Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2584552_0001.png
31. maj 2022
J.nr. 2022 - 1464
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 533 af 5. maj 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om det er givende for processen med den internationale skatteaftale, hvis mange af verdens lande på samme måde som den nuværende danske regering forsøger at udnytte smuthuller i en aftale, hvor intentionen netop er mere transparens og færre smuthuller i det internationale skattesystem, til skatteministeren
2584552_0002.png
Spørgsmål
I besvarelsen af SAU alm. del
– spørgsmål 246 fremgår det, at ”Det er den umiddelbare
opfattelse, at et kulturbidrag som det, der indgår i udspillet Den demokratiske samtale skal
styrkes, ikke vil være i strid med ordlyden i ”stand-still” og ”roll-back” forpligtelsen i
OECD-aftalen.”
Vil ministeren forholde sig til, om det er givende for processen med den
internationale skatteaftale, hvis mange af verdens lande på samme måde som den nuvæ-
rende danske regering forsøger at udnytte smuthuller i en aftale, hvor intentionen netop er
mere transparens og færre smuthuller i det internationale skattesystem? Kan sådanne tiltag,
der potentielt er i uoverensstemmelse med aftalen, risikere at trække processen i langdrag
og/eller potentielt underminere den fælles forståelse om, hvad en ”stand-still” måtte inde-
bære?
Svar
Danmark har tilsluttet sig OECD-aftalen af 8. oktober 2021, som adresserer de skattemæs-
sige udfordringer, der er forbundet med digitaliseringen af økonomien. I alt har 137 af de
141 lande og jurisdiktioner, der har deltaget i forhandlingerne, tilsluttet sig aftalen.
OECD-aftalen omhandler selskabsskat. Aftalen indebærer en delvis omfordeling af beskat-
ningsret, som sikrer, at de allerstørste og mest profitable multinationale koncerner, herun-
der også tech-giganterne, fremadrettet skal betale en del af deres selskabsskat i de lande,
hvor de har deres markeder (spor 1), og en global minimumsbeskatning på 15 pct., som er
et effektivt tiltag til at bekæmpe global skatteundgåelse og skattespekulation (spor 2).
OECD-aftalen
indeholder en ”stand-still” og ”roll-back” klausul, som skal udfoldes i den
multilaterale konvention, der skal implementere OECD-aftalens spor 1. I medfør heraf
forpligter de deltagende lande og jurisdiktioner sig til at tilbagerulle, og ikke senere indføre,
digitale omsætningsskatter eller lignende relevante tiltag. Forpligtelsens præcise ordlyd og
rækkevidde er endnu ikke endeligt fastlagt.
Regeringen er fuldt ud opmærksom på, at kulturbidraget skal være i overensstemmelse med
den historiske OECD-aftale, som regeringen byder varmt velkommen og støtter op om.
Regeringen følger derfor de videre forhandlinger
om udfoldelsen af ”stand-still” og ”roll-
back”
klausulen tæt.
Som der er redegjort for i besvarelsen på spørgsmål 246 af 14. januar 2022 (alm. del), er det
den umiddelbare opfattelse, at et kulturbidrag som det, der indgår i udspillet
Den demokrati-
ske samtale skal styrkes,
ikke vil være i strid med ordlyden i ”stand-still” og ”roll-back” for-
pligtelsen i OECD-aftalen. Skatteministeriet finder ikke grund til at antage, at kulturbidra-
get vil have nogen indvirkning på processen forbundet med implementeringen af OECD-
aftalen.
Side 2 af 2