Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529856_0001.png
16. februar 2022
J.nr. 2022 - 944
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 274 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om at bekræfte, at provenuvirkningen kun kan henføres til Folketingets beslutning om at lovgive og ikke Danmarks tilslutning i OECD inclusive framework til at vedtage GloBe som en standard under søjle 2, til skatteministeren
2529856_0002.png
Spørgsmål
I svaret på SAU alm. del
spørgsmål 40 svarer ministeren, at "OECD-aftalen vurderes
samlet
med en vis usikkerhed
at indebære et mindre årligt merprovenu for Danmark.
Søjle 1 forventes isoleret set at være forbundet med et mindreprovenu på omkring 2 mia.
kr., mens søjle 2 forventes at kunne indebære et merprovenu på omkring 2�½ mia. kr."
Når tilslutning til søjle 2 i den fælles erklæring ikke forpligter Danmark til at indføre
GloBe standarden i dansk skattelovgivning, og Danmark kan vælge mellem at lovgive
straks, senere eller aldrig, kan ministeren da bekræfte, at provenuvirkningen kun kan hen-
føres til Folketingets beslutning om at lovgive og ikke Danmarks tilslutning i OECD
inclusive framework til at vedtage GloBe som en standard under søjle 2? Endvidere bedes
ministeren bekræfte, at dansk tilslutning til søjle 2 ikke har nogen garanteret provenuvirk-
ning, og at den samlede provenuvirkning af dansk tilslutning til den samlede OECD-af-
tale kan være et mindreprovenu på 2 mia. kr.?
Svar
Det kan bekræftes, at provenuskønnene for OECD-aftalen af 8. oktober 2021 om beskat-
ning af den digitale økonomi forudsætter, at aftalen implementeres i dansk lovgivning.
I forhold til aftalens spor 2 om en global minimumsbeskatning bemærkes, at OECD-afta-
len ikke juridisk forpligter Danmark eller de 136 andre lande og jurisdiktioner, der har til-
trådt aftalen, til at indføre bestemmelserne herom. Der henvises til svaret på SAU alm. del
spørgsmål nr. 273 (2021-22), hvor det også er beskrevet, at aftalen har karakter af en poli-
tisk erklæring, og at det derfor må forventes, at regeringerne i de 137 lande politisk vil ar-
bejde for at gennemføre aftalen. Som det også fremgår af dette svar, vil Danmark og
EU’s øvrige medlemslande
imidlertid blive juridisk forpligtede til at indføre reglerne, hvis
EU-Kommissionens forslag til direktiv KOM (2021) 823, der blev fremsat den 22. de-
cember 2021, vedtages.
De af Skatteministeriet foretagne provenuberegninger er foretaget under forudsætning af,
at alle lande og jurisdiktioner, herunder Danmark, implementerer hele OECD-aftalen,
dvs. både spor 1 og 2. Provenuvurderingerne, herunder det danske isolerede merprovenu
på ca. 2 �½ mia. kr. årligt fra spor 2, er beregnet ud fra de almindelige anvendte metoder i
ministerierne, jf. svaret på EUU KOM (2021) 0823 spørgsmål nr. 1 af 17. januar 2022.
Det kan således ikke bekræftes, at der forventes et samlet mindreprovenu fra OECD-af-
talen.
Side 2 af 2