Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2581816_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2022 - 2377
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 357 af 3. marts 2022 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, under forudsætning af at aftalte og vedtagne energi- og bilafgiftsændringer er henholdsvis de gældende og fuldt gennemført og under anvendelse af samme eksterne omkostninger som brugt af Eldrup-kommissionen, til skatteministeren
2581816_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svarene på SAU alm. del
spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret
2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, under forud-
sætning af aftalte og vedtagne energi- og bilafgiftsændringer er henholdsvis de gældende
og fuldt gennemført og under anvendelse af samme eksterne omkostninger som brugt af
Eldrup-kommissionen?
Svar
Svarene på SAU alm. del
spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) er blevet opda-
teret flere gange, hvoraf den seneste opdatering fremgår af svaret på SAU alm. del
spørgsmål 736 (2019-20).
Aftale om Grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
indgået mellem regeringen, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten indebar en omlægning af bilafgifterne, så
de i højere grad blev målrettet bilers CO
2
-udledning, samt en lempelse af afgifterne for
nul- og lavemissionsbiler for at øge udbredelsen af disse. Aftalen indebar, at eksisterende
tillæg og fradrag i registreringsafgiften blev afskaffet, og at der blev indført et CO
2
-tillæg,
samt at ejer- og udligningsafgiften for nye biler blev omlagt til at afhænge af bilernes CO
2
-
udledning. Derudover blev der aftalt en række forhøjelser af ejer- og udligningsafgiften.
Resultaterne i dette svar kan således ikke umiddelbart sammenlignes med tidligere svar, da
der er tale om to forskellige indretninger af bilbeskatningen. For at opgøre afgiftsbelast-
ningen fra registrerings-, ejer- og udligningsafgiften er der i tidligere svar valgt en såkaldt
referencebil, der sammenlignes med en gennemsnitsbil. Referencebilen er tidligere valgt
ud fra den tidligere grænse for hhv. tillæg og fradrag for brændstofeffektivitet i registre-
ringsafgiften, mens der i dette svar er ændret i principperne for udvælgelsen af reference-
biler,
jf. nedenfor.
Det bemærkes hertil, at opgørelsen af skyggepriserne er behæftet med væsentlig usikker-
hed, og særligt de transportrelaterede emissioner er meget følsomme over for de bereg-
ningsmæssige forudsætninger. For en nærmere beskrivelse af skyggeprisen og energibe-
skatningen i Danmark henvises der til svaret på SAU alm. del
spørgsmål 736 (2019-20).
Det bemærkes yderligere, at der i svaret vedr. personbiler er anvendt de eksterne omkost-
ninger vedr. bilkørsel, der lå til grund for Bilkommissionens arbejde, som der efterspør-
ges, mens der for busser og lastbiler er anvendt eksterne omkostninger opgjort fra Trans-
portøkonomiske enhedspriser, som i tidligere svar. Det skal ses i lyset af, at Bilkommissi-
onens arbejde alene var fokuseret på personbiler.
Der har inden for de seneste år været flere forskellige analyser, der har vist en betydelig
variation i estimaterne for de eksterne omkostninger ved kørsel, hvilket giver anledning til
grundigere at undersøge forskellen i metoder og følsomheder i de enkelte analyser. Der er
derfor nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der bl.a. har til formål at kortlægge en-
hedsværdier for de eksterne omkostninger tilknyttet bilkørsel. Skatteministeriet, Trans-
portministeriet og Finansministeriet deltager i arbejdsgruppen.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, under forudsætning af at aftalte og vedtagne energi- og bilafgiftsændringer er henholdsvis de gældende og fuldt gennemført og under anvendelse af samme eksterne omkostninger som brugt af Eldrup-kommissionen, til skatteministeren
2581816_0003.png
Endelig bemærkes det, at der i tidligere svar har været opgjort en CO
2
-skyggepris for el-
drevne personbiler. I forlængelse af Bilkommissionens arbejde forudsætter Skatteministe-
riet ikke længere en CO
2
-udledning fra kørsel med elbiler, hvorfor denne skyggepris ikke
er opgjort i nærværende svar. Derved afspejler beregningerne således en fuld gennemfø-
relse af aftalte bilafgiftsændringer, bortset fra forhøjelser af ejerafgiften efter 2022.
Af figur 1 fremgår den samlede afgiftsbelastning pr. ton CO
2
fra forskellige emissionskil-
der i 2022. Forskellen mellem benzin- og dieselpersonbiler skyldes i høj grad, at det er
forudsat en forskellig årskørsel til de to typer biler.
Figur 1. Samlet afgiftsbelastning pr. ton CO
2
fra forskellige emissionskilder i 2022
Kr. pr. ton CO2
10.000
Kr. pr. ton CO2
10.000
Energiafgift
CO2-kvotepris
SO2-afgift
CO2-afgift
NOx-afgift
Ejer- og udligningsafgift
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Kul
Benzin - personbiler
Fyringsolie
Naturgas
Diesel - landbrug
El i øvrigt
Fyringsolie
Naturgas
Elvarme
Kul
Diesel - personbiler
Til vejtransport
Diesel - lastbiler og busser
Til rumvarme
Til proces
Anm.: Afgiftsbelastningen pr. ton CO
2
omfatter energiafgift, CO
2
-afgift, NOx-afgift og SO
2
-afgift samt CO
2
-afhængige ele-
menter i registreringsafgiften og ejer- og udligningsafgiften. Desuden indgår CO
2
-kvoteprisen på ca. 630 kr. pr ton i 2022.
