Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2594355_0001.png
15. juni 2022
J.nr. 2022 - 3746
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 483 af 8. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om at oplyse virkningen på de offentlige finanser, BNP og arbejdsudbud ved at udligningsafgiften afskaffes, til skatteministeren
2594355_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser, BNP og arbejdsudbud ved at
udligningsafgiften afskaffes? Virkningen bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilba-
geløb og adfærd.
Svar
Udligningsafgiften pålægges dieseldrevne biler og betales halvårligt sammen med vægtaf-
giften/grøn ejerafgift. Udligningsafgiften korrigerer for forskellen i afgiften på benzin og
diesel, idet afgiften på diesel er lavere end afgiften på benzin.
Med
Aftale om grøn omstilling af Vejtransporten (december 2020)
blev udligningsafgiften forhø-
jet med ca. 21 pct., svarende til den forventede prisudvikling i perioden 2021-2030. Desu-
den blev udligningsafgiften omlagt for nye biler fra en afgift, der er differentieret efter
hvor langt bilerne kører på en liter brændstof, til en afgift, der er differentieret efter, hvor
mange gram CO
2
bilerne udleder pr. km. Der henvises til Skatteministeriets hjemmeside
for en oversigt over satser mv.
En afskaffelse af udligningsafgiften skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på
ca. 675 mio. kr. og ca. 175 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd over 15 år,
jf. tabel 1.
Ar-
bejdsudbuddet skønnes øget svarende til ca. 200 fuldtidspersoner, mens BNP skønnes at
stige med ca. 600 mio. kr., hvoraf det automatiske tilbageløb udgør knap 150 mio. kr.
1
Tabel 1. Konsekvenser ved afskaffelse af udligningsafgiften
Umiddelbart min-
dreprovenu
Mio. kr.
675
Mindreprovenu ef-
ter tilbageløb og
adfærd
175
BNP
600
Arbejdsudbud
(fuldtidspersoner)
200
Anm.: Provenuvirkning ved fuld effekt over 15 år. Mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd er opgjort inklusive arbejdsud-
budsvirkninger. Beløb er afrundet til nærmeste 25 mio. kr., og arbejdsudbud i personer er afrundet til nærmeste 50.
Kilde: Skatteministeriet.
Det bemærkes, at ændringen i BNP ikke nødvendigvis er et retvisende mål for, hvordan
afskaffelsen af udligningsafgiften påvirker borgernes velstand eller velfærd. Fx indebærer
afskaffelsen, at der sælges flere dieselbiler, og dermed stiger de eksterne omkostninger,
hvilket ikke indgår i opgørelsen af BNP. Effekten på samfundsøkonomien vil derfor være
betydeligt lavere end effekten på BNP.
Det bemærkes desuden, at en afskaffelse af udligningsafgiften forventeligt vil indebære en
øget CO
2
-udledning som følge af en ændret købssammensætning.
1
Det automatiske tilbageløb er isoleret set ikke udtryk for ændringer i den økonomiske velstand, men afspejler reelt blot en
ændret sammensætning af efterspørgslen, idet en ukompenseret afgiftsændring beregningsteknisk indebærer en forøgelse
af borgernes købekraft og dermed af privatforbruget, som indeholder afgifter, finansieret ved mindre offentligt forbrug,
som ikke indeholder afgifter,
jf. også Skatteøkonomisk Redegørelse 2021 kapitel 4.5.
Side 2 af 2