Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2584712_0001.png
31. maj 2022
J.nr. 2022 - 4390
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 534 af 5. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 534: Spm. om at oplyse de provenumæssige effekter af at indføre en progression i bo- og gaveafgiften, så værdier over 3 mio. kr. beskattes med 30 pct., til skatteministeren
2584712_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse de provenumæssige effekter af at indføre en progression i bo- og
gaveafgiften, så værdier over 3 mio. kr. beskattes med 30 pct.? Samtidig skal bundfradraget
i boafgiftssager hæves til 500.000 kr. for alle. Svaret bedes opgjort i umiddelbart provenu
og efter tilbageløb og adfærd. Ydermere ønskes provenuet opgjort fordelt mellem private
og erhverv
.
Svar
Efter gældende regler er satsen for boafgiften på 15 pct. Ved beregning af boafgiften gives
et bundfradrag i afgiftsgrundlaget på 312.500 kr. (2022-niveau). Såfremt en del af arven
efter fradrag af boafgiften udloddes til ikke-nærtbeslægtede arvinger, skal disse modtagere
betale en tillægsafgift på 25 pct. af beløbet.
Forhøjelsen af bundfradraget skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 0,5 mia. kr.
(2022-niveau) efter tilbageløb og adfærd. Den ekstra progression, således at der beregnes
yderligere 15 pct. i afgift ud over 3 mio. kr., skønnes at medføre et merprovenu på ca. 1
mia. kr. (2022-niveau), hvorved den samlede virkning af omlægningen er et merprovenu på
ca. 0,5 mia. kr. (2022-niveau) efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Skønnet er behæftet med
stor usikkerhed.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en omlægning af boafgiften
Mia kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
1)
Forhøjelse af bundgrænse
-0,6
-0,5
-0,5
Ekstra progressionstrin
1,3
1,0
1,0
I alt
0,7
0,5
0,5
Anm.: Forudsat at det nye progressionstrin i lighed med det gældende bundfradrag er dobbelt ved uskiftet bo. Gaveafgiften
er ikke medregnet.
1) Ændringerne skønnes ikke at have adfærdsmæssige virkninger af provenumæssig betydning.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger.
Det skønnes desuden med stor usikkerhed, at i størrelsesordenen 0,2 mia. kr. (2022-niveau)
af merprovenuet efter tilbageløb og adfærd kan henføres til overdragelse af erhvervsvirk-
somheder,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenu opgjort fordelt mellem private og erhverv
Mia kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
1)
Anmærkning, note og kilde: Se tabel 1.
Privat
0,4
0,3
0,3
Erhverv
0,3
0,2
0,2
I alt
0,7
0,5
0,5
Side 2 af 2