Afgiftsbelastningen fra registreringsafgiften og ejer- og udligningsafgiften tager udgangspunkt i nyregistrede benzin- og die-
selbilers gennemsnitlige CO
2
-udledning i 2021. De målte CO
2
-udledninger er
som i tidligere besvarelser
ikke realitets-
korrigeret. Bidraget fra registreringsafgiften er alene fra CO
2
-tillægget, hvormed afgiftens værdielementet ikke er inkluderet
og er beregnet over bilens levetid på 15 år. Der er som i tidligere svar forudsat en årskørsel på ca. 13.500 km. for benzinbi-
ler og ca. 21.500 km. for dieselbiler. Benzindrevne personbiler betaler ikke udligningsafgift.
For brændsler til rumvarme og proces er vist afgiftsbelastningen for ikke-kvoteomfattede virksomheder. En del af forbruget
af brændsler sker dog i kvoteomfattede virksomheder og belastes med CO
2
-kvoteprisen i stedet for CO
2
-afgiften. CO
2
-ind-
holdet i marginal kulfyret elproduktion antages at udgøre 800 g pr. kWh. Elproduktionen vil dog i stigende grad være base-
ret på vedvarende energi (VE) frem mod 2030.
Der gælder særlige lempelser af energiafgifterne på brændsler og el for landbrug og væksthusgartnerier samt mineralogi-
ske og metallurgiske processer. Visse energiintensive erhverv såsom olieraffinaderier, fiskeri, luft- og søfart er fritaget for
afgifter. Omkostningen ved andre eksternaliteter end CO
2
er ikke fratrukket, og der indgår ikke arbejdsudbudseffekter eller
grænsehandel. Afgiftsbelastningen er opgjort ekskl. moms.
Kilde: Skatteministeriet
El
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, under forudsætning af at aftalte og vedtagne energi- og bilafgiftsændringer er henholdsvis de gældende og fuldt gennemført og under anvendelse af samme eksterne omkostninger som brugt af Eldrup-kommissionen, til skatteministeren
2581816_0004.png
For personbiler viser figur 1, hvor meget den samlede afgiftsbelastning stiger, hvis CO
2
-
udledningen forbundet med kørsel øges med 1 ton CO
2
via en forværring af brændstof-
økonomien. Det ses således, at CO
2
-udledninger fra benzin og diesel til vejtransport med
personbiler er markant højere beskattet end andre udledninger. Ved opgørelsen af skygge-
priser skal der dog tages højde for de eksternaliteter, der er forbundet med vejtransport i
form af trængsel, ulykker, støj og luftforurening og slid på infrastruktur, før der er tale om
egentlige skyggepriser. Når værdien af effekter på andre eksternaliteter end CO
2
medreg-
nes, bliver belastningen pr. ton CO
2
væsentligt mindre og i visse tilfælde negativ,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Afgiftsbelastning, eksterne omkostninger og skyggepriser opgjort pr. ton CO
2
i 2022
Kr. pr. ton CO
2
(2022-priser)
Energi-
afgift
CO
2
-af-
gift
CO
2
-
kvote-
pris
NOx-
afgift
SO
2
-af-
gift
Registre-
ringsaf-
gift
Ejer-
og
udlig-
nings-
afgift
2.870
2.350
-
-
-
Eksterne
omkostnin-
ger udover
CO
2
Skyggepris i
alt
PSO
Til vejtransport
Benzin - per-
sonbiler
Diesel
personbiler
Diesel - lastbiler
Diesel - busser
Diesel - land-
brug
Fyringsolie
Naturgas
Kul
Elvarme
El i øvrigt
Fyringsolie
Naturgas
Kul
El
Naturgas
El
Naturgas
El
1.857
1.068
1.068
1.068
19
180
180
180
180
180
-
-
-
-
-
3
3
3
3
3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3.630
2.420
-
-
-
3.660
4.030
6.510
5.690
(Ikke til-
gængelig)
3
4
29
-
-
3
4
29
-
4
-
4
-
4.880
1.991
-5.259
-4.439
(Ikke tilgæn-
gelig)
1.037
1.288
780
639
1.757
241
259
223
634
200
634
629
634
Til rumvarme
857
1.108
600
10
1.129
1)
61
79
43
5
20
5
-
5
180
180
180
-
-
180
180
180
-
180
-
-
-
-
-
-
629
629
-
-
-
629
-
629
629
629
3
4
5
-
-
3
4
5
-
4
-
4
-
-
-
24
-
-
-
-
24
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Til proces
Landbrug og væksthusgartnerier
Mineralogiske og metallurgiske processer
1)
Den almindelige elafgift nedsættes i medio 2022 til 76,3 øre/kWh svarende til 954 kr./ton CO
2
Anm.: Se anmærkning til figur 1. Der er antaget samme gennemsnitlige CO
2
-udledning for lastbiler og busser baseret på
data fra EES for nyregistrede danske lastbiler i perioden 1. juli 2019-30. juni 2020. De eksterne omkostninger vedr. person-
biler er opgjort ud fra Kommissionen for grøn omstilling af personbilers første delrapport
”Veje til en grøn bilbeskatning” og
for busser og lastbiler ud fra Transportministeriets Transportøkonomiske enhedspriser 1.96. For andre udledninger end fra
transporten er det forudsat, at de eksterne omkostninger ud over CO
2
svarer til NOx- og SO
2
-afgiften.
