Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2549543_0001.png
28. marts 2022
J.nr. 2022 - 2199
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 361 af 4. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at redegøre for den årlige provenu-ændring, det forventes at medføre, såfremt investorfradraget i stedet for beholdes på 400.000 kr., men øges til 1 mio. kr. for grønne investeringer, samtidig med at procentsatsen sænkes til 50 pct. fra de nuværende 59 pct. af investeringen, til skatteministeren
2549543_0002.png
Spørgsmål
Fra 2023 er det planlagt, at investorfradraget stiger fra 400.000 til 800.000 kr. Vil ministe-
ren redegøre for den årlige provenu-ændring, det forventes at medføre, såfremt investor-
fradraget i stedet for beholdes på 400.000 kr., men øges til 1 mio. kr. for grønne investe-
ringer, samtidig med at procentsatsen sænkes til 50 pct. fra de nuværende 59 pct. af inve-
steringen? Definitionen af en grøn investering kan defineres i tråd med definitionen an-
vendt i figur 3.1 i ”Redegørelse om virksomhedernes grønne omstilling (oktober 2021)”,
såfremt ministeren ikke har en bedre egnet indikator.
Svar
Investorfradraget blev indført med
Aftale om en række erhvervs- og iværksætterinitiativer
af 12.
november 2017. Aftalen indebærer, at fysiske personer (uafhængige investorer), der inve-
sterer direkte i de omfattede små og mellemstore (unoterede) virksomheder, årligt skal
kunne fradrage halvdelen af investeringer for op til 400.000 kr. i hvert af indkomstårene
2019-2022 og halvdelen af investeringer for op til 800.000 kr. i indkomståret 2023 og
frem. Ved erhvervelse af aktier igennem andele i investorfradragsfonde
indirekte er-
hvervelse
kan fradraget højst beregnes på grundlag af en anskaffelsessum på 125.000 kr.
i hvert af indkomstårene 2019-2022 og 250.000 kr. i 2023 og senere indkomstår. Der er
ikke noget til hinder for, at loftet for investorfradrag ved både direkte og indirekte erhver-
velse udnyttes fuldt ud i samme indkomstår. Fradraget skal efter aftalen have en skatte-
værdi på 30 pct.
Som en del af finansieringen af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
af 10. oktober 2020 er det
besluttet, at loftet for investorfradraget ikke forhøjes fra indkomståret 2023, idet fradraget
for direkte investeringer fastholdes på 400.000 kr.
Efter investorfradragsloven gives investorfradraget som et såkaldt ligningsmæssigt fra-
drag. Det betyder, at fradraget vil have en skatteværdi på 25,6 pct. i en gennemsnitskom-
mune. Da den politiske aftale imidlertid som nævnt forudsætter, at fradraget skal have en
skatteværdi på 30 pct., korrigeres den andel af investeringen, der kan fradrages, så andelen
ved beregningen teknisk fastsættes til 59 pct. (og ikke 50 pct.) af investeringen. Derved
stilles investor i en gennemsnitskommune på samme måde, som hvis et fradrag for halv-
delen af investeringen havde haft en skatteværdi på 30 pct.
En nedsættelse af den nævnte andel på 59 pct. af investeringen til 50 pct. vil reducere
skatteværdien af fradraget, hvilket isoleret set vil trække i retning af et merprovenu. En
forhøjelse af beløbsgrænsen for investeringer i visse virksomheder fra 0,4 til 1 mio. kr. vil
omvendt isoleret set trække i retning af et mindreprovenu.
Skatteministeriet har ikke en definition eller nærmere afgrænsning af, hvilke aktiver der er
grønne eller bidrager til at mindske klimabelastningen, og som er velegnede til at af-
grænse, hvilke typer investeringer der umiddelbart vil kunne benyttes i investorfradragslo-
ven.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 361: Spm. om at redegøre for den årlige provenu-ændring, det forventes at medføre, såfremt investorfradraget i stedet for beholdes på 400.000 kr., men øges til 1 mio. kr. for grønne investeringer, samtidig med at procentsatsen sænkes til 50 pct. fra de nuværende 59 pct. af investeringen, til skatteministeren
2549543_0003.png
En forhøjelse af loftet for investorfradraget til 1 mio. kr. der alene omfatter grønne inve-
steringer, der bidrager til at nedbringe en virksomheds klimaaftryk, vil således give anled-
ning til en lang række spørgsmål. Det vil således være overordentligt vanskeligt for inve-
storerne og for skattemyndighederne klart at afgrænse, hvilke investeringer der mindsker
klimabelastning og dermed, om et aktiv falder ind under den kategori, der skal subsidieres
via et grønt investorfradrag.
Den omtalte figur 3.1 i
Redegørelse Om Virksomheders Grønne Omstilling
1
indeholder ikke en
afgrænsning af grønne investeringer. Figuren stammer fra IEAs (International Energy
Agency) rapport
Net Zero by 2050.
Her findes en løs definition af de forskellige kategorier
der indgår i figuren, men ikke en konkret og veldefineret afgrænsning af de forskellige ka-
tegoriers indhold, eller grønne investeringer som sådan.
2
Det er derfor ikke umiddelbart muligt at skønne over den samlede provenuvirkning af
forslaget.
1
2
Erhvervsministeriet
Redegørelse om virksomheders grønne omstilling,
oktober 2021.
Uden en konkret og veldefineret afgrænsning kan der opstå et incitament for investorer og investorfradragsfonde til at
klassificere investeringer som grønne alene for at opnå det højere skattefradrag.
Side 3 af 3