Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2601627_0001.png
29. juni 2022
J.nr. 2022 - 3241
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 424 af 24. marts 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 231 (folketingsåret 2012-13) med den tilføjelse, at der ud over en ændring på 1 pct. også udarbejdes tabeller ved virkningerne ved en ændring på henholdsvis 10 pct., 25 pct., 50 pct. og 100 pct., til skatteministeren
2601627_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 231 (folketingsåret 2012-13)
med den tilføjelse, at der ud over en ændring på 1 pct. også udarbejdes tabeller ved virk-
ningerne ved en ændring på henholdsvis 10 pct., 25 pct., 50 pct. og 100 pct.?
Svar
Der er spurgt til en opdatering af det endelige svar på SAU alm. del
spørgsmål 231
(2012-13), hvor der blev skønnet over virkningerne af henholdsvis en nedsættelse og en
forhøjelse på 1 pct. af en række skatter og afgifter. Derudover er der spurgt til virknin-
gerne af henholdsvis en nedsættelse og en forhøjelse på 10, 25, 50 og 100 pct.
Det bemærkes, at der ikke er foretaget beregninger vedrørende moms på hotelovernat-
ninger, da der blev indført fuld fradragsret for virksomheder i 2015. Derudover bemær-
kes, at nogle afgifter er EU-harmoniserede og derfor er underlagt minimumssatser. For
disse afgifter er der beregnet virkninger af nedsættelser i en størrelsesorden, så de æn-
drede satser er
i overensstemmelse med EU’s minimumssatser.
For skatter, der beregnes som en procent af skattegrundlaget, er der regnet på en forhø-
jelse af satsen med de efterspurgte procenter. Det vil sige, at der ved en forhøjelse på fx
50 pct. for selskabsskatten er regnet på en forhøjelse af satsen på 11 pct.-point fra 22 pct.
til 33 pct.
De skønnede konsekvenser ved henholdsvis nedsættelser og forhøjelser på 1-100 pct. af
satserne for en række skatter og afgifter fremgår af tabel 1-6 nedenfor. Det skal bemær-
kes, at der for en række af de viste nedsættelser og forhøjelser vil være tale om ganske væ-
sentlige ændringer i beskatningen på de gældende områder. I den forbindelse kan der
være forskellige overvejelser og hensyn
fx ift. fordeling, CO
2
-effekter eller håndtering af
hovedaktionærproblemet o.lign.
som ikke opfanges i tabellerne.
Desuden bemærkes, at afledte virkninger af ændrede skatter og afgifter bygger på model-
baserede skøn, som er forbundet med betydelig usikkerhed. Det gælder særligt ifm. med
meget store ændringer på fx 50-100 pct., hvor der blandt andet kan opstå uforudsete æn-
dringer i fx forbruget eller grænsehandlen, herunder den illegale handel. Typisk er model-
beregninger således mest velegnede ifm. konsekvensberegninger af mere begrænsede
skatte- og afgiftsændringer.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 231 (folketingsåret 2012-13) med den tilføjelse, at der ud over en ændring på 1 pct. også udarbejdes tabeller ved virkningerne ved en ændring på henholdsvis 10 pct., 25 pct., 50 pct. og 100 pct., til skatteministeren
2601627_0003.png
Tabel 1. Samlet skønnet virkning ved ændring af afgift på spiritus
Nedsættelse
Ændring
Umiddelbart provenu
(ekskl. moms)
- heraf danskere
Efter tilbageløb og
adfærd
Samfundsøkonomisk
virkning
Selvfinansierings-
grad
-1 pct.
-10 pct.
-25 pct.
Mio. kr.
-10
-10
0
10
75 pct.
-120
-110
-40
80
69 pct.
-300
-270
-120
180
60 pct.
-590
-530
-370
220
38 pct.
10
10
0
-10
76 pct.
120
110
20
-90
81 pct.
-50 pct.
-100 pct.
1)
Forhøjelse
1 pct.
10 pct.
25 pct.
Mio. kr.
300
270
30
-250
90 pct.
590
530
-30
-560
106 pct.
1.190
1.060
-430
-1.410
136 pct.
50 pct.
100 pct.
Anm.: Skønnet er beregnet på baggrund af opdaterede beregningsforudsætninger i forbindelse med grænsehandelskapitlet
i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Der er skønnet for år 2025 i 2022-niveau og afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Den
samfundsøkonomiske virkning er opgjort i markedspriser, og der er indregnet eksternaliteter.
1)
Spiritusafgiften er EU-harmoniseret. EU’s minimumssats for spiritus er ca. 74,4 kr. (10 EUR) pr. liter ren alkohol, hvis
et medlemslands afgiftssats er over denne sats. Det gælder for Danmark, hvor er afgiftssatsen er 150 kr. pr. liter ren
alkohol. En nedsættelse til 74,4 kr. svarer til en nedsættelse på ca. 50 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 2. Samlet skønnet virkning ved ændring af afgift på tobak
Nedsættelse
Ændring
Umiddelbart provenu
(ekskl. moms)
- heraf danskere
Efter tilbageløb og
adfærd
Samfundsøkonomisk
virkning
Selvfinansierings-
grad
-1 pct.
