Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2520490_0001.png
31. januar 2022
J.nr. 2022 - 811
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 241 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om der vil være økonomiske og evt. kontrolmæssige konsekvenser for staten ved at ændre beskatningen ved syndikeringer i forbindelse med crowdfunding fra lagerbeskatning til realisationsbeskatning, til skatteministeren
2520490_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om der vil være økonomiske og evt. kontrolmæssige konse-
kvenser for staten ved at ændre beskatningen ved syndikeringer i forbindelse med crowd-
funding fra lagerbeskatning til realisationsbeskatning og oplyse, om EU's crowdfundings-
forordning har ændret ved muligheden for at foretage denne ændring?
Svar
Et selskab (uden tilbagekøbspligt) med 8 deltagere eller flere, hvis virksomhed består i
porteføljeinvestering i værdipapirer, anses for et investeringsselskab med deraf følgende
lagerbeskatning af deltagerne. Reglen er en værnsregel, som skal forhindre skatteundgå-
else ved investering i danske aktier mv., nemlig ved investering via investeringsselskaber i
lavskattelande. Når værnsreglen er generel, beror det på, at porteføljeinvesteringer er om-
fattet af EU’s regler om kapitalens fri bevægelighed, og dermed at der ikke vil kunne ind-
lægges den begrænsning, at selskaber, der er hjemmehørende i Danmark eller et andet
EU-land, skal være undtaget fra status som investeringsselskab. Der kan yderligere henvi-
ses til svar af 22. juni 2021 på SAU alm. del.
spm. 573.
En overgang fra lagerbeskatning til realisationsbeskatning for deltagerne vil indebære en
udskydelse af beskatningen af avancer. Rentevirkningen heraf vil medvirke til et varigt
mindreprovenu. Der foreligger ikke et grundlag for en nærmere kvantificering af skatte-
udskydelsen og rentevirkningen heraf, men den vurderes af en ikke ubetydelig størrelse
henset til en potentiel stor personkreds og længere årrække for udskydelsen. Herudover
vil der være en risiko for bortfald af beskatningen af selskabsinvestorer og et mindrepro-
venu som følge heraf. Det vil være tilfældet, hvor selskabsinvestorens porteføljeinveste-
ring skifter karakter til skattefri porteføljeaktier som følge af ændringen af selskabets sta-
tus fra investeringsselskab til almindeligt selskab.
Det er umiddelbart vurderingen, at en ændring til realisationsbeskatning kan give behov
for en styrket indsats i forhold til at imødegå skatteundgåelse ved investering i danske ak-
tier mv.
Det bemærkes, at EU’s crowdfundingsforordning (forordning (EU) 2020/1503 af 7. ok-
tober 2020) ikke giver grundlag for en revurdering. Det skyldes bl.a., at forordningen
alene omhandler crowdfundingtjenesteudbydere, der er etableret i EU.
Side 2 af 2