Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2558033_0001.png
6. april 2022
J.nr. 2022 - 2008
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv
[SAE]
Initialer:
rig
Samrådsspørgsmål K og L
- Tale til besvarelse af spørgsmål K og L den 6. april 2022.
Spørgsmål K
Vil ministeren redegøre for, hvordan nedsættelsen af en ny ekspert-
gruppe vedrørende værdiansættelser i ”Danmark kan mere l”, der først
skal afrapportere ved udgangen af 2023, kommer til at påvirke de virk-
somheder, som står overfor generationsskifte?
Spørgsmål L
Vil ministeren redegøre for, hvordan henholdsvis små-, mellemstore-
og store virksomheder påvirkes af generationsskiftebeskatningen, og
om det kapitaldræn, der finder sted, alternativt kunne have gjort gavn
ved at blive i virksomheden?
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0002.png
Indledning
Tak for ordet og tak for invitationen til dette samråd om beskatningen
ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder. Før jeg går til besvarel-
sen af de konkrete spørgsmål, vil jeg gerne slå mit og regeringens poli-
tiske udgangspunkt fast.
Tilbage i 2016 indførte den daværende borgerlige regering en særlig lav
bo- og gaveafgift på 5 pct. ved generationsskifte af erhvervsvirksomhe-
der. Nogle af landets absolut rigeste familier kunne hermed se frem til
en skattelettelse i milliard-klassen. Det var helt og aldeles skævt.
Mit parti gik derfor også til valg på at tilbagerulle og genindføre en ens-
artet bo- og gaveafgift på 15 pct. Det gjorde vi med finanslovsaftalen
for 2020. Merprovenuet på ca. 1 mia. kr. årligt brugte vi på at styrke de
unges uddannelser ved at stoppe blå bloks omprioriteringsbidrag, der
alene i 2020 ville have kostet området 700 mio. kr. Det var og er stadig
en god prioritering, der understøtter, at erhvervslivet også i fremtiden
vil have adgang til kvalificerede medarbejdere.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0003.png
Når det er sagt, skal der ikke herske tvivl om, at de familieejede virk-
somheder udgør en vigtig del af dansk erhvervsliv. Navne som for ek-
sempel Lego, Grundfos og Ecco er kendte verden over. Hertil kommer
en underskov af små og mellemstore familieejede virksomheder inden-
for blandt andet produktion, håndværk og service.
Vi har derfor også i dag gode ordninger, der kan afhjælpe eventuelle
skattemæssige likviditetsudfordringer i forbindelse med et generations-
skifte.
Og det er min klare forventning, at de familieejede virksomheder også i
fremtiden vil være en bærende søjle i dansk erhvervsliv på linje med for
eksempelvis de fondsejede virksomheder og de rent børsnoterede virk-
somheder.
Med disse ord vil jeg gå til besvarelsen af de konkrete spørgsmål. Med
spørgerens tilladelse vil jeg besvare dem samlet og så svare på udvalgets
spørgsmål efterfølgende.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0004.png
Spørgsmål K
I spørgsmål K spørges til, hvordan nedsættelsen af en ny ekspertgruppe
vedrørende
værdiansættelser i ”En
ny reformpakke for dansk økonomi”
med afrapportering i 2023 kommer til at påvirke de virksomheder, der
står overfor et generationsskifte.
Jeg skal ikke foregribe den nye ekspertgruppes arbejde og konklusioner.
Og jeg skal heller ikke spå om udfaldet af de efterfølgende politiske
drøftelser og beslutninger.
Som det fremgår af aftaleteksten, skal den nye ekspertgruppe se på mu-
lighederne for at udarbejde skematiske modeller for værdiansættelse.
Modellerne skal være fuldt og helt finansieret indenfor rammerne af be-
skatningen ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder.
Der lægges således ikke op til, at ekspertgruppens arbejde vil medføre,
at de store rabatter, som den tidligere regering prioriterede, vil blive gen-
indført ad bagdøren via en kunstig lav værdiansættelse.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0005.png
Noget der heller ikke samfundsøkonomisk giver mening.
Økonomer i blandt andet OECD og Det Økonomiske Råd har tidligere
slået fast, at en uensartet beskatning, der favoriserer et generationsskifte
indenfor familien, medfører et samfundsøkonomisk tab.
