Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2571552_0001.png
9. maj 2022
J.nr. 2021 - 9489
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 316 af 8. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 316: MFU spm. om ministeren enig i vismændenes analyse om bilbeskatning der bl.a. anbefaler en forhøjelse af bilbeskatningen med i alt 19 mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd), til skatteministeren
2571552_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren enig i vismændenes analyse om bilbeskatning, der bl.a. anbefaler en forhø-
jelse af bilbeskatningen med i alt 19 mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd) og kommer frem
til, at forslaget vil give en samfundsøkonomisk gevinst på 20 mia. kr., jf. rapporten ”Øko-
nomi og Miljø, 2021”? Særligt bedes vurderet, om ministeren er enig med vismændenes
vurdering af størrelsen på eksternaliteterne ved bilkørsel (herunder særligt trængsel og
ulykke, som ifølge vismændene er de største eksternaliteter), som vismændene har opju-
steret mærkbart. Ministeren bedes endvidere ud fra Skatteministeriets regnemodel vurdere
den samfundsøkonomiske virkning (i mia. kr.) af vismændenes bilbeskatningsforslag. I
svaret bedes beregningen lægge vismændenes skatteforslag til grund (jf. boks 1.10), men
beholde Skatteministeriets antagelser om eksternaliteter.
Svar
Det Miljøøkonomiske Råd (DMØR) har i deres rapport
Økonomi og Miljø (2021)
vurderet
effekterne af en omlægning af bilbeskatningen, der bl.a. indebærer en kilometerbaseret
kørselsafgift. DMØR vurderer, at omlægningen af bilbeskatningen vil indebære en sam-
fundsøkonomiske gevinst på 19,9 mia. kr.
Skatteministeriet er enige i, at en kilometerbaseret afgift indgår som et langsigtet element i
en fremtidig afgiftsmodel, som indrettes, så det sigter hen mod en samfundsøkonomisk
optimal beskatning som udgangspunkt for den samlede bilbeskatning.
Dette blev også beskrevet i Bilkommissionens rapport, hvor Bilkommissionen kom frem
til, at Danmark dog ikke bør bære risikoen ved at være det første land, som implemente-
rer en kilometerbaseret vejafgift for personbiler, hvorfor en sådan omlægning alene kan
være en anbefaling på lang sigt.
Det bemærkes, at det med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (2020)
blev besluttet, at
der skal indføres en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler fra 2025. Med denne vil der
blive dannet erfaringer om kørselsafgifter, der på lang sigt vil kunne overføres til person-
bilbeskatningen.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU alm. del
spm. 157 og SAU alm. del
spm. 158,
hvor det fremgår, at der planlægges nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af Finansmi-
nisteriet, Transportministeriet og Skatteministeriet mhp. at afdække og kvalificere de eks-
terne effekter tilknyttet kørsel. På den baggrund er de efterspurgte beregninger ikke fore-
taget.
Side 2 af 2