede væddemål siden liberaliserin-
gen, og ændringerne har til formål at skabe lige konkurrence for udbydere af væddemål på
resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder og udbydere af gevinstgivende
spilleautomater.
Da reglerne for væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder blev
indført i forbindelse med liberaliseringen af spilmarkedet i 2012, fungerede væddemål på
resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder som et spil, der blev udbudt i spil-
lebutikker i pauserne mellem de rigtige sportsbegivenheder, fx et hestevæddeløb. Vædde-
mål på resultatet af elektronisk simulerede sportsspil blev ligeledes solgt hos personalet
bag kassen på samme måde som almindelige væddemål.
I dag udbydes væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder som
oftest via selvbetjente væddemålsterminaler. Spillet udbydes konstant med omkring 4 mi-
nutters intervaller. Samtidig har udbyderne ofte flere forskellige sportsbegivenheder på
deres væddemålsterminaler, som kører asynkront, således at der udbydes væddemål på en
elektronisk simuleret fodboldkamp, der fx starter et minut efter det elektronisk simule-
rede hestevæddeløb og et minut efter starter en tredje elektronisk simuleret sportsbegi-
venhed.
Udbuddet af væddemål på resultatet af elektronisk simulerede sportsbegivenheder har så-
ledes ændret karakter, så det i højere grad fremstår som en gevinstgivende spilleautomat
end et pausespil mellem virkelige sportsbegivenheder. Med en ændring af reglerne sikres
lige vilkår for sammenlignelige tilfældighedsspil.
Side 2 af 2