Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2498476_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 10. december 2021
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 (Alm. del), som Folketingets Skatteudvalg har stillet til
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 26. oktober 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 27 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg
”Vil ministeren – eventuelt med bidrag fra erhvervsministeren og skatteministeren – kommentere den
generelle problemstilling, der rejses om samarbejdet mellem myndigheder i henvendelsen af 6. septem-
ber 2021 fra Astrid Kristiansen, jf. SAU alm. del – bilag 21, og herunder redegøre for, hvorfor virksom-
heder først bliver klart oplyst om, at deres produktionslokaler skal godkendes af Skatteforvaltningen,
når virksomheden ansøger om at blive registreret hos Skatteforvaltningen?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har op-
lyst følgende:
”Fødevarestyrelsen er opmærksom på, at det kan være forbundet med betydelige udfordringer for nye
virksomheder at danne sig et overblik over den lovgivning, som gælder for den enkelte virksomhed og
ligeledes, hvilken lovgivning der hører under hvilke ministerier. Fødevarestyrelsen oplyser derfor i det
straks-registreringsbrev, som en virksomhed modtager, når den registrerer sig hos styrelsen, at registre-
ringen alene forholder sig til fødevarelovgivningen. Fødevarestyrelsens hjemmeside angiver endvidere,
at styrelsens vejledning omfatter den lovgivning, der henhører under styrelsen, og at virksomhederne
opfordres til at være opmærksomme på andre myndigheders lovgivning.
Fødevarestyrelsen vil gennemgå styrelsens skabeloner og hjemmeside for at undersøge, om dette kan
tydeliggøres yderligere.”
Til brug for besvarelsen er der endvidere indhentet bidrag fra Erhvervsministeriet, som har oplyst føl-
gende:
”Der arbejdes løbende på at binde vejledning målrettet nystartede virksomheder bedre sammen på tværs
af offentlige myndigheder. For at lette registrering og opstart af virksomhed har regeringen derfor i 2020
lanceret en række sammenhængende digitale forløb i Virk Assistenten. Blandt disse forløb er ’Start virk-
somhed – trin for trin’, som er målrettet små virksomheder, herunder iværksættere og selvstændige, og
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: MFU spm. om at kommentere den generelle problemstilling, der rejses om samarbejdet mellem myndigheder i henvendelsen af 6. september 2021 fra Astrid Kristiansen, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, kopi til skatteministeren
binder registreringer og vejledninger forbundet med opstart af virksomhed sammen på tværs af myn-
digheder. Det sammenhængende digitale forløb har vist positive effekter både i henhold til den tid, virk-
somhederne bruger på processen, brugertilfredsheden med den digitale proces, behovet for sagsbehand-
ling og support hos myndighederne, og regelefterlevelse.
Det bemærkes desuden, at Erhvervslivets EU- og Regelforum har stillet en anbefaling til regeringen om
at udvikle en sammenhængende digital brugerrejse specifikt for opstart af en fødevarevirksomhed. Re-
geringen har svaret, at Erhvervsstyrelsen ser positivt på anbefalingen om at lave en sammenhængende
digital brugerrejse for opstart af fødevarevirksomhed. Erhvervsstyrelsen vil indlede en dialog med Fø-
devarestyrelsen og eventuelt andre aktører med henblik på at afklare muligheden for et samarbejde om
udviklingen af et sammenhængende digitalt forløb. Gennemførelsen af anbefalingen vil endvidere af-
hænge af, om der kan tilvejebringes finansiering til udvikling af forløbet.”
Der er desuden indhentet et bidrag fra Skatteministeriet, som har oplyst følgende:
”Skattestyrelsen vejleder virksomheder gennem Den juridiske vejledning på Skat.dk. I Den juridiske
vejledning kan virksomheder til enhver tid få kendskab til og orientere sig om reglerne på et afgiftsom-
råde, herunder ift. registrering for de enkelte afgifter.
Virksomheder kan derfor også, inden de anmoder om registrering som oplagshaver, få kendskab til, om
Skattestyrelsen skal godkende virksomhedens lokaler, inden den afgiftspligtige aktivitet påbegyndes.
Godkendelse af virksomhedens lokaler kræver fx, at lokalerne ikke benyttes til beboelse, køkken eller
lignende og at de skal være forsvarligt aflåst, bl.a. for at undgå afgiftsunddragelse. Kravene til lokalerne
fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit
E.A.1.4.1 Former for registrering.
Hvem der er omfattet af
reglerne, fremgår af Den juridiske vejledning, afsnit
E.A.2.3.4 Virksomheder og privatpersoner omfat-
tet af reglerne.
Virksomhederne har herudover mulighed for at kontakte Skattestyrelsens virksomheds-vejledning
skriftligt eller telefonisk. Ved besvarelse af spørgsmål til afgiftslovene og registrering bestræber Skatte-
styrelsen sig på altid at henvise til relevante afsnit i Den juridiske vejledning og at vejlede om lokalekrav.
Endeligt kan oplyses, at krav om lokalegodkendelse som hovedregel fremgår direkte i lovene på afgifts-
området. Det gør, at virksomhederne som et led i deres generelle pligt til at gøre sig bekendt med lovene
på deres område nemt kan orientere sig i kravet om lokale-godkendelse på det enkelte lovområde, inden
der påbegyndes en afgiftspligtig aktivitet.”
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
2