Kilde: Skatteministeriet, Kommissionen for grøn omstilling af personbiler
delrapport 1, september 2020, samt Transport-
økonomiske enhedspriser 1.96.
Beregningerne skal som nævnt ses i lyset af omlægningen af bilafgifterne i
Aftale om Grøn
omstilling af vejtransporten,
der medførte en ændring i beskatningen af CO
2
-udledningen fra
biler, hvorfor de ikke er direkte sammenlignelige med tidligere besvarelser.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om at opdatere svarene på SAU alm. del – spørgsmål 369 og 370 (folketingsåret 2013-14) med de seneste tilgængelige oplysninger vedrørende skyggepriser, under forudsætning af at aftalte og vedtagne energi- og bilafgiftsændringer er henholdsvis de gældende og fuldt gennemført og under anvendelse af samme eksterne omkostninger som brugt af Eldrup-kommissionen, til skatteministeren
2581816_0005.png
Opgørelsen af afgiftsbelastningen fra registrerings- og ejerafgiften følger i nogen grad op-
gørelsen i tidligere besvarelser, hvor der er taget udgangspunkt i en gennemsnitsbil, der er
sammenlignet med en referencebil i forhold til afgiftsbelastning og CO
2
-udledning. Ved
tidligere besvarelser var det forudsat, at referencebilen havde en brændstoføkonomi på
hhv. 16/18 km/l for hhv. benzin/diesel bilen, hvilket tidligere var svarende til grænsen
for, hvornår der blev givet et tillæg eller fradrag for god brændstoføkonomi i registre-
ringsafgiften.
Hvis der i dette svar lægges samme referencebil til grund, som tidligere svar, vil der være
begrænset variation i CO
2
-udledningen mellem (diesel) gennemsnitsbilen og referencebi-
len, hvormed det er vanskeligt at opgøre en afgiftsbelastning pr. ton CO
2
. På grund af
dette og omlægningen af bilbeskatningen er der derfor i nærværende besvarelse i stedet
valgt referencebiler ud fra et ny princip
1
. Dermed udgør den gennemsnitlige CO
2
-udled-
ning for en benzindreven personbil ca. 130 g. CO
2
pr. km., mens den tilsvarende referen-
cebil er forudsat at have en CO
2
-udledning på ca. 180 g. CO
2
pr. km. For dieselbiler er
der forudsat en gennemsnitlig CO
2
-udledning på ca. 135 g. CO
2
pr. km., mens den for re-
ferencebilen forudsættes at være ca. 190 g. CO
2
pr. km. Det bemærkes, at den opgjorte
afgiftsbelastning i høj grad afhænger af, hvor den gennemsnitlige bil og referencebilen er
placeret på skalaen for hhv. CO
2
-tillægget i registreringsafgiften og ejer- og udligningsaf-
giften.
Tabel 2 viser energirelaterede CO
2
-udledninger opdelt på brændselstype og hovedsektor.
Tabel 2. Energirelaterede CO
2
-udledninger opdelt på brændsler og hovedsektor 2020
Affald,
ikke bio-ned-
brydeligt
-
1.606
162
-
-
138
24
-
1.768
2020 (1.000 ton CO
2
)
Energisektor
Konverteringssektor
Endeligt forbrug
- Vejtransport
- Bane- sø- og lufttransport mv.
- Produktionserhverv
- Handels- og serviceerhverv
- Husholdninger
Samlet
Kilde: Energistyrelsens energistatistik 2020.
Olie
526
226
15.548
10.381
1.764
2.756
112
536
16.300
Naturgas
1.200
1.001
2.913
4
-
1.361
392
1.139
5.114
Kul
-
2.712
426
-
-
426
-
-
3.138
1
I svaret på SAU alm. del
spm. 736 (2019-20) havde den gennemsnitlige benzinpersonbil en brændstoføkonomi på ca. 22
km/l, mens den for referencebilen var forudsat til 16 km/l. Derved var der en forskel på ca. 6 km/l, der korrigeret for, at
nye bilers CO
2
-udledning måles ved WLTP fremfor NEDC, svarer til en forskel på ca. 5 km/l., hvilket er lagt til grund i
denne besvarelse. Det er således forudsat, at forskellen i brændstofeffektiviteten mellem gennemsnitsbilen og referencebi-
len er på omtrent samme niveau som i tidligere svar.
Side 5 af 5