Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2520623_0001.png
Tale
27. januar 2022
J.nr. 2022 - 178
Kontor:
International koordinering [IKO]
Initialer:
KKo
JLE
Samrådsspørgsmål F
- Tale til besvarelse af spørgsmål F den 27. januar 2022.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for indholdet af det danske forhandlingsmandat
i relation til undtagelsen af rederierne fra minimumsselskabsskattesatsen
på 15 pct., under forhandlingerne i OECD, der førte til aftalen af 8.
oktober 2021 om beskatning af den digitale økonomi, herunder om
Danmark gik til forhandlingerne med et mandat om at fritage rederierne,
eller om man ændrede position under forhandlingerne under indtryk af
øvrige landes holdning?
Indledning
Jeg vil indledningsvist gerne sige tak for invitationen. Også tak for
spørgsmålet, som jo ligger i forlængelse af samrådet den 16. december
sidste år om støtten til den maritime sektor. Dengang berørte vi også
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. januar 2022 om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen, til skatteministeren
2520623_0002.png
dagens spørgsmål, men jeg synes, at det er fint, at vi tager en selvstændig
drøftelse i forhold til OECD-aftalen om minimumsbeskatning.
Indledningsvis vil jeg dog
ligesom jeg gjorde i december - gøre mit
og regeringens
politiske ståsted klart.
Danmark er en global søfartsnation. Danske rederier råder over en af
verdens største handelsflåder. Det skaber gode arbejdspladser for både
danske og udenlandske søfolk på skibene, ligesom der skabes mange
forskellige arbejdspladser på land, fx i de danske hovedkvarterer. Virk-
somhederne inden for det Blå Danmark beskæftiger ca. 61.000 personer
og indirekte yderligere ca. 36.000 personer. I 2020 eksporterede søfarten
tjenesteydelser for ca. 237 mia. kr. svarende til ca. 20 pct. af den samlede
danske eksport.
Det giver også Danmark en unik mulighed for at understøtte den grønne
omstilling i et nøgleerhverv.
Hvis Danmark skal kunne fastholde denne position i fremtiden, er det
nødvendigt, at vi kan tilbyde stabile og konkurrencedygtige
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. januar 2022 om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen, til skatteministeren
2520623_0003.png
skatteforhold i et stærkt globaliseret erhverv. Ellers er det min overbe-
visning, at vi på sigt vil se en betydelig del af flåden flage ud
og at
mange af de tilknyttede arbejdspladser på land vil forsvinde.
Jeg forstår til fulde spørgernes interesse for OECD-aftalen. Den blev
indgået den 8. oktober i OECD’s BEPS Inclusive Framework, og 137
lande har tilsluttet sig. Det er en historisk vigtig aftale, som har meget
høj prioritet for regeringen.
Aftalen betyder, som spørgerne er bekendt med, at ingen større multi-
nationale koncerner med aktivitet i de lande, der har tiltrådt aftalen, vil
kunne slippe for at betale skat. Der vil blive lagt en global bund under
selskabsskatten og skabt en mere retfærdig beskatning af de største mul-
tinationale koncerner, herunder tech-giganterne.
Det skønnes, at Danmark samlet set vil få et begrænset merprovenu ved
aftalen.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. januar 2022 om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen, til skatteministeren
2520623_0004.png
I forhold til aftalens karakter og forhandlingsmandat, som jo er omdrej-
ningspunktet for, at vi mødes i dag, så vil jeg indledningsvist slå fast, at
der ikke er tale om en folkeretligt bindende aftale.
BEPS IF - som er en forkortelse for Inclusive Framework on Base Ero-
sion and Profit Shifting - er et samarbejdsforum på skatteområdet i regi
af OECD og ikke en egentlig statslig eller mellemfolkelig organisation.
Samarbejdet indebærer ikke i sig selv juridisk bindende forpligtelser.
