Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529677_0001.png
16. februar 2022
J.nr. 2022 - 1318
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 305 af 3. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Christian Rabjerg Madsen (S).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 305: Spm. om, hvad det vil koste i antal milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at sænke registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler til 75 procent, til skatteministeren
2529677_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i antal milliarder kroner årligt i tabt skattepro-
venu at sænke registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler til 75 procent?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
blev registreringsafgiften om-
lagt. Omlægningen indebar en forenkling af afgiftssystemet, herunder afskaffelse af sik-
kerhedsfradrag og fradrag/tillæg for energieffektivitet samt afskaffelse af mindsteafgift. I
stedet indførtes et ekstra skalaknæk i værdielementet og et CO
2
-tillæg.
Således består registreringsafgiften i dag af et værdielement og et CO
2
-element, som
begge er progressive. Værdielementet beregnes pba. bilens afgiftspligtige værdi ved tre
satser og to skalaknæk på følgende måde i 2022:
- 25 pct. af de første 65.800 kr.
- 85 pct. af værdien mellem 65.800 kr. og 204.600 kr.
- 150 pct. af værdien over 204.600 kr.
Skalaknæk reguleres årligt efter personskattelovens § 20. Ved de nedenstående beregnin-
ger forudsættes en årlig stigning på 2 pct.
Tabel 1 viser provenueffekten ved at værdielementet for konventionelle biler (defineret
som biler, der udleder mindst 50 g CO
2
/km) beregnes på følgende måde:
- 25 pct. af de første 65.800 kr.
- 75 pct. af værdien over 65.800 kr.
Nedsættelsen af registreringsafgiften for konventionelle biler skønnes at medføre et min-
dreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,4 mia. kr. i 2022, ca. 1,3 mia. kr. i 2023, ca.
1,2 mia. kr. i 2024 og ca. 1,2 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenueffekt ved nedsættelse af registreringsafgiften for konventionelle biler til 75 pct.
Mia. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar mindreprovenu
Mindreprovenu efter tilbage-
løb og adfærd
2022
3,0
1,4
2023
2,9
1,3
2024
2,8
1,2
2025
2,6
1,2
Anm.: Beregningerne er baseret på en fremskrivning af det faktiske 2020-salg.
Kilde: Skatteministeriets bilmodel.
Det bemærkes, at nedsættelsen af registreringsafgiften for konventionelle biler medfører
flere benzin- og dieselbiler og færre grønne biler og derved øget CO
2
-udledning.
Side 2 af 2