-10 pct.
-25 pct.
Mio. kr.
-75
-75
0
25
99 pct.
-700
-700
-75
325
90 pct.
-1.750
-1.750
-425
650
75 pct.
-3.500
-3.500
-1.475
825
53 pct.
-4.600
-4.600
-2.800
175
33 pct.
75
75
0
-50
101 pct.
700
700
-75
-425
110 pct.
-50 pct.
-66 pct.
1)
Forhøjelse
1 pct.
10 pct.
25 pct.
Mio. kr.
1.750
1.750
-450
-1.225
126 pct.
3.500
3.500
-1.750
-3.050
151 pct.
7.000
7.000
-7.000
-8.400
202 pct.
50 pct.
100 pct.
Anm.: Der er taget udgangspunkt i en gennemsnitspris på 60 kr. pr. pakke med 20 cigaretter. Det er forudsat, at afgiften på
røgtobak forhøjes tilsvarende. Skønnet er beregnet på baggrund af opdaterede beregningsforudsætninger i forbindelse
med grænsehandelskapitlet i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Beregningsforudsætningerne for ændringer af tobaksaf-
gifterne er opdateret med udgangspunkt i afgiftssatserne pr. 1. januar 2022. Det indebærer blandt andet, at der ved ud-
gangspunktet for afgiftspligtigt salg og grænsehandel er indarbejdet skønnede virkninger af afgiftsforhøjelserne pr. 1. april
2020 og 1. januar 2022. Det er efter sædvanlig praksis forudsat, at afgiftsforhøjelserne overvæltes i priserne. Provenuskøn-
net er baseret på Skatteministeriets sædvanlige metode ved provenuberegninger i forbindelse med afgiftsændringer på
tobak. Der er skønnet for år 2025 i 2022-niveau og afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Den samfundsøkonomiske virkning er
opgjort i markedspriser, og der er indregnet eksternaliteter.
1)
Tobaksafgiften er EU-harmoniseret. EU’s minimumssats for cigaretter er ca. 670 kr. (90 EUR) pr. 1.000 cigaretter. I
Danmark er den gennemsnitlige afgift ca. 1.965 kr. pr. 1.000 cigaretter. En nedsættelse til ca. 670 kr. svarer til en
nedsættelse på ca. 66 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 231 (folketingsåret 2012-13) med den tilføjelse, at der ud over en ændring på 1 pct. også udarbejdes tabeller ved virkningerne ved en ændring på henholdsvis 10 pct., 25 pct., 50 pct. og 100 pct., til skatteministeren
2601627_0004.png
Tabel 3. Samlet skønnet virkning ved ændring af afgift på benzin og diesel
Nedsættelse
Ændring
Umiddelbart provenu
(ekskl. moms)
Efter tilbageløb og
adfærd
Samfundsøkonomisk
virkning
Selvfinansierings-
grad
-1 pct.
-4,6 pct
1)
Forhøjelse
-100 pct
.
-25 pct.
Mio. kr.
-50 pct.
1 pct.
10 pct.
25 pct.
Mio. kr.
50 pct.
100 pct.
-160
25
150
85 pct.
-730
-120
680
84 pct.
160
25
-150
86 pct.
1.600
150
-1.650
91 pct.
3.200
150
-2.800
95 pct.
8.000
-750
-10.300
109 pct.
16.000
-5.200
-25.800
133 pct.
Anm.: De procentvise afgiftsændringer angiver ændringen i de samlede afgifter på diesel. For benzin er afgifterne ændret
med samme antal øre pr. liter som afgiftsændringen for diesel. Afgifterne på benzin (4,68 kr./l) er højere end på diesel (3,26
kr./l). Hvis afgifterne på både benzin og diesel ikke ændres med samme antal øre pr. liter, vil udligningsafgiften på dieselbi-
ler skulle forhøjes eller nedsættes, og der vil skulle tages højde for provenuvirkninger af betydelige forskydninger i bilpar-
kens sammensætning. I beregningerne er der derfor taget udgangspunkt i ændringer hvor afgifterne på benzin og diesel
ændres lige meget (opgjort i øre pr. liter). Det bemærkes, at der er betydelig usikkerhed forbundet med adfærdseffekterne
forbundet med afgiftsændringerne, herunder grænsehandelseffekterne. Ved store prisforskelle på benzin og diesel mellem
Danmark og udlandet, må grænsehandelseffekterne forventes at være mindre pr. øre brændstofafgifterne forhøjes – sam-
menlignet med en situation hvor brændstofpriserne i Danmark og udlandet er på nogenlunde samme niveau. Det er der
ikke taget højde for i beregningerne. Beløbene er i 2022-priser. Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i markedspri-
ser, og der er indregnet eksternaliteter.
