Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2540877_0001.png
10. marts 2022
J.nr. 2022 - 760
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 257 af 18. januar 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Rabjerg Madsen (S).
Jeppe Bruus
/ Peter-Bach Mortensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 257: MFU spm. om, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at indføre en såkaldt flad skat for alle på 33 procent, til skatteministeren
2540877_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at
indføre en såkaldt ”flad skat for alle
33 procent”?
Svar
Det er i besvarelsen lagt til grund, at der med begrebet
”flad
skat” menes et skattesystem,
hvor et nærmere defineret indkomstgrundlag beskattes med én fælles skattesats uden fra-
drag i bunden af indkomstskalaen og uden progressive elementer i beskatningen.
Det er i besvarelsen endvidere beregningsmæssigt forudsat, at indkomstgrundlaget for det
hypotetiske forslag om en flad skat på 33 pct. omfatter såvel personlig indkomst (dvs.
løn- og overførselsindkomst), al positiv og negativ kapitalindkomst (fx renteindtægter fra
obligationer og renteudgifter) samt (positiv) aktieindkomst
1
.
Der er i besvarelsen endvidere gjort følgende beregningsmæssige forudsætninger:
Arbejdsmarkedsbidraget på 8 pct. afskaffes for arbejdsindkomst inkl. pensionsindbe-
talinger. Det er forudsat, at der ikke foretages en opregulering af indkomstoverførsler
mv., dvs. at bruttoindkomsterne fastholdes på deres nuværende niveau.
Personfradraget samt alle ligningsmæssige fradrag, herunder beskæftigelsesfradraget,
jobfradraget og pensionsfradraget, afskaffes.
Der antages fortsat at være fradragsret for indbetalinger til arbejdsgiveradministrerede
pensionsordninger og private pensionsordninger med bortseelsesret, hvilket modsva-
res af, at udbetalinger fra disse pensionsordninger forudsættes fortsat at være skatte-
pligtige
2
.
Der ses bort fra ændringer i kirkeskat og grøn check (da disse ifølge Danmarks Stati-
stik ikke defineres som skatter) samt afledte ændringer i virksomhedsskat og ejen-
domsværdiskat (samt i børne- og ungeydelsen).
Det skønnes, at indførelsen af en hypotetisk flad skat for alle på 33 pct.
givet de oven-
nævnte beregningsmæssige forudsætninger
vil medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 30,7 mia. kr., svarende til et mindreprovenu på 23,6 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel
1.
Det er skønnet, at en hypotetisk flad skat ville skulle fastsættes til knap 35 pct. for at opnå
et uændret
umiddelbart
skatteprovenu (givet de valgte forudsætninger i øvrigt).
Det bemærkes, at de skønnede provenuvirkninger blandt andet er påvirket af, at der tidli-
gere (som hovedregel) er indbetalt arbejdsmarkedsbidrag af de nuværende udbetalinger
fra private pensionsordninger. Med forslaget vil der (givet de anvendte beregningsforud-
1
Som et alternativ til den valgte tilgang kunne fx beskatning af positiv nettokapitalindkomst og fradrag for negativ nettoka-
pitalindkomst afskaffes. I publikationen Ska���� fra februar 2008 har Skatteministeriet beregnet provenuvirkninger ved en
flad skat, hvor al kapitalindkomst er friholdt for beskatning.
Dette kunne principielt godt ændres på sigt, men ville forudsætte en langvarig overgangsordning. Den gjorte forudsætning
indebærer en betydelig simplificering af beregningerne.
2
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 257: MFU spm. om, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at indføre en såkaldt flad skat for alle på 33 procent, til skatteministeren
2540877_0003.png
sætninger) fremadrettet ikke blive opkrævet arbejdsmarkedsbidrag af private pensionsind-
betalinger på indbetalingstidspunktet, og de fremtidige pensionsudbetalinger vil derfor alt
andet lige være højere. Dermed vil indkomstskatten på udbetalingstidspunktet alt andet
lige være også være større end skønnet i de konkrete beregninger.
Tabel 1. Provenuvirkninger af en hypotetisk flad skat på 33 pct.
(2022-niveau)
(A) Sum af arbejdsindkomst, overførselsindkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst
(B) Samlet skatteprovenu ved gældende regler
(C) Samlet skatteprovenu ved en flad skat på 33 pct.
(B-C) Umiddelbar provenuvirkning ved implementering af en flad skat på 33 pct i alt
-
-
-
-
-
Heraf ændret skat på arbejdsindkomst
Heraf ændret skat på offentlige overførselsindkomster
Heraf ændret skat på aktieindkomst
Heraf ændret skat på kapitalindkomst
Heraf ændret skat på privat pensionsindkomst (herunder skat på indbeta-
lingstidspunktet)
Mia. kr.
1.650,4
574,6
543,9
-30,7
-30,0
15,8
-3,1
-2,7
-10,8
-23,6
Provenuvirkning efter tilbageløb
Anm.: Det samlede skatteprovenu er opgjort som summen af arbejdsmarkedsbidrag, bundskat, kommuneskat, topskat,
aktieindkomstskat, kapitalindkomstskat samt forskerskat. Dekomponeringen af provenuet fra hhv. bundskat, kommuneskat
og topskat foretages proportionalt som andelen af den samlede indkomst, som udgøres af hhv. arbejdsindkomst, skatteplig-
tig overførselsindkomst, kapitalindkomst og privat pensionsindkomst. Arbejdsmarkedsbidraget er alene knyttet til arbejds-
indkomst samt pensionsindbetalinger (privat pensionsindkomst). Tilsvarende er aktieindkomstskat alene knyttet til personer
med aktieindkomst. Herved kan beregnes, hvor stor en andel af det umiddelbare provenu, som fx skyldes øget beskatning
af overførselsindkomst, ved at summere over overførselsindkomsternes andel af det samlede provenu ved gældende regler
og ved en flad skat på 33 pct. På grund af afrunding summer delkomponenter ikke nødvendigvis til totaler.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Summen af arbejdsindkomst ekskl. pensionsindbetalinger, overførselsindkomst, kapital-
indkomst (netto) og positiv aktieindkomst udgør godt 1.650 mia. kr. Det samlede umid-
delbare skatteprovenu (defineret som summen af arbejdsmarkedsbidrag af både arbejds-
indkomst og pensionsindbetalinger, bundskat, topskat, kommuneskat, aktieindkomstskat
og forskerskat) udgør knap 574,6 mia. kr. En hypotetisk flad skat på 33 pct. skønnes (gi-
vet de gjorte forudsætninger) at indebære en reduktion af skatteprovenuet til ca. 544 mia.
