Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2601667_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 242
Offentligt
27. januar 2022
J.nr. 2022 - 933
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 242 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm. om kommentar til de 10 initiativer, som anbefales i beretning nr. 13 af almen art om initiativer fra Skatteudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe om iværksætteri afgivet den 16. marts 2022, til skatteministeren
2601667_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at hæve investorfradra-
get ved indirekte investeringer i unoterede aktier til samme niveau som for direkte inve-
steringer, altså 400.000 kr. og evt. andre skattemæssige konsekvenser ved ændringen?
Svar
Investorfradraget giver personer, der foretager direkte investeringer i visse små og mel-
lemstore unoterede selskaber, der befinder sig i en opstarts- eller vækstfase, mulighed for
årligt at fradrage halvdelen af investeringer for op til 400.000 kr. Ved indirekte investerin-
ger gennem investorfradragsfonde vil halvdelen af investeringer for op til 125.000 kr.
kunne fradrages årligt. Fradraget er udformet, så det har en skatteværdi på 30 pct. i en
gennemsnitskommune.
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekvenser
ved at hæve investorfradraget ved indirekte investeringer. På baggrund af forudsætnin-
gerne bag provenuvurderingen ved indførelsen af fradraget skønnes en forhøjelse af be-
løbsgrænsen til 400.000 kr. med stor usikkerhed at bevirke et mindreprovenu i størrelses-
ordenen 100 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd. Der er ikke taget højde for, at en
forhøjelse af beløbsgrænsen kan indebære en øget anvendelse af ordningen med investe-
ringer via investorfradragsfonde.
En forhøjelse af beløbsgrænsen vedrørende indirekte investeringer vurderes i øvrigt ikke
at have andre skattemæssige konsekvenser.
Det bemærkes, at en fastholdelse af beløbsgrænserne for investorfradraget på 400.000 kr.
(direkte investeringer) og 125.000 (indirekte investeringer) indgik som finansieringsele-
ment i aftalen om
Ny ret til tidlig pension,
som regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten indgik den 10. oktober 2020.
Side 2 af 2