Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2486665_0001.png
14. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7035
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 714 af 21. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Lene Skov Henningsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om, hvor lang sagsbehandlingstiden forventes at blive med det forventede antal klager sammenholdt med den afsatte kapacitet til at behandle dem, til skatteministeren
2486665_0002.png
Spørgsmål
I svaret på SAU alm. del
spørgsmål 612 oplyser ministeren antallet af forventede klager
over de nye og historiske ejendomsvurderinger. Ministeren bedes i forlængelse heraf op-
lyse, hvor lang sagsbehandlingstiden forventes at blive med det antal klager sammenholdt
med den afsatte kapacitet til at behandle dem.
Svar
Det ligger til grund for aftalen om dimensionering af klagesystemet i
Forlig om et nyt ejen-
domsvurderingssystem
fra november 2016, at det som udgangspunkt forventes, at klagerne
over et rul vurderinger er afsluttet, før næste rul vurderinger sendes ud. Det blev samtidig
aftalt, at ejerboliger vurderes i lige år, og øvrige ejendomme, herunder erhvervsejen-
domme, vurderes i ulige år. Det betyder, at der på denne baggrund forventes at ville være
en sagsbehandlingstid på op til to år for klagerne over de nye ejendomsvurderinger.
Skatteankestyrelsen vil over de kommende år skulle rekruttere yderligere sagsbehandlere
for at have kapacitet til at sagsbehandle klagerne.
Som nævnt i mit svar på SAU alm. del
spørgsmål 612 er skønnet over antallet af klager
forbundet med stor usikkerhed. Derfor er det aftalt i
Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem,
at der skal gennemføres en evaluering af bl.a. dimensioneringen af klagestrukturen og kla-
gesagsbehandlingen, herunder sagsbehandlingstiden, når antallet af de første faktiske kla-
ger over ejerboliger foreligger. Såfremt antallet af klager afviger væsentligt i forhold til det
forudsatte, har aftaleparterne forpligtet sig til at forhandle om håndteringen.
Side 2 af 2