1)
EU har minimumsafgifter for benzin og diesel til vejtransport, der er fastsat i euro pr. liter. Minimumssatserne skal
også overholdes for 100 pct. biobrændstoffer. Med det nuværende danske afgiftssystem vurderes afgifterne på diesel
maksimalt at kunne nedsættes med 14,9 øre pr. liter eller ca. 4,6 pct.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 4. Samlet skønnet virkning ved ændring af topskat
Nedsættelse
Ændring
Umiddelbart provenu
(ekskl. moms)
- heraf danskere
Efter tilbageløb og
adfærd
Samfundsøkonomisk
virkning
Selvfinansierings-
grad
-1 pct.
-10 pct.
-25 pct.
Mio. kr.
-200
-200
-100
100
38 pct.
-1.900
-1.900
-950
750
35 pct.
-4.750
-4.750
-2.450
1.800
33 pct.
-9.500
-9.500
-5.075
3.325
31 pct.
-18.675
-18.675
-10.650
5.500
26 pct.
200
200
100
-75
36 pct.
1.900
1.900
900
-825
38 pct.
-50 pct.
-100 pct.
1 pct.
Forhøjelse
10 pct.
25 pct.
Mio. kr.
4.750
4.750
2.200
-2.175
40 pct.
9.500
9.500
4.100
-4.800
44 pct.
19.000
19.000
6.675
-12.000
54 pct.
50 pct.
100 pct.
Anm.: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2021. Beløb er afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i markedspriser.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 231 (folketingsåret 2012-13) med den tilføjelse, at der ud over en ændring på 1 pct. også udarbejdes tabeller ved virkningerne ved en ændring på henholdsvis 10 pct., 25 pct., 50 pct. og 100 pct., til skatteministeren
2601627_0005.png
Tabel 5. Samlet skønnet virkning ved ændring af selskabsskat
Nedsættelse
Ændring
Umiddelbart provenu
(ekskl. moms)
- heraf danskere
Efter tilbageløb og
adfærd
Samfundsøkonomisk
virkning
Selvfinansierings-
grad
-1 pct.
-10 pct.
-25 pct.
Mio. kr.
-600
-550
-275
250
47 pct.
-6.025
-5.475
-2.975
2.275
43 pct.
-15.075
-13.675
-8.250
4.700
37 pct.
-30.150
-27.325
-19.150
6.150
27 pct.
-60.275
-54.675
-48.775
-875
6 pct.
600
550
275
-250
48 pct.
6.025
5.475
2.525
-2.800
51 pct.
-50 pct.
-100 pct.
1 pct.
Forhøjelse
10 pct.
25 pct.
Mio. kr.
15.075
13.675
5.500
-8.025
58 pct.
30.150
27.325
8.200
-19.450
69 pct.
60.275
54.675
4.650
-53.025
91 pct.
50 pct.
100 pct.
Anm.: Der er skønnet for år 2025 i 2022-niveau og afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Provenuvurderingen og vurderingen af
de samfundsøkonomiske effekter er forbundet med betydelig usikkerhed specielt ift. store ændringer af selskabskattesat-
sen. Beregningerne tager udgangspunkt i samme forudsætninger som i besvarelsen af FIU alm. del – spørgsmål 75 (2020-
21) af 3. december 2020 fremskrevet til 2022-niveau. Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i markedspriser.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 6. Samlet skønnet virkning ved ændring af registreringsafgift
Nedsættelse
Ændring
Umiddelbart provenu
(ekskl. moms)
- heraf danskere
Efter tilbageløb og
adfærd
Samfundsøkonomisk
virkning
Selvfinansierings-
grad
-1 pct.
-10 pct.
-25 pct.
Mio. kr.
-175
-175
-100
50
34 pct.
-1.675
-1.675
-850
375
36 pct.
-4.200
-4.200
-2.150
875
35 pct.
-8.375
-8.375
-4.650
1.225
30 pct.
-16.775
-16.775
-11.025
-125
17 pct.
175
175
100
-50
34 pct.
1.675
1.675
825
-425
38 pct.
-50 pct.
-100 pct.
1 pct.
Forhøjelse
10 pct.
25 pct.
Mio. kr.
4.200
4.200
1.925
-1.250
42 pct.
8.375
8.375
3.425
-3.150
48 pct.
16.775
16.775
4.700
-9.675
65 pct.
50 pct.
100 pct.
Anm.: Der er skønnet for nyregistreringsårgangen 2025 i 2022-niveau og afrundet til nærmeste 25 mio. kr. For hver ned-
sættelse/forhøjelse fremkommer provenuvirkningen ved at skalere værdisatser og satser i CO
2
-tillægget med den samme
faktor, mens øvrige regler holdes uændret. Effekter er forbundet med betydelig usikkerhed specielt ift. store ændringer. Den
samfundsøkonomiske virkning er opgjort i markedspriser, og der er indregnet eksternaliteter over levetiden på 15 år.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 5 af 5