Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2557712_0001.png
8. april 2022
J.nr. 2022 - 3255
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 422 af 24. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2020-21) om fordelingsvirkningen ved Grøn skattereform, til skatteministeren
2557712_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 191 (folketingsåret 2020-21)
om fordelingsvirkningen ved Grøn skattereform?
Svar
Det bemærkes, at der med denne besvarelse ikke er tale om en opdatering af de skønnede
provenuvirkninger af reformen, men alene en opdatering af de tidligere beregninger af re-
formens fordelingsvirkninger baseret på et nyere indkomstgrundlag. Det bemærkes endvi-
dere, at denne opdatering alene giver anledning til helt marginale ændringer i de opgjorte
fordelingsvirkninger målt i kroner, sammenlignet med det tidligere svar.
Byrden af danske skatter og afgifter bæres helt overvejende af danske husholdninger
også i det tilfælde, hvor skatten/afgiften formelt indbetales af virksomhederne. Det skyl-
des, at skatter og afgifter på erhverv sendes videre til husholdningerne
såkaldt overvælt-
ning,
jf. også besvarelsen af SAU alm. del
spm. 192 (folketingsåret 2020-21) af 9. december 2020.
Det er beregningsmæssigt forudsat, at afgifterne væltes ned i lønningerne. En nedvæltning
i lønningerne vil via reguleringsmekanismer også påvirke overførselsindkomsterne og de
offentlige lønninger, som omtrent ændres proportionalt tilsvarende. Det er tilsvarende be-
regningsmæssigt forudsat, at provenuvirkningen i 2025 vedrørende ændringer i erhvervs-
beskatning fordeles proportionalt med de disponible indkomster. Det bemærkes, at lem-
pelserne vedrørende det midlertidige investeringsvindue, en forhøjet grænse for
straksafskrivninger og forhøjet fradrag for forskning og forsøgsvirksomhed er på et lavere
niveau i 2025 end i de første år, hvor aftalen indfases.
Med disse forudsætninger skønnes aftalen samlet set at indebære en marginal forøgelse af
de disponible indkomster på ca. 50 kr. i gennemsnit i 2025,
jf. tabel 1.
Reformen skønnes at være fordelingsmæssigt neutral målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel
2.
Det afspejler, at ændringerne beregningsmæssigt forudsættes at indebære den samme
proportionale ændring i den disponible indkomst for alle. Samlet set indebærer reformen
en indkomstfremgang, der opgjort i procent af den disponible indkomst forventes at
svare til ca. 0,02 pct. for hele befolkningen,
jf. tabel 2.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2020-21) om fordelingsvirkningen ved Grøn skattereform, til skatteministeren
2557712_0003.png
Tabel 1. Fordelingsvirkninger af initiativer i Grøn skattereform i 2025, målt i kr.
Første
fase,
afgifts-
forhøjelser
Øget bagatel-
grænse for
straks-
afskrivninger
2021-
niveau
Investe-
rings-
vindue
Svovl-
afgift
Erhvervs-
pulje
Tilskuds-
Samlet
pulje
Indkomst-
decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele bef.
Indkomst-
percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. decil
-120
-120
-130
-130
-140
-150
-150
-170
-200
-420
-170
60
60
60
70
70
70
80
80
100
210
90
-30
-50
-50
-60
-70
-80
-90
-100
-110
-170
-80
10
20
30
30
40
40
40
50
60
90
40
Ændring i kr.
30
50
50
60
70
80
80
90
110
170
80
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10
10
10
10
10
10
10
10
20
10
20
30
40
40
50
50
60
60
70
110
50
Ændring i kr.
120
120
130
130
130
140
150
160
190
410
170
0
0
0
0
0
0
0
0
10
10
0
0
0
0
0
0
0
0
0
10
10
0
10
10
10
10
20
20
20
20
20
50
20
80
80
80
90
90
90
100
110
130
270
110
Anm.: Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af familieækvivalerede indkomster i 2018. De procentvise ændringer i den gennemsnitlige dispo-
nible indkomst er opgjort på baggrund af familieækvivalerede beløbsstørrelser. For de gennemsnitlige ændringer i de disponible indkomster i
kroner medregnes kun voksne.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse for årene 2015
2018 samt en 33,3 pct. stikprøve af befolk-
ningen i år 2018 fremregnet til 2021-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 191 (folketingsåret 2020-21) om fordelingsvirkningen ved Grøn skattereform, til skatteministeren
2557712_0004.png
Tabel 2. Fordelingsvirkninger af initiativer i Grøn skattereform i 2025, målt i pct.
Første
fase,
afgifts-
forhøjelser
Øget bagatel-
grænse for
straks-
afskrivninger
2021-
niveau
Investe-
rings-
vindue
Svovl-
afgift
Erhvervs-
pulje
Tilskuds-
Samlet
pulje
Indkomst-
decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele bef.
Indkomst-
percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
10. decil
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
Ændring i pct. af disponibel indkomst
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
Ændring i pct. af disponibel indkomst
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,03
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,02
0,00
Virkning på Gini-koefficienten, pct.-point
Anm. og kilde: Se tabel 1.
Side 4 af 4