Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2573605_0001.png
11. maj 2022
J.nr. 2022 - 3863
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 492 af 21. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Katrine Olldag (RV)
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 492: Spm. om at oplyse provenuvirkninger før og efter tilbageløb og adfærd ved at hæve fradraget for fremtidige investeringer i elnettet til 110 pct., til skatteministeren
2573605_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkninger før og efter tilbageløb og adfærd ved at hæve
fradraget for fremtidige investeringer i elnettet til 110 pct.?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at de provenumæssige konsekvenser vil afhænge af den nær-
mere afgrænsning af hvilke typer aktiver, der vil være omfattet af det forhøjede afskriv-
ningsgrundlag. På baggrund af overordnede skøn over de fremtidige investeringer på om-
rådet lægges det i nedenstående provenuvurdering til grund, at der årligt investeres for ca.
10 mia. kr. i elnettet, og at disse aktiver skattemæssigt afskrives som installationer med
optil 4 pct. af anskaffelsessummen om året. Dette grundlag er dog forbundet med stor
usikkerhed og vil som anført bl.a. afhænge af den præcise afgrænsning.
På dette beregningsgrundlag skønnes det forhøjede afskrivningsgrundlag for investeringer
i elnettet at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 150 mio. kr. årligt opgjort i va-
rig virkning, hvilket svarer til ca. 100 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd. I de første
år vil mindreprovenuet dog være mindre, da det forhøjede fradrag alene omfatter nye in-
vesteringer.
I provenuvurderingen er ikke indregnet evt. effekter som følge af den økonomiske regule-
ring, som elselskaberne er underlagt.
Som udgangspunkt bør de skattemæssige afskrivninger set ud fra et samfundsøkonomisk
synspunkt så vidt muligt svare til aktivernes økonomiske levetid og afspejle aktivernes
faktiske anskaffelsespris. Hvis dette ikke er tilfældet, vil der kunne opstå en tendens til, at
virksomhederne overinvesterer i de pågældende aktiver, hvilket kan føre til en forvridning
af investeringssammensætningen og dermed have en negativ effekt på produktiviteten i
samfundet som helhed.
Et forhøjet afskrivningsgrundlag for investeringer i elnettet vil fx give elselskaberne et
økonomisk incitament til at investere i en udvidelse af elnettet, frem for øvrige tiltag der
fx kan understøtte en bedre udnyttelse af kapaciteten over døgnets 24 timer.
Side 2 af 2