Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2488947_0001.png
26. november 2021
J.nr. 2021 - 8132
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 1. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (Venstre).
Morten Bødskov
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om at oplyse omkostninger pr. sag for de forskellige klageinstanser på skatteområdet, til skatteministeren
2488947_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse omkostninger pr. sag for de forskellige klageinstanser på skatteom-
rådet, dvs. sagsomkostninger pr. sag i skatteankenævn, landsskatteretten m.v. fordelt pr.
år fra 2015 og til i dag?
Svar
Jeg har bedt om Skatteankestyrelsens bemærkninger til spørgsmålet. Skatteankestyrelsen
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Det
er grundet registreringsstrukturen ikke muligt for Skatteankestyrelsen at opgøre om-
kostninger pr. sag for de forskellige klageinstanser på skatteområdet. I stedet kan oplyses
om Skatteankestyrelsens samlede omkostninger pr. afgjort sag,
jf. tabel 1,
og om vederlags-
omkostninger pr. afgjort sag fordelt på Landsskatteretten og ankenævn,
jf. tabel 2.
Oplys-
ningerne for 2021 afventer årets afslutning, idet der typisk afgøres flere sager i 2. halvår.
Tabel 1. Omkostninger pr. afgjort sag (kr.)
2015
Omkostninger pr. sag
Kilde: Skatteankestyrelsen
2016
17.644
2017
17.555
2018
24.728
2019
32.817
2020
38.386
2021
-
18.125
Grunden til at omkostningerne pr. sag er steget hænger sammen med udskydelsen af de
nye ejendomsvurderinger, der har gjort, at styrelsen har omprioriteret sagsbehandlerres-
sourcer fra vurderingsområdet til afvikling af gamle sager på skatteområdet.
Skattesagerne er generelt mere komplekse og med tungere juridiske problemstillinger end
vurderingssagerne. Dette har medført en nedgang i produktiviteten, da medarbejdere
skulle læres op i nye, tunge faglige skatteområder, og medarbejderne på skatteområdet
skulle afsætte tid til oplæring og kvalitetssikring. Skattesagerne er i højere grad end vurde-
ringssager kendetegnede ved individuelle problemstillinger, hvorfor der ikke i samme grad
er mulighed for at benytte sig af stordriftsfordele.
Tabel 2. Vederlagsomkostninger pr. afgjort sag (kr.) fordelt på Landsskatteretten og ankenævn
2015
Landsskatteretten
Motorankenævn
Skatteankenævn
Vurderingsankenævn
645
1.419
13.880
3.360
2016
350
854
12.117
3.498
2017
378
1.260
12.455
1.428
2018
375
1.349
11.417
1.977
2019
634
1.030
9.312
2.463
2020
734
829
10.564
4.968
2021
-
-
-
-
Note: Vederlagsomkostningerne pr. afgørelsesmyndighed er beregnet ud fra de faktiske udgifter til honorarer og vederlag
for retsmedlemmer og ankenævnsmedlemmer i perioden 2015-2020.
Omkostningerne til fællesankenævnene er blevet fordelt på henholdsvis skatte- og vurderingsankenævnene ud fra den for-
holdsmæssige fordeling af afgjorte skatte- og vurderingssager i fællesankenævn siden 2015. Fællesankenævnene nedlæg-
ges med udgangen af nuværende funktionsperiode (den. 31. december 2021).
Kilde: Skatteankestyrelsen
Da skattesager generelt er juridisk komplekse, tager det længere tid for Skatteankestyrel-
sen at forberede en skattesag til skatteankenævnene sammenlignet med en motorsag til
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om at oplyse omkostninger pr. sag for de forskellige klageinstanser på skatteområdet, til skatteministeren
2488947_0003.png
motorankenævnene. Det betyder alt andet lige, at motorankenævnene får både flere og
lettere sager til afgørelse årligt pr. nævnsmedlem, hvilket medfører lavere vederlagsom-
kostninger pr. sag for motorankenævn sammenlignet med skatteankenævn.
Endvidere skal det bemærkes, at vederlagsomkostningerne pr. sag i Landsskatteretten
ikke kan sammenlignes direkte med vederlagsomkostningerne i nævnene. En stor del af
Landsskatterettens arbejde ligger hos retsformændene, som er ansatte af Skatteankestyrel-
sen og modtager løn. Fordi opgørelsen alene er udarbejdet på baggrund af vederlag, er
retsformændenes løn udeladt af opgørelsen. Hvis retsformændenes løn medregnes, vil
omkostningerne pr. sag i Landsskatteretten være mellem 600 til 1.300 kr. højere årligt i
perioden 2015-2020.
Det bemærkes afslutningsvis, at udviklingen i omkostningerne pr. sag til vurderingsanke-
nævnene er præget af udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger, som har betydet, at
vurderingsankenævnene har afgjort færre sager i 2019 og 2020, end det oprindeligt var
forventet.”
Side 3 af 3