Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2547844_0001.png
23. marts 2022
J.nr. 2022 - 832
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 243 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser og behovet for en styrket kontrolindsats, hvis iværksættervirksomheders indleveringer af momsregnskab sker halvårligt, til skatteministeren
2547844_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser og behovet for en styrket
kontrolindsats, hvis iværksættervirksomheders indleveringer af momsregnskab sker halv-
årligt?
Svar
Der er ved besvarelsen forudsat, at iværksættervirksomheder defineres som nystartede
virksomheder. Nystartede virksomheder skal indberette moms kvartalsvis i mindst 1�½ år.
Herefter undersøger Skattestyrelsen virksomhedernes omsætning og ændrer evt. afreg-
ningsperiode. Nystartede virksomheder kan dog anmode Skattestyrelsen om at indberette
moms månedligt. Det kan fx være attraktivt for nystartede virksomheder med negativt
momstilsvar at afregne hver måned for at få den negative moms udbetalt så hurtigt som
muligt.
Hvis indberetningstidspunktet for nystartede virksomheder ændres fra kvartalsvist til
halvårligt, vil nystartede virksomheder med en momspligtig omsætning kunne opnå en
forlængelse af afgiftsperioden fra 90 dage til 180 dage, dvs. med 90 dage. Dermed vil den
gennemsnitlige kredittid, der gives til virksomhederne, stige med 45 dage
svarende til
halvdelen af 90 dage.
Det er beregningsteknisk forudsat, at alle nystartede virksomheder med positive momstil-
svar, der i dag afregner kvartalsvist, efter ændringen vil afregne halvårligt, hvis de har mu-
ligheden. En udskydelse af betalingsfristen påfører derved staten en øget kreditrisiko samt
en rentebelastning. Det skønnes med betydelig usikkerhed, at momsindbetalinger for ny-
startede virksomheder med positive momstilsvar udgør ca. 7,5 mia. kr. i 2022. Det er des-
uden forudsat, at nystartede virksomheder med negative momstilsvar fastholder en uæn-
dret afregningsfrekvens. På den baggrund skønnes forslaget at svare til et umiddelbart
mindreprovenu på 5 mio. kr. i 2022, idet der er forudsat en effektiv rente på 0,8 pct.
1
Det skal understreges, at dette provenuskøn ikke tager højde for kontrolmæssige implika-
tioner og risikoen for øget svig og unddragelse, jf. nedenfor, hvilket kan have mærkbare
negative provenumæssige konsekvenser.
Vedrørende spørgsmålet om behovet for en styrket kontrolindsats kan jeg henholde mig
til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Det
er Skattestyrelsens vurdering, at en forlængelse af afregningsperioden fra kvartalsvist
til halvårligt vil medføre et behov for, at Skattestyrelsen styrker kontrollen af nyregistre-
rede virksomheder, af virksomheder med foreløbige fastsættelser og af udbetalingskon-
trollen for moms. Forlængelsen vil samtidig mindske Skattestyrelsens mulighed for hurtigt
1
Dette
svarer til den effektive rente for ”små” virksomheder (omsætning mellem 5 mio. kr. og 10 mio. kr.) i perioden 2021-
2025, jf. også renteforudsætningen ved L166 om udskydelse af betalingsfrister som følge af covid-19. Den effektive rente
antages beregningsteknisk at stige til 4 pct. efter 2025 for alle virksomheder.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 243: Spm. om at redegøre for de provenumæssige konsekvenser og behovet for en styrket kontrolindsats, hvis iværksættervirksomheders indleveringer af momsregnskab sker halvårligt, til skatteministeren
2547844_0003.png
og effektivt at stoppe risikovirksomheder. Dette omfatter også øget risiko for organiseret
svig, herunder momskarrusel- og kædesvig.
Behovet for øget kontrol skyldes, at perioden, hvor nyregistrerede virksomheder kan lave
svig eller fejl, før Skatteforvaltningen griber ind, forlænges. Det øger kompleksiteten og
dermed også ressourceforbruget for Skatteforvaltningen. Endvidere kan det medføre en
stigning i antallet af virksomheder med foreløbige fastsættelser, når virksomheder, som
både registreres og afmeldes for moms i samme halvår, glemmer at angive moms.”
Side 3 af 3