Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529972_0001.png
16. februar 2022
J.nr. 2022 - 1021
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 280 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 280: Spm. om ministeren agter at sikre sig, at et lovforslag om dansk minimumsskat kan træde i kraft med virkning senest samtidig med den multilaterale aftale, hvis ministeren vælger at undertegne OECD-aftalens søjle 1 og dermed påfører Danmark et provenutab på 2 mia. kr. årligt, til skatteministeren
2529972_0002.png
Spørgsmål
Hvis ministeren vælger at undertegne OECD-aftalens søjle 1 og dermed påfører Dan-
mark et provenutab på 2 mia. kr. årligt, agter ministeren så i givet fald at sikre sig, at et
lovforslag om dansk minimumsskat kan træde i kraft med virkning senest samtidig med
den multilaterale aftale?
Svar
Indledningsvis bemærkes det, at OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af
8. oktober 2021 er udtryk for en samlet løsning, der forudsætter, at alle lande tilslutter sig
alle dele af aftalen, dvs. både spor 1 og 2.
I forlængelse af OECDs offentliggørelse af modelreglerne under spor 2 om en global mi-
nimumsbeskatning for multinationale koncerner fremsatte EU-Kommissionen den 22.
december 2021 forslag til Rådets direktiv om en global minimumsbeskatning for multina-
tionale koncerner i EU. Kommissionens forslag lægger op til, at reglerne generelt skal
have virkning fra 1. januar 2023, mens enkelte elementer først skal have virkning fra den
1. januar 2024.
Af OECD-aftalen af 8. oktober 2021 fremgår det, at spor 1 skal implementeres med virk-
ning fra 2023.
I udgangspunktet er forventningen således, at flere af OECD-aftalens elementer, herun-
der omfordeling af beskatningsretten og en global minimumsbeskatning for multinatio-
nale koncerner, vil få virkning fra 2023.
Side 2 af 2