Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2574903_0001.png
12. maj 2022
J.nr. 2022 - 3660
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 495 af 21. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 495: Spm. om der er overvejelser i ministeriet om at nedsætte antallet af foreløbige fastansættelser, som en virksomhed kan modtage, førend momsregisteringen bliver inddraget, jf. svar på spm. 724 (2019-20), til skatteministeren
2574903_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 724 (folketingsåret
2019-20) oplyse, om der er overvejelser i ministeriet om at nedsætte antallet af foreløbige
fastansættelser, som en virksomhed kan modtage, førend momsregisteringen bliver ind-
draget? Dette set i lyset af, at virksomheder med fire foreløbige fastansættelser i træk, der
har fået inddraget momsregistreringen i perioden januar 2019 til april 2021, skyldte staten
834 mio. kr., jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 491 (folketingsåret 2020-21).
Svar
Virksomheders indberetninger er en nødvendig forudsætning for at kunne opgøre deres
betalinger af fx moms. Hvis en
virksomhed ikke indberetter, foretages i stedet en ”forelø-
big
fastsættelse” (dvs. en skønsmæssig fastsættelse af virksomhedens betaling).
En foreløbig fastsættelse indebærer af samme grund en risiko for, at skattebetalingen bli-
ver fastsat for lavt, og at virksomheden har en skattegæld, som Skattestyrelsen ikke ken-
der til. Det er derfor vigtigt, at virksomhederne foretager indberetninger til tiden. Derfor
har Skattestyrelsen mulighed for at inddrage en virksomheds registrering for et registre-
ringsforhold
dvs. moms, A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, punkt- og miljøafgifter m.v.
hvis Skattestyrelsen for fire på hinanden følgende afregningsperioder har foretaget en fo-
reløbig fastsættelse af virksomhedens tilsvar vedrørende registrerings-forholdet.
Som beskrevet i svaret på SAU alm. del
spørgsmål 724 (folketingsåret 2019-20) fremgår
det ikke af forarbejderne til den bestemmelse, der hjemler en inddragelse ved fire forelø-
bige fastsættelser, hvorfor det blev besluttet, at der skal foreligge fire foreløbige fastsættel-
ser i træk for det samme registreringsforhold. Det er dog nærliggende at tro, at man ikke
ønskede at sanktionere fx en enkelt foreløbig fastsættelse med en inddragelsesmulighed,
da en enkelt foreløbig fastsættelse kunne være udløst af undskyldelige omstændigheder
hos virksomheden, fx alvorlig sygdom. Ved fire foreløbige fastsættelser tegner der sig
imidlertid et mønster, som kan begrunde den hårde sanktion, som en inddragelse er ud-
tryk for.
Der er ikke aktuelt overvejelser om at ændre reglerne, så en virksomheds registrering kan
inddrages allerede efter fx tre foreløbige fastsættelser. Som led i det igangværende arbejde
med at styrke skattekontrollen ses der dog løbende på, hvordan reglerne kan skærpes, så
virksomheder, der ikke følger reglerne, sanktioneres hurtigt og effektivt, før de når at op-
arbejde en stor skattegæld.
Side 2 af 2