Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2527544_0001.png
11. februar 2022
J.nr. 2022 - 1249
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 258 af 18. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Jeppe Bruus
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 258: MFU spm. om, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at afskaffe selskabsskatten, til skatteministeren
2527544_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at
afskaffe selskabsskatten?
Svar
Selskabsskat udgør en væsentlig del af det danske skattesystem og indebærer, at selskaber
beskattes af deres overskud (værdiskabelse). Selskabsskatten er en kildeskat, der betales
direkte af selskabet og ikke af dets ejere. Virksomhederne er således skattepligtige af hele
deres værdiskabelse i Danmark, også selv om de ejes helt eller delvist fra udlandet. Her-
ved opnås, at de virksomheder, hvis indtjening bygger på blandt andet infrastrukturen og
den uddannede arbejdsstyrke i det danske samfund, også bidrager til finansieringen heraf.
Samtidig sikrer selskabsskatten også en beskatning af de ekstraordinære afkast, nogle virk-
somheder opnår ved at udnytte fælles samfundsressourcer, fx i form af kulbrinteindvin-
ding i Nordsøen og fiskeri i danske farvande.
Det skønnes med usikkerhed, at en afskaffelse af selskabsskatten vil medføre et årligt
mindreprovenu på ca. 60 mia. kr. årligt svarende til i omegnen af 45 mia. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd.
En afskaffelse af selskabsskatten vil isoleret set øge virksomhedernes afkast ved at inve-
stere i Danmark. Det vil øge kapitalapparatet og dermed arbejdsproduktiviteten, hvilket
indebærer højere private lønninger. Overførselsindkomster og offentlige lønninger vil for-
øges via reguleringsmekanismer. Desuden vil det styrke danske virksomheders konkur-
renceevne overfor udlandet og øge incitamentet til at placere og fastholde produktion og
hovedsædefunktioner i Danmark.
I forlængelse heraf bemærkes, at Danmark ved en afskaffelse af selskabsskatten reelt vil
kunne udnyttes som skattely for udenlandske multinationale selskaber, der ønsker at
undgå selskabsbeskatning i vores nabolande.
En fuldstændig afskaffelse af selskabsskatten vil også medføre en markant ændring af
strukturen og sammenhængen i det danske skattesystem. For eksempel vil det medføre, at
der opstår et såkaldt hovedaktionærproblem, fordi det vil være muligt at tage arbejdsind-
komst ud af selskaberne i form af udbytte frem for løn til en væsentligt lavere beskatning.
Dette vil have en markant yderligere negativ provenuvirkning, som ikke er indregnet i
ovenstående skøn.
Endelig bemærkes, at udlandet som følge af de internationale beskatningsregler i et større
omfang ville kunne beskatte grænseoverskridende indkomster i Danmark. Det skyldes
blandt andet de indgåede dobbeltbeskatningsaftaler og det øgede fokus på værnsregler
mod grænseoverskridende skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning.
Den nye OECD aftale om minimumsbeskatning af multinationale selskaber vil desuden
betyde, at Danmark ved afskaffelse af selskabsskatten opgiver beskatningsretten til
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 258: MFU spm. om, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at afskaffe selskabsskatten, til skatteministeren
2527544_0003.png
overskud, mens selskaberne stadigvæk i et vist omfang bliver beskattet, men nu blot i ud-
landet. Danmark har desuden tilsluttet sig OECD-aftalen af 8. oktober, der indebærer, at
multinationale koncerner, der omsætter for mere end 750 mio. euro om året, efter reg-
lerne mindst vil skulle betale en effektiv minimumsskat på 15 pct. af deres globale aktivi-
teter, uanset om disse aktiviteter er placeret i lavskattelande. Aftalen betyder således, at
andre lande vil kunne øge deres beskatning op til 15 pct. af store danske selskabers uden-
landske aktiviteter, hvis selskabsskatten i Danmark afskaffes.
For disse selskaber vil en afskaffelse af selskabsskatten således primært medføre, at be-
skatningsretten flytter fra Danmark til udlandet, og at de positive effekter i form af øgede
investeringer reduceres eller udebliver. Dette vil trække i retning af, at ovenstående min-
dreprovenu er undervurderet.
Side 3 af 3