Allerede i dag værdiansættes omkring 95 pct. af virksomhederne efter
skematiske regler. Den nye ekspertgruppe skal undersøge muligheden
for at finde en retvisende skematisk værdiansættelsesmetode, som også
de sidste 5 pct. af virksomhederne kan anvende.
En skematisk værdiansættelse skal skabe yderligere forudberegnelighed
omkring beskatningen. Det har været efterspurgt. Og det har vi så aftalt
at se på.
Spørgsmål L
I spørgsmål L er temaet, hvordan beskatningen ved et generationsskifte
påvirker henholdsvis små, mellemstore og store virksomhederne, her-
under den kapital de har til rådighed.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0006.png
Bo- og gaveafgiften er en skat på ejerne af virksomhederne og ikke på
selve virksomheden. Efter gældende regler skal der betales 15 pct. i bo-
eller gaveafgift af de værdier, der overdrages inden for familien uden
vederlag. Det gælder, uanset om overdragelsen består af barndoms-
hjemmet, en kunstsamling, børsnoterede aktier eller ejerandele i unote-
rede erhvervsvirksomheder.
Regeringen er opmærksom på, at der i nogle tilfælde kan være behov for
fleksibilitet med betalingen af afgiften for at undgå likviditetsmæssige
udfordringer. Derfor sikrede regeringen også - i forbindelse med gen-
indførelsen af en ensartet bo- og gaveafgift - et retskrav på henstand, så
afgiften ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed kan betales stille og
roligt over en periode på 30 år.
Den avanceskat, der kan opstå hos overdrageren i et generationsskifte,
kan også håndteres fleksibelt. Ved overdragelse af en erhvervsvirksom-
hed kan der således anvendes særlige successionsregler, så denne del af
beskatningen udskydes til et eventuelt fremtidigt salg af virksomheden.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0007.png
Derudover gælder jo også de almindelige bundfradrag ved beregning af
bo- og gaveafgift også ved generationsskifte. Ligesom ved overdragelse
af andre typer aktiver mellem nærtstående kan man give 69.500 kr. skat-
tefrit i gave til hvert af sine børn og børnebørn. Og ved arv er de første
312.500 kr. i boet skattefri. Disse bundfradrag vil naturligvis primært
lette beskatningen ved generationsskifte af de helt små virksomheder.
Derudover findes der en række regler og modeller, som anvendes i prak-
sis
alt efter de faktiske forhold i den virksomhed, som ønskes genera-
tionsskiftet. Det er fx muligt at lave glidende generationsskifte ved an-
vendelse af såkaldte A- og B-aktier. Og i nogle tilfælde er der bare anden
likviditet, der kan anvendes til betale afgiften, fx anden formue i forbin-
delse med arv.
Det vil også være muligt skattefrit at overdrage virksomheden helt eller
delvist til en erhvervsdrivende fond efter den model, som et bredt flertal
i Folketinget vedtog i 2019. Herved kan også sikres, at virksomheden
bliver på danske hænder.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0008.png
For de virksomhedsejere, hvor disse muligheder ikke forligger eller ikke
er attraktive, kan man som nævnt anvende henstandsordningen og be-
tale skatten over en periode på 30 år.
På denne baggrund er det min vurdering, at beskatningen ikke fører til
et større kapitaldræn af de familieejede virksomheder. Med mulighe-
derne for succession og henstand samt reglerne for skattefri overdra-
gelse til en erhvervsdrivende fond har vi fundet en god og fornuftig ba-
lance. Denne sikrer både en ensartet og retfærdig beskatning, men giver
også mulighed for, at skatten om nødvendigt kan betales over en år-
række.
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg godt slå fast, at der hvert år er mange virksomhe-
der, der gennemfører et smidigt og professionelt generationsskifte plan-
lagt mange år i forvejen. Det gælder mange små og mellemstore virk-
somheder, som aldrig finder vej til forsiderne. Men der gennemføres
også generationsskifter i store og mere kendte virksomheder, som vide-
reføres i bedste velgående. Jysk eller Mærsk kan være nyere eksempler
herpå.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 467: Spm. om talepapir fra samrådet den 6. april 2022 om værdiansættelse ved generationsskifte, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål K, L, M og N, til skatteministeren
2558033_0009.png
Med disse ord ser jeg frem til at besvare udvalgets spørgsmål.