Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2558621_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2022-3320
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 439 af 28. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 439: Spm. om at oplyse de provenumæssige konsekvenser af at indføre en model, hvor biler pålægges en lavere registreringsafgift, hvis de kun bruges på bestemte dage om ugen, f.eks. ved at tildele nummerplader, som kun giver ret til at køre halvdelen af dagene om ugen, til skatteministeren
2558621_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser af at indføre en model, hvor bi-
ler pålægges en lavere registreringsafgift, hvis de kun bruges på bestemte dage om ugen,
f.eks. ved at tildele nummerplader, som kun giver ret til at køre halvdelen af dagene om
ugen? Der ønskes en beregning på, hvor registreringsafgiften for biler til lejlighedsbrug
skal sættes, hvis der er tale om en provenuneutral omlægning ud fra Skatteministeriets
vurdering af de adfærdsmæssige konsekvenser, og hvad de provenumæssige konsekvenser
ville være ved at halvere registreringsafgiften for biler, som kun kan bruges halvdelen af
ugen.
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
blev registreringsafgiften om-
lagt. Omlægningen indebar en forenkling af afgiftssystemet, herunder afskaffelse af sik-
kerhedsfradrag og fradrag/tillæg for energieffektivitet samt afskaffelse af mindsteafgift. I
stedet indførtes et ekstra skalaknæk i værdielementet og et CO
2
-tillæg. Værdi- og CO
2
-ele-
mentet er begge progressive. Samtidig er nul- og lavemissionsbiler omfattet af lempelige
indfasningsregler, som har til formål at øge udbredelsen af klimavenlige biler.
Udover registreringsafgiften, som betales ved køb af bilen, betales der løbende afgifter i
form af grøn ejerafgift, brændstofafgifter mv.
En ordning, hvor registreringsafgiften afhænger af, hvor mange dage bilen bruges, vil
være en grundlæggende ændring af bilafgiftssystemet.
Ordningen vil desuden være meget vanskelig at gøre provenuneutral, da lavere registre-
ringsafgift på biler, der kun må bruges i bestemte dage, vil skulle opvejes med højere regi-
streringsafgift på biler, der må bruges alle dage.
Ordningen vil også være mere gunstig for konventionelle biler end for elbiler, idet kon-
ventionelle biler betaler betydelig højere registreringsafgift end elbiler. En halvering af re-
gistreringsafgiften vil dermed indebære et større prisfald for konventionelle end for elbi-
ler, hvorfor elbilers konkurrenceevne over for konventionelle biler svækkes. Ordningen
forventes således at trække i retning af flere konventionelle biler.
Derudover vil ordningen være administrativ tung og være forbundet med høje admini-
strative omkostninger, herunder til kontrol af, at bilerne kun bruges i de dage, de har ret
til. Ligesom ordningen må anses for at være begrænsende for mobiliteten og planlægnin-
gen af den enkeltes transport, idet bilen ikke må bruges alle dage.
På baggrund af ovenstående, herunder at der er meget svært at opstille en konkret og af-
grænset model, er der ikke foretaget den ønskede beregning.
Side 2 af 2