Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2484500_0001.png
22. november 2021
J.nr. 2021-8110
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 28. oktober 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om ministeren er indstillet på at erstatte den partielle substanstest, jf. vedtagelsen af L 89, med en substanstest mage til den, der gælder efter GloBE vedrørende lønudgifter og driftsmidler, der forholdsmæssigt vedrører den indkomst, der CFC-beskattes, til skatteministeren
2484500_0002.png
Spørgsmål
I juni 2021 vedtog Folketinget, at der indføres en såkaldt partiel substanstest i forbindelse
med opgørelsen af CFC-indkomsten, jf. vedtagelsen af lovforslag L 89 (folketingsåret
2020-21). Vilkårligt store CFC-indkomster kan efter denne substanstest skattefritages,
uden at der behøver at være sammenhæng med størrelsen af udgifterne til at sikre sub-
stans. Kan ministeren bekræfte, at en sådan skattefritagelse, der er tilladt under skatteund-
gåelsesdirektivet (ATAD), ikke er tilladt efter GloBE-reglerne?
Svar
Ved de såkaldte GloBE-regler
(”Global anti-Base Erosion”), der udgør
spor 2 i den ende-
lige aftale om international beskatning, der blev indgået den 8. oktober 2021, foreslås ind-
ført en global effektiv minimumsbeskatning på 15 pct. for alle selskaber, der indgår i kon-
cerner, hvis årlige omsætning er mindst 750 mio. euro.
Det lægges til grund, at spørgsmålet skal forstås således, at det ønskes oplyst, om det er
vurderingen, at der ved gennemførelsen af GloBE-reglerne i Danmark kan indsættes en
skattefritagelse svarende til den, der følger af de danske CFC-reglers partielle substanstest,
uden at det vil betyde, at Danmark ikke beskatter de pågældende selskaber med den i
GloBE-reglerne fastsatte minimumsskat.
I den forbindelse bemærkes det, at GloBE-reglerne ikke indebærer, at der består en for-
pligtelse til at beskatte indkomsten i de af aftalen omfattede selskaber med en minimums-
skat på 15 pct. Hvis fx Danmark undlader at beskatte et dansk selskab med den fastsatte
minimumsskat, betyder det imidlertid, at det vil være muligt for et land, hvor det danske
selskabs moderselskab er hjemmehørende, at beskatte moderselskabet af det danske dat-
terselskabs indkomst, således at det danske selskabs indkomst samlet set er blevet beskat-
tet med minimumsskatten.
GloBE-reglerne er generelle regler, der skal gælde uden hensyn til, om der konkret er
grundlag for at anse indkomsten i et lavt beskattet koncernselskab for at være udtryk for
en skattemotiveret indkomstflytning. Udgangspunktet er derfor også, at alle selskaber om-
fattet af GloBE-reglernes anvendelsesområde skal være omfattet af minimumsskatten.
Indføres der i forbindelse med implementeringen af GloBE-reglerne en undtagelse sva-
rende til den partielle substanstest i de danske CFC-regler, vil det kunne indebære, at et
udenlandsk datterselskab slet ikke vil kunne beskattes i Danmark efter GloBE-reglerne.
Ved en sådan implementering vil de danske regler derfor ikke kunne sikre, at et uden-
landsk datterselskab, der i sit hjemland ikke er blevet beskattet med den i GloBE-reglerne
fastsatte minimumsskat, samlet set beskattes med minimusskatten. En partiel substanstest
svarende til den, der gælder efter de danske CFC-regler, vil derfor ikke kunne sikre en ef-
fektiv implementering af GloBE-reglerne i Danmark.
Det bemærkes, at GloBE-reglerne og CFC-reglerne har forskellige formål, og at en effek-
tiv implementering af GloBE-reglerne i Danmark ikke vil nødvendiggøre en ændring af
CFC-reglernes partielle substanstest. Der henvises herom til svaret på SAU alm. del
spm. 39.
Side 2 af 2