kr., svarende til et umiddelbart mindreprovenu på 30,7 mia. kr.
Det samlede mindreprovenu afspejler en isoleret reduktion af skatten på arbejdsindkomst
med ca. 30 mia. kr., en isoleret forøgelse af skatten på overførselsindkomster med knap
16 mia. kr., en reduktion af skatten på aktieindkomst med godt 3 mia. kr. og et mindre-
provenu fra beskatningen af kapitalindkomst på knap 3 mia. kr. Derudover reduceres be-
skatningen af privat pensionsindkomst med knap 11 mia. kr., hvilket afspejler lavere be-
skatning på indbetalingstidspunktet (idet der forudsættes ikke længere at blive opkrævet
arbejdsmarkedsbidrag på indbetalingstidspunktet), men højere beskatning på udbetalings-
tidspunktet.
Den afledte ændring i beskatningen ved indførelse af en flad skat på 33 pct. indebærer en
forholdsvis stor stigning i indkomstforskellene, som kan opgøres til ca. 3,5 pct.-point målt
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 257: MFU spm. om, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at indføre en såkaldt flad skat for alle på 33 procent, til skatteministeren
2540877_0004.png
ved Gini-koefficienten. Det afspejler, at personer i nederste halvdel af i indkomstfordelin-
gen i gennemsnit vil få reduceret deres disponible indkomst, mens personer i den øverste
halvdel af indkomstfordelingen, herunder navnlig personer i 10. decil, vil få en stigning i
deres disponible indkomster,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Gennemsnitlig årlig ændring i disponibel indkomst ved en hypotetisk flad skat på 33 pct.
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Pct.
-11,2
-5,9
-4,4
-2,6
-0,8
0,6
1,9
3,3
5,1
13,5
3,2
Kr.
-10.250
-8.650
-7.350
-5.050
-1.800
1.700
5.100
9.850
17.150
71.700
7.450
Anm.: 2022-niveau. Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for voksne. Ændringen i disponibel indkomst i pro-
cent er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster på husstandsniveau.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025-regler med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Den relativt store ændring af skattesystemet ved indførelsen en hypotetisk flad skat på 33
pct. må antages at have betydelige afledte virkninger på arbejdsudbuddet mv. Der er imid-
lertid i besvarelsen ikke skønnet konkret over de afledte adfærdseffekter
bl.a. set i lyset
af, at de anvendte regnemetoder er forbundet med ekstraordinær stor usikkerhed, når der
er tale om så store ændringer i marginalskatter mv., som det er tilfældet med det pågæl-
dende forslag.
De 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster
opgjort som summen af arbejds-
indkomst, overførselsindkomst, kapitalindkomst samt positiv aktieindkomst
har i gen-
nemsnit en årlig bruttoindkomst på ca. 24,1 mio. kr.,
jf. tabel 3.
Ved gældende regler betaler
denne gruppe i gennemsnit ca. 10,9 mio. kr. i skat af disse indkomster, hvilket skønnes at
blive reduceret til ca. 7,8 mio. kr. ved indførelsen af en flad skat på 33 pct. Det svarer til en
gennemsnitlig reduktion af skatten for de 1.000 danskere med højest indkomst på ca. 3,1
mio. kr. om året. Skattelempelsen afspejler, at gennemsnitsskatten for gruppen reduceres
markant, idet al indkomst beskattes med 33 pct.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 257: MFU spm. om, hvad det vil koste i milliarder kroner årligt i tabt skatteprovenu at indføre en såkaldt flad skat for alle på 33 procent, til skatteministeren
2540877_0005.png
Tabel 3. Skattelempelse for de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster ved indførelse af
en flad skat på 33 pct.
(2022-niveau)
Gennemsnitlig bruttoindkomst
Gennemsnitligt skattebetaling ved gældende 2025-regler
Gennemsnitligt skattebetaling ved indførelse af flad skat på 33 pct.
Gennemsnitlig skattelempelse
Mio. Kr.
24,1
10,9
7,8
3,1
Anm.: Bruttoindkomst er opgjort som arbejdsindkomst, overførselsindkomst, kapitalindkomst samt positiv aktieindkomst.
Det bemærkes, at der over tid er en relativ stor udskiftning i gruppen af de 1.000 personer med de højeste bruttoindkom-
ster. Derfor vil den gennemsnitlige årlige opgjorte skattelempelse – og de konkrete personer – variere fra år til år.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2018 fremskrevet til 2022-niveau og
2025 regler med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2021.
Det bemærkes, at bruttoindkomsten for de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkom-
ster består af godt 50 pct. aktieindkomst, knap 10 pct. kapitalindkomst og knap 40 pct.
arbejdsindkomst. For gennemsnittet af skatteydere udgør arbejdsindkomst og overførsels-
indkomst en væsentligt større andel af den samlede indkomst.
Side 5 af 5