Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2583563_0001.png
30. maj 2022
J.nr. 2022 - 3132
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 427 af 24. marts 2022 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 427: Spm. om, hvilke oplysninger borgere, som udvælges til kontrol på baggrund af samkøring af data, får oplyst, herunder om de oplyses om, at de er udvalgt til kontrol pba. en algoritme, til skatteministeren
2583563_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af Skatteudvalgets ekspertmøde om dataetik og retssikkerhed
afholdt den 17. marts 2022, jf. SAU alm. del
bilag 165 og 176, redegøre for, hvilke op-
lysninger borgere, som udvælges til kontrol på baggrund af samkøring af data, får oplyst,
herunder om de oplyses om, at de er udvalgt til kontrol pba. en algoritme?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen kan oplyse, at borgere ikke udtages til kontrol udelukkende
på baggrund
af en algoritme, men også på baggrund af en vurdering af væsentlighed og risiko. Med ri-
siko menes sandsynligheden for, at borgeren har begået fejl eller svig, mens væsentlighe-
den henviser til omfanget af fejl eller svig.
Skattestyrelsen bruger i kontrolarbejdet digitale hjælpeværktøjer bl.a. baseret på machine
learning. Værktøjerne udsøger på baggrund af opstillede parametre og erfaringsgrundlaget
fra styrelsens kontrol- og analysearbejde de borgere, hvor der er indikationer på fejl eller
svig. På baggrund af dette kan Skattestyrelsens sagsbehandlere udføre en målrettet kon-
trol af de borgere, hvor risikoen for fejl eller svig er størst.
Borgerne oplyses ikke selvstændigt om, at de har været udtaget til kontrol på baggrund af
en algoritme, men de oplyses om, at de er udtaget til kontrol, og at Skattestyrelsen under-
søger, om oplysningerne om deres skatteforhold er korrekte.
I de tilfælde, hvor kontrollen opstartes på baggrund af hvidvaskefterretningsoplysninger
fra Hvidvasksekretariatet, er oplysningerne omfattet af skærpet tavshedspligt, jf. hvidvask-
lovens § 38 a, og borgerne må derfor ikke oplyses om eksistensen af efterretningsoplys-
ningen eller dens indhold, og at hvidvaskefterretningsoplysningen danner grundlag for en
kontrol.”
Side 2 af 2