Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2579160_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
19. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 498 alm. del stillet af udvalget den 21. april
2022 efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren på baggrund af sin besvarelse af SAU alm. del
spørgsmål
635 (folketingsåret 2020-21) oplyse, hvorfor såkaldte opsamlingskonti for
neobanker benyttes, hvis de tilsyneladende besværliggør en effektiv kon-
trolindsats?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der har oplyst følgende:
”Finanstilsynet
antager, at der med opsamlingskonto i denne sammenhæng
menes neobankens konto hos dennes egen bank.
I Danmark skal en neobank, jf. ERU alm. del spørgsmål 497, have en bank-
licens eller en tilladelse som betalingsinstitut eller e-pengeinstitut udstedt
af Finanstilsynet for at kunne drive virksomhed. Dermed er neobanker un-
der tilsyn af Finanstilsynet, herunder hvidvasktilsyn.
Det er ikke operationelt muligt for neobanken at udbyde sine tjenester,
medmindre denne har en konto hos en bank, eller den selv har en bankli-
cens og fører en konto i Nationalbanken. Det skyldes, at neobanker skal
kunne modtage, opbevare og overføre penge for at kunne eksistere. For
neobanker, der ikke har en banklicens, og dermed kan føre en konto i Na-
tionalbanken, er deres eneste mulighed for at operere derfor via en opsam-
lingskonto i en bank.
Dette ændrer som udgangspunkt ikke ved muligheden for en effektiv kon-
trolindsats mod hvidvask og terrorfinansiering. Den bank, hvori neobanken
har en konto, skal gennemføre kundekendskabsprocedurer på neobanken
og bl.a. overvåge kundeforholdet med neobanken. Neobanken er desuden
forpligtet til selv at gennemføre kundekendskabsprocedurer på sine kunder
og overvåge disse, jf. besvarelsen af SAU alm. del 635 (folketingsåret
2020-21).”
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Simon Kollerup