Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2558090_0001.png
8. april 2022
J.nr. 2022 - 2949
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 432 af 28. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om at sikre, at implementeringen af Rådets direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner ikke medfører dobbeltbeskatning i indkomststrengen for danske andelsselskaber i strid med formålet i den tilgrundliggende aftale for det omtalte direktiv, til skatteministeren
2558090_0002.png
Spørgsmål
Hvordan vil ministeren sikre, at implementeringen af Rådets direktiv om sikring af en glo-
bal minimumsskattesats for multinationale koncerner ikke medfører dobbeltbeskatning i
indkomststrengen for danske andelsselskaber i strid med formålet i den tilgrundliggende
aftale for det omtalte direktiv?
Svar
De foreslåede regler i direktivet baserer sig på de modelregler for den globale standard for
minimumsbeskatning i spor 2, som OECD’s BEPS Inclusive Framework har udarbejdet i
forlængelse af OECD-aftalen.
Reglerne omfatter
med enkelte undtagelser
alle selskaber i større koncerner, herunder
andelsselskaber. Andelsselskaber vil derfor som udgangspunkt skulle betale en ekstraskat
(»top-up skat«), såfremt den effektive beskatning er lavere end 15 pct. i det land, hvor an-
delsselskabet er hjemmehørende. Der er dog tilvejebragt en række særlige regler, der har
til formål at tilpasse den globale minimumsskat til særlige »skatteneutralitetsordninger«,
hvor beskatningen
som det bl.a. gælder for danske andelsselskaber
fortrinsvis finder
sted på ejerniveau i stedet for på selskabsniveau.
For danske andelsselskaber vil disse regler indebære, at den indkomst, der er omfattet af
reglerne om top-up skat, vil kunne nedbringes. Således vil indkomst, der udloddes som
overskud til andelshavere inden for 12 måneder efter udløbet af indkomståret, og som
undergives beskatning på minimum 15 pct., kunne trækkes fra i den indkomst, der udgør
grundlaget for beregning af den effektive beskatning. Udlodninger vil dermed kunne re-
ducere
eller helt eliminere
betaling af en top-up skat.
Såfremt den effektive beskatning er under 15 pct., og der skal beregnes og betales en top-
up skat, vil et beløb svarende til 5 pct. af den bogførte værdi af et selskabs materielle akti-
ver og lønomkostninger kunne trækkes fra i den indkomst, der skal svares top-up skat af,
efter reglerne om »substansbaseret indkomstudelukkelse«.
Side 2 af 2