Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2542357_0001.png
14. marts 2022
J.nr. 2022 - 1726
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 332 af 14. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Susanne Zimmer (FG).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 332: MFU spm. om hvor valide ministeren vil mene, at spørgeskemaundersøgelser om brug af pluginhybridbiler er, når folk selv skal foretage vurderingerne, sammenlignet med validiteten af de undersøgelser, som Vejdirektoratet laver, til skatteministeren
2542357_0002.png
Spørgsmål
Hvor valide vil ministeren mene, at spørgeskemaundersøgelser om brug af pluginhybrid-
biler er, når folk selv skal foretage vurderingerne, sammenlignet med validiteten af de un-
dersøgelser, som Vejdirektoratet laver?
Svar
Ligesom andre typer af undersøgelser har spørgeundersøgelsen både fordele og ulemper.
En åbenlys ulempe ved spørgeundersøgelsen er, at resultatet ikke beror på målt data, men
borgernes egen vurdering. Dog kan mange borgere via apps følge deres kørselshistorik,
elforbrug og opladningsmønster mm., hvilket kan guide borgerne i af afgive korrekte svar
på konkrete spørgsmål.
En af grundende til, at spørgeskemaundersøgelsen har sin berettigelse er, at der ikke fin-
des en datakilde med observerbare tal for kørsel, ladeadfærd mv. for så stort et antal plug-
in hybridbiler, som spørgeundersøgelsen omfatter. Det er væsentligt at have et omfat-
tende datagrundlag, da der kan være betydelig variation i, hvordan plug-in hybridbiler bli-
ver brugt, fordi der gælder det særlige for plug-in hybridbiler, at de både kan køre på el og
på benzin/diesel.
Spørgeundersøgelsen er udsendt til alle knap 60.000 registrerede private brugere af plug-
in hybridbiler i Danmark.
Vejdirektoratets analyse har den åbenlyse fordel, at den er baseret på målt data, som egner
sig bedre til kvantitativ analyse. Datagrundlaget omfatter ca. 275.000 bilture fordelt på ca.
1.300 plug-in hybridbiler, hvilket dog er markant færre biler end i spørgeundersøgelsen,
ligesom ca. halvdelen af bilerne i analysen er fra perioden 2015-2019.
Side 2 af 2