Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 189 , L 189 A , L 189 B
Offentligt
2397646_0001.png
Retsudvalget 2020-21
L 189 - endeligt svar på spørgsmål 41
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
11. maj 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0037-0114
Dok.:
1973440
Besvarelse af spørgsmål nr. 41 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed,
retsplejeloven og udlændingeloven (L 189)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og ud-
lændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvis-
ning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2021. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 189 - 2020-21 - Bilag 0:
Spørgsmål nr. 41 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven
og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsska-
bende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigen-
stande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L
189):
”Vil
ministeren som opfølgning på samrådet om L 189 rede-
gøre for, om og i givet fald hvordan ordensbekendtgørelsen i
dag håndhæves af politiet til at undgå utryghedsskabende ad-
færd i bestemte områder,
hvor der er almindelig adgang?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, Københavns Vestegns Politi, Fyns Politi
og Østjyllands Politi. Rigspolitiet har vurderet, at en høring af
disse fire politikredse giver et retvisende og fyldestgørende bil-
lede af, hvordan ordensbekendtgørelsen generelt håndhæves af
politiet til at imødegå utryghedsskabende adfærd.
Rigspolitiet bemærker indledningsvis, at en fyldestgørende og
udtømmende gennemgang af politiets anvendelse og håndhæ-
velse af ordensbekendtgørelsen i relation til utryghedsskabende
adfærd ikke har været mulig at tilvejebringe inden for den meget
korte frist.
Rigspolitiet kan imidlertid oplyse, at der efter ordensbekendtgø-
relsens § 6 kan meddeles fire forskellige former for forbud mod
ophold i et nærmere afgrænset område (zoneforbud).
§ 6, stk. 1, indeholder ikke umiddelbart en hjemmel til at med-
dele personer et zoneforbud, men en hjemmel til at påbyde en
person at fjerne sig, hvis betingelserne i bestemmelsen er op-
fyldt. Dog kan politiet efter § 6, stk. 4,
på veje
meddele et
zoneforbud efter § 6, stk. 2, til personer, der gentagne gange er
blevet bortvist efter § 6, stk. 1.
Politiet kan i medfør af § 6, stk. 2, meddele et zoneforbud til
personer, der flere gange har overtrådt ordensbekendtgørelsens
§ 3, stk. 1- 3, eller stk. 5.
Side 2/4
L 189 - 2020-21 - Bilag 0:
Zoneforbud efter § 6, stk. 3, kan meddeles til personer, der har
overtrådt ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, om utryghedsska-
bende lejre, og sådanne forbud omfatter hele kommunen.
Endelig kan der efter § 6, stk. 4, meddeles et udvidet zoneforbud
til personer, der har udvist en særlig utryghedsskabende adfærd.
Fælles for alle typer af zoneforbud gælder, at der alene er tale
om forbud mod at opholde sig i den pågældende zone, og det er
således ikke omfattet af forbuddet blot at passere gennem det
pågældende område.
I forbindelse med Rigspolitiets høring har Københavns Vest-
egns Politi oplyst, at politikredsen anvender ordensbekendtgø-
relsen i sager og hændelser, hvor dette skønnes formålstjenligt i
forhold til opretholdelse af sikkerhed, ro og orden i politikred-
sen. Anvendelsen sker, hvor dette giver mening, og hvor der of-
test er tale om sager eller hændelser med personer, der ved deres
adfærd har bidraget til at skabe utryghed i det offentlige rum,
eller hvor der er begrundet mistanke om, at personer har udvist
strafbar adfærd i det offentlige rum. Anvendelsen finder primært
sted i geografiske områder, hvor der over nogen tid har været
udfordringer med utryghedsskabende adfærd, og hvor ordens-
bekendtgørelsen ses at være et redskab, der med fordel kan an-
vendes for hurtigt at kunne fjerne disse personer fra området og
derved skabe ro.
I denne forbindelse bliver § 6 stk. 1, (mundtligt påbud) om at
forlade et givent sted anvendt i vid udstrækning, da dette red-
skab er enkelt anvendeligt og bortvisning kan ske øjeblikkeligt.
Politikredsen anvender endvidere meddelelse af zoneforbud ef-
ter ordensbekendtgørelsens § 6 stk. 5, i den udstrækning det er
muligt og formålstjenligt. Bestemmelsen anvendes der, hvor ud-
fordringerne med særligt utryghedsskabende adfærd sammen-
holdt med den generelle situation i området er alvorlige og til-
bagevendende.
Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsens erfaring er, at ud-
stedelse af zoneforbud efter § 6 stk. 5, kan have en positiv effekt
i områder, hvor der er udvist en særligt utryghedsskabende ad-
færd, og har videre oplyst, at brugen af påbud benyttes til at
håndtere ordensforstyrrelser.
Fyns Politi har oplyst, at de i ordensbekendtgørelsens § 3, stk.
1-3, nævnte overtrædelser håndhæves enten ved dialog, tilrette-
visning (mundtligt påbud om at indstille adfærden), bødeudste-
delse eller anholdelse, såfremt dette skønnes nødvendigt.
Side 3/4
L 189 - 2020-21 - Bilag 0:
Københavns Politi har oplyst, at Københavns Politi håndhæver
ordensbekendtgørelsen i sager og hændelser, hvor dette skønnes
formålstjenstligt for bl.a. at undgå utryghedsskabende adfærd.
Håndhævelsen vil typisk ske i form af dialog eller et mundtligt
påbud om at indstille adfærden eller forlade stedet i medfør af §
6, stk. 1, og/eller meddelelse af zoneforbud i medfør af § 6, stk.
2 eller stk. 5.
I Københavns politikreds meddeles zoneforbud typisk på områ-
der, hvor Københavns Politi erfaringsvis oplever gentagen kri-
minalitet eller utryghedsskabende adfærd i øvrigt, og hvor det
bl.a. vurderes, at et zoneforbud vil medvirke til at forhindre den
kriminelle adfærd samt genskabe trygheden i området.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 43
fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af
straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlæn-
dingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende op-
holdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og
udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189).
Side 4/4