OECD-aftalen fra 8. oktober 2021 er i realiteten en politisk erklæring,
hvori rammerne for ambitionen og det videre tekniske arbejde blev fast-
lagt, og som 137 lande kunne tilslutte sig.
Det er helt sædvanlig praksis, at regeringen på vegne af Danmark kan
forhandle og tilslutte sig politiske erklæringer af denne karakter. Det er
ligeledes sædvanlig praksis, at de relevante fagudvalg i Folketinget ori-
enteres herom.
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. januar 2022 om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen, til skatteministeren
2520623_0005.png
Regeringen har løbende
både undervejs i forhandlingerne og efter
indgåelsen af aftalen den 8. oktober - orienteret udvalget, ligesom vi
også har orienteret Finansudvalget og Europaudvalget.
Specifikt vedr. rederiernes undtagelse fra spor 2
Nu vil jeg vende mig mod den anden del af spørgsmålet, der handler
specifikt om undtagelsen for rederivirksomhed fra den globale mini-
mumsbeskatning på 15 pct.
det såkaldte spor 2 i aftalen.
Regeringen har i forhandlingerne baseret sig på et udgangspunkt om, at
aftalen grundlæggende skulle designes ud fra en principbaseret tilgang,
og at der specifikt i forhold til spor 2 skulle opnås en så robust og bred
løsning som muligt.
Fra dansk side var vi derfor overordnet imod sektorundtagelser for ikke
at risikere at udhule virkningen af forslaget. Men som det ses af den
løbende orientering af Folketinget, har et eksplicit ønske om øget be-
skatning af rederierhvervet ikke været fremført fra dansk side i forhand-
lingerne.
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. januar 2022 om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen, til skatteministeren
2520623_0006.png
Som jeg har redegjort for i svar til udvalget - og også på samrådet i
december - ligger der en række skattepolitiske hensyn bag de særlige
skatteordninger for rederierhvervet, der er etableret i Danmark og en
lang række andre lande. Det gælder bl.a. meget høje kapitalomkostnin-
ger, stor mobilitet, lang investeringshorisont og de meget svingende
fragtrater.
Jeg nævnte også i den forbindelse, at disse hensyn har været inddraget i
OECD-forhandlingerne
og at det har været vurderingen og den fælles
opfattelse, at hensynene ville blive undermineret, hvis rederierne blev
undergivet minimumsbeskatningen på 15 pct.
Dertil kommer, at der under forhandlingerne er blevet påvist flere sær-
lige forhold vedrørende rederivirksomhed, som gør, at forslaget teknisk
set ikke kunne forventes effektivt at øge beskatningen af rederisektoren.
Dette skyldes bl.a., at der i aftalen er lempelser for meget aktivtunge
sektorer, såsom rederier.
På den baggrund, og efter nøje afvejning, har Danmark sammen med
136 andre lande tilsluttet sig det samlede kompromis
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om talepapir fra samrådet den 27. januar 2022 om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen, til skatteministeren
2520623_0007.png
Implementering og udmøntning af aftalen
Vi ser nu ind i, at aftalen skal udmøntes og implementeres. Aftalen sæt-
ter en ramme for arbejdet, der som nævnt er af høj prioritet for rege-
ringen, og vi arbejder nu for, at aftalen skal udfoldes teknisk, så vi får
en rettidig og effektiv implementering. Den foreslåede tidsplan for
OECD-aftalen er ambitiøs, og det vil gå hurtigt med det videre arbejde.
Som udvalget er bekendt med, fremlagde Europa-Kommissionen den
22. december sit forslag til implementering af OECD-aftalens spor 2.
Jeg kan oplyse, at Skatteministeriet er i fuld gang med at udarbejde et
grund- og nærhedsnotat om forslaget, som udvalget naturligvis også vil
modtage.
Jeg ser frem til det videre fælles arbejde, hvor vi skal sørge for, at reg-
lerne hurtigst muligt kan få virkning, både i Danmark og globalt.
Side 7 af 7