Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2533180_0001.png
24. februar 2022
J.nr. 2022 - 1575
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 312 af 3. februar 2022 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – samrådsspørgsmål H, at redegøre for status for den under samrådet omtalte analyse af differencerne mellem virksomhedernes momsangivelser og indberetninger til VIES vedrørende EU-salg, til skatteministeren
2533180_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del
samrådsspørgsmål H rede-
gøre for status for den under samrådet omtalte analyse af differencerne mellem virksom-
hedernes momsangivelser og indberetninger til VIES vedrørende EU-salg, herunder
hvornår analysen forventes færdig? Endvidere bedes bekræftet, at ministeren vil over-
sende resultaterne af analysen, når de foreligger.
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”Som opfølgning på Rigsrevisionens
beretning om momskontrollen med EU-handel har
Skattestyrelsen igangsat en analyse af differencerne mellem virksomhedernes momsangi-
velser og indberetninger i det fælleseuropæiske statistik- og kontrolsystem VIES med
henblik på at skabe et mere detaljeret overblik over differencerne.
Der kan være legitime årsager til differencer mellem virksomhedernes momsangivelser og
indberetninger i VIES eksempelvis ved fællesregistreringer og trekantshandel.
Fællesregistrering
er en betegnelse for tilfælde, hvor flere personer/selskaber momsregistre-
res under ét. Disse bliver betragtet som én afgiftspligtig person, som hæfter solidarisk for
afregning af moms. For virksomheder, der indgår i en fællesregistrering, vil der ikke altid
være overensstemmelse mellem momsangivelsen og VIES. Fællesregistreringen har én af-
regnende enhed, som afregner og angiver moms for hele fællesregistreringen. Der kan
derfor opstå differencer, hvis en momsregistreret virksomhed i et andet EU-land indbe-
retter salget til VIES på momsnummeret tilhørende en ikke-afregnende enhed i fællesregi-
streringen.
En
trekantshandel
opstår, når varer sendes direkte fra en leverandør i ét EU-land til den en-
delige køber i et andet EU-land efter instruktion af en mellemhandler, der bor i et tredje
EU-land. Ved trekantshandel vil der hos en dansk mellemhandler ikke være overensstem-
melse mellem VIES og momsangivelsens rubrik A. Dette skyldes, at den første sælger (i
et andet EU-land) i en trekantshandel skal angive salget til VIES, mens den danske mel-
lemhandler ikke skal angive købet på momsangivelsen eller afregne moms af erhvervelsen
i Danmark. Derimod vil mellemhandleren skulle have deres salg med i VIES i den særlige
kolonne for trekantshandel.
Analysen skal belyse, hvor stor en andel af differencer, der kan henføres til kendte pro-
blemstillinger som fællesregistreringer og trekantshandel. Analysen vil desuden indeholde
en opgørelse af, hvordan differencerne fordeler sig på eksempelvis ejerform, virksom-
hedsstørrelse, branche og beløbsintervaller. Af hensyn til momsfristerne for 2021 kan det
endelige data til brug for analysen først trækkes efter d. 1. marts 2022. Resultaterne af
analysen forventes at foreligge ved udgangen af tredje kvartal 2022.
Det bemærkes, at analysen ikke er baseret på kontrolresultater og vil derfor ikke afdække
de eventuelle provenumæssige konsekvenser forbundet med differencerne. De
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om, i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – samrådsspørgsmål H, at redegøre for status for den under samrådet omtalte analyse af differencerne mellem virksomhedernes momsangivelser og indberetninger til VIES vedrørende EU-salg, til skatteministeren
2533180_0003.png
provenumæssige konsekvenser af den manglende regelefterlevelse på momsområdet af-
dækkes i forbindelse med Skattestyrelsens årlige stikprøveundersøgelser af virksomheder-
nes regelefterlevelse. De tidligere undersøgelser heraf har ikke indikeret store provenutab
som følge af manglende regelefterlevelse på området, jf. også SAU alm. del - svar på spm.
115.”
Analysen vil blive oversendt til Skatteudvalget, når den foreligger.
Side 3 af 3