Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529369_0001.png
15. februar 2022
J.nr. 2022 - 1086
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 281 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om at bekræfte, at det af EU den 22. december 2021 fremsatte direktiv vedrørende OECD-aftalens søjle 2 ikke kan tilsidesætte indholdet af allerede gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster med tredjelande, til skatteministeren
2529369_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at den sekundære top-up skat (UTPR), som efter GloBe
modellen skal betales af underliggende koncernselskaber, hvis hjemlandet for
koncernens ultimative moderselskab ikke opkræver den primære top-up skat (IIR)
for hele koncernen, ikke kan få virkning hverken i Danmark eller i andre stater, hvis
de relevante dobbeltbeskatningsoverenskomster indeholder en klausul svarende til
artikel 24-5
i OECD’s modeloverenskomst: ”Enterprises of a contracting State, the
capital of which is wholly or partly owned or controlled, directly or indirectly, by one
or more residents of the other contracting state, shall not be subjected in the first-men-
tioned State to any taxation or any requirement connected therewith which is
more burdensome than the taxation and connected requirements to which other
similar enterprises of the first-mentioned
State are or may be subjected.”?
Svar
Det anførte kan ikke bekræftes.
Artikel 24, stk. 5, i
OECD’s modeloverenskomst
har til hensigt at sikre, at selskaber, der
er hjemmehørende i en stat, skattemæssigt behandles ens uden hensyn til, om de ejes eller
kontrolleres af en person, der er hjemmehørende i den samme stat eller i en anden stat.
Bestemmelsen hindrer dermed forskelle i skattemæssig behandling, der alene er baseret
på, hvor den, der ejer eller kontrollerer et selskab, er hjemmehørende.
Beskatningen af et selskab efter UTPR-reglen er ikke alene baseret på, hvor den, der ejer
eller kontrollerer selskabet, er hjemmehørende. Beskatningen afhænger således af en
række andre faktorer, herunder om selskabet indgår i samme koncern som et andet sel-
skab, hvis effektive beskatning er mindre end 15 pct., og om den ekstra skat, der skal be-
tales for at bringe den effektive beskatning op på 15 pct., vil blive opkrævet hos koncer-
nens moderselskab efter IIR-reglen.
Side 2 af 2