Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529071_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 41
Offentligt
24. november 2021
J.nr. 2021-8255
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 28. oktober 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvilket nyt "manøvrerum" ministeren henviser til i forhold til hidtil gældende regler, til skatteministeren
2529071_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad de politiske og økonomiske konsekvenser vil være for
Danmark, hvis Danmark vælger at stå uden for søjle 1 i OECD aftalen om beskatning af
den digitale økonomi af 8. oktober 2021? Spørgeren forudsætter, at Danmark indfører
alle skatter som beskrevet i OECD forslagets søjle 2 samtidig med USA
Svar
Spor 1
vedrørende omfordeling af beskatningsret indebærer, at de største og mest profi-
table multinationale koncerner, herunder flere tech-giganter, fremover i højere grad kom-
mer til at betale skat i deres markedslande. Den globale effektive minimumsbeskatning i
spor 2
vil bidrage til at hindre den skadelige skattekonkurrence mellem landene og sikre, at
virksomheder ikke kan placere indkomst i lavskattelande og derved undgå beskatning. De
to spor introducerer hver især et nyt og grundlæggende princip i den internationale sel-
skabsbeskatning: En ændret fordeling mellem lande af beskatningsret til visse selskabers
indkomst samt en global bund under selskabsskatten.
Som det fremgår af svaret på SAU alm. del spørgsmål 40, er OECD-aftalen en
samlet
løs-
ning, som indebærer et tilvalg af både spor 1 og 2. Det er således regeringens klare forstå-
else, at det ikke vil være muligt at gå med i OECD-aftalen, kun for så vidt angår et enkelt
spor. Dertil kommer, at det for mange EU-lande er afgørende, at OECD-aftalen er en
samlet løsning med to spor. Det er derfor usikkert, hvorvidt der i EU vil kunne opnås
enighed om vedtagelse af EU-Kommissionens planlagte direktivforslag om spor 2, hvis
Danmark skulle vælge at stå uden for spor 1 (og dermed OECD-aftalen som helhed).
Det er desuden regeringens vurdering, at det ikke er i Danmarks interesse at stå isoleret
uden for OECD-aftalen ved at undlade at implementere spor 1.
Det ville
i tillæg til de politiske konsekvenser
påvirke dansk erhvervsliv, som skulle
navigere uden for rammerne af OECD-aftalen, der umiddelbart forventes at komme til at
gælde i stort set hele verden. Dansk erhvervsliv ville desuden ikke være beskyttet af
OECD-aftalens klausul om forbud mod unilaterale tiltag. Dette ville betyde, at andre
lande får et manøvrerum til at indføre unilaterale tiltag målrettet dansk erhvervsliv.
De af Skatteministeriet foretagne provenuberegninger er foretaget under forudsætning af,
at Danmark og andre lande tiltræder hele OECD-aftalen. Det vil sige, at det danske mer-
provenu på ca. 2�½ mia. kr. under spor 2 forudsætter en samlet og effektiv implemente-
ring af OECD-aftalen. Der er således ikke foretaget provenuberegninger for den situa-
tion, hvor Danmark måtte vælge at stå uden for OECD-aftalen.
Side 2 af 2