Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2574891_0001.png
12. maj 2022
J.nr. 2022 - 3434
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 445 af 29. marts 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kim Valentin (Venstre).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om skattefri overdragelse af afskrivningsberettigede aktiver, til skatteministeren
2574891_0002.png
Spørgsmål
Efter selskabsskattelovens § 8 B kan man ikke forøge sin anskaffelsessum ved en kon-
cernintern skattefri overdragelse af afskrivningsberettigede aktiver, henholdsvis koncern-
intern overdragelse af goodwill eller andre immaterielle aktiver, der er oparbejdet af det
overdragende selskab. Bestemmelsen anses også at skulle finde anvendelse for andelsbe-
skattede andelsselskaber, der foretager en koncernintern overdragelse bl.a. af hensyn til
EU-retlige regler. Finder selskabsskattelovens § 8 B efter ministerens opfattelse tilsva-
rende anvendelse ved en kommunes skattefri overdragelse af afskrivningsberettigede akti-
ver til et datterselskab ejet af kommunen, jf. at SEL § 8 B gælder for erhvervelse af af-
skrivningsberettigede aktiver fra et koncernforbundet selskab, jf. kursgevinstlovens § 4,
stk. 2, og er der tilsvarende EU-retlige aspekter forbundet hermed? Til baggrund henvises
til højesteretsdom i SKM2018.635, hvor en kommunes overdragelse af afskrivningsberet-
tigede aktiver til et datterselskab anses for en koncernintern transaktion omfattet af lig-
ningslovens § 2 og til skatterådsafgørelser i SKM2020.56 og SKM2007.817, hvor hen-
holdsvis en kommune og en selvejende institution anses for det ultimative moderselskab
og koncernforbundet med sine datterselskaber efter kursgevinstlovens § 4, stk. 2. Spørgs-
målet henviser til, at kommuner tilsyneladende efter praksis godt kan foretage en skattefri
opskrivning af afskrivningsberettigede aktiver ved overdragelse til et datterselskab, mens
andelsbeskattede andelsselskaber ikke kan.
Svar
Da spørgsmålet vedrører praksis for opgørelse af afskrivningsgrundlaget ved koncernin-
terne overdragelser, har jeg indhentet en udtalelse fra Skattestyrelsen, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Selskabsskattelovens § 8 B finder anvendelse på overdragelse af afskrivningsberettigede
aktiver mellem selskaber, som er koncernforbundne efter kursgevinstlovens § 4, stk. 2.
Afgørende er, om samme aktionærkreds i fællesskab ejer mere end 50 pct. af aktiekapita-
len eller flertallet af stemmerne. Selskabsskattelovens § 8 B omfatter således overdragelse
af afskrivningsberettigede aktiver mellem moder-, datter- og søsterselskaber. Skatteplig-
tige omfattet af selskabsskattelovens § 1 kan være omfattet af selskabsskattelovens § 8 B.
Et andelsselskab og et aktieselskab er fx koncernforbundne, hvis de ejes af samme mo-
derforening.
Når et andelsbeskattet selskab overdrager afskrivningsberettigede aktiver, goodwill og an-
dre immaterielle aktiver til et koncernforbundet selskabsbeskattet selskab, udløses der in-
gen beskatning. Derfor fremgår det af forarbejderne til L 27 2003/2004, at også andels-
selskabers overdragelser skal være omfattet af selskabsskattelovens § 8 B med den virk-
ning, at der ikke opnås en "gratis" opskrivning af anskaffelsessum og afskrivningsgrund-
lag.
Selskabsskattelovens § 8 B finder alene anvendelse på overdragelser fra selskaber, og da
en kommune ikke er et selskab, finder bestemmelsen
ikke
anvendelse på en kommunes
skattefri overdragelse af afskrivningsberettigede aktiver til et datterselskab ejet af kommu-
nen. Højesterets dom offentliggjort i SKM2018.635 H, som vedrørte en kommunes
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 445: Spm. om skattefri overdragelse af afskrivningsberettigede aktiver, til skatteministeren
2574891_0003.png
indskud af vandforsynings- og spildevandsaktiviteten i et vandselskab, er i overensstem-
melse hermed.
De to nævnte skatterådsafgørelser vedrører bestemmelsen om tynd kapitalisering i sel-
skabsskattelovens § 11, som finder anvendelse, hvis et selskab har gæld til juridiske perso-
ner som nævnt i ligningslovens § 2, stk. 1 ("kontrolleret gæld").
Begrebet ”et dansk ulti-
mativt moderselskab” i selskabsskattelovens § 11, stk. 4, er således ikke begrænset til kun
at omfatte selskaber i snæver forstand, men kan også være en juridisk person, herunder en
kommune. Bestemmelsen har således et andet anvendelsesområde end lovens § 8 B.
Selskabsskattelovens § 8 B finder anvendelse på alle skattefri overdragelser fra selskaber,
herunder overdragelser fra andelsbeskattede selskaber. Herved er det sikret, at bestem-
melsen er i overensstemmelse med EU-traktatens regler om fri bevægelighed, idet skatte-
fri overdragelser fra danske og udenlandske andelsselskaber behandles ens. Det ses ikke at
udgøre forskelsbehandling i forhold til EU-retten, at overdragelser fra en dansk kom-
mune ikke er omfattet af bestemmelsen, da overdragelser fra udenlandske offentlige myn-
digheder tilsvarende ikke er omfattet af bestemmelsen.”
Side 3 af 3