Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2603864_0001.png
1. juli 2022
J.nr. 2022 - 1297
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 250 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om at oplyse det skønnede omfang af nettogrænsehandel med diesel, til skatteministeren
2603864_0002.png
Spørgsmål
Nettogrænsehandel med især diesel giver i dag anledning til en betydelig udledning af CO
2
i Danmark (Danmarks CO
2
-regnskab). Vil ministeren oplyse det skønnede omfang af
denne grænsehandel i perioden 2022-2030 opgjort både i liter (henholdsvis diesel og ben-
zin) og afledt CO
2
-udledning (Danmarks CO
2
-regnskab)? Svaret bedes opgjort ud fra de
for nærværende kendte afgiftsændringer i Danmarks nabolande, herunder i Tyskland.
Svar
Krigen i Ukraine har medført store prisstigninger på benzin og diesel og usikkerhed om
de fremtidige priser. I løbet af første halvår af 2022 er der blevet vedtaget en række tiltag i
vores nabolande, der skal reducere prisstigningerne på benzin og diesel. I Tyskland og
Sverige er der således bl.a. gennemført store afgiftsnedsættelser for benzin og diesel. Visse
tiltag har som udgangspunkt midlertidig karakter, mens andre er permanente tiltag.
Det bemærkes samtidig, at Tyskland i 2020 har vedtaget et nationalt CO
2
-kvotesystem for
brændstoffer til vejtransport mv., der indfases fra 2021 til 2026. Når kvotesystemet er
fuldt indfaset, medfører det efter planen en prisstigning inkl. moms på i størrelsesordenen
1,20 kr. pr. liter benzin og diesel. Der er således initiativer, der har modsatrettede effekter
på priserne i Tyskland.
Dertil kommer, at EU-Kommissionens
udspil ’Fit for ’55’ fra juli
2021 vil medføre meget
væsentlige prisændringer for benzin og diesel, hvis det bliver vedtaget. Det foreslås bl.a.,
at energiafgifterne på benzin og diesel skal være ens, samt at der indføres et særskilt CO
2
-
kvotesystem for brændstoffer til vejtransport mv.
Kravene til anvendelse af biobrændstoffer vurderes ligeledes at have relativt stor betyd-
ning for priserne på benzin og diesel. Sverige har besluttet at udskyde forhøjelser af krav
vedr. anvendelse af biobrændstoffer, der skulle træde i kraft i 2023. Den svenske regering
har også igangsat et udvalgsarbejde, der skal revurdere kravene til anvendelse af bio-
brændstoffer efter 2023.
Usikkerheden om den fremtidige regulering i nabolandene er så betydelig, at det er van-
skeligt meningsfuldt at fremskrive og sammenligne priser og afgiftsniveauer for benzin og
diesel i Danmark og udlandet. Grænsehandelen afhænger af prisforskellene mellem Dan-
mark og udlandet. Dermed vurderes der ikke på nuværende tidspunkt at være grundlag
for en fremskrivning af grænsehandelen med benzin og diesel eller at vurdere hvilke af-
giftsændringer, der kan bringe CO
2
-udledninger fra den samlede nettogrænsehandel i nul i
de kommende år.
Det bemærkes, at der i
aftale om en grøn skattereform for industri mv.
fra juni 2022 indgår en
delvis omlæggelse af energiafgifterne på benzin og diesel til CO
2
-afgift. Omlægningen på-
virker dog ikke det samlede afgiftsniveau.
Det fremgår dog af første delrapport fra Ekspertgruppen for en grøn skattereform, at de i
den endelige rapport, der efter planen kommer inden udgangen af 2022, vil forholde sig
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 250: Spm. om at oplyse det skønnede omfang af nettogrænsehandel med diesel, til skatteministeren
2603864_0003.png
til afgiftsniveauerne for alle udledninger omfattet af 70 pct. målet, herunder for benzin og
diesel. Heri indgår også naturligt spørgsmålet om lækage i form af grænsehandel.
Side 3 af 3