Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2627027_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 240
Offentligt
Folketinget
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. februar 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Lea Christine Nøhr Dol-
mer
Sagsnr.: 2022-0032/17-0078
Dok.:
2293372
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 240 (Alm. del) fra Folketingets Skatteud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 240 (Alm. del), som Folketin-
gets Skatteudvalg har stillet til justitsministeren den 14. januar 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 240: Spm. om at redegøre for, om danske iværksætteres mulighed for gældssanering er på niveau med f.eks. Sverige, og i givet fald anskueliggøre de økonomiske konsekvenser for staten ved at etablere en ordning som den svenske, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
Spørgsmål nr. 240 (Alm. del) fra Folketingets Skatteudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om danske iværksætteres mulig-
hed for gældssanering er på niveau med f.eks. Sverige, og i givet
fald anskueliggøre de økonomiske konsekvenser for staten ved
at etablere en ordning som den svenske?”
Svar:
1.
Gældssanering går i hovedtræk ud på, at skyldnerens samlede usikrede
gæld, det vil sige gæld, der ikke er sikret ved en panteret eller anden sikker-
hedsret, nedskrives eller bortfalder. Formålet er at få skyldnerens gæld ned-
sat til et sådant beløb, at den pågældende sættes i stand til at afvikle gælden
i løbet af en overskuelig periode.
Der kan efter konkursloven afsiges kendelse om gældssanering for en skyld-
ner, der ikke er i stand til og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til at
opfylde sine gældsforpligtelser, når det må antages, at gældssanering vil føre
til en varig forbedring af skylderens økonomiske forhold.
Med henblik på at sikre at bl.a. iværksættere, der kommer under konkursbe-
handling mv., og hvis gæld i det væsentligste stammer fra erhvervsvirksom-
heden, har mulighed for at komme på fode igen, indeholder konkurslovens
kapitel 29 et særligt lempeligt regelsæt om gældssanering i forbindelse med
konkurs- og rekonstruktionsbehandling.
En iværksætter, der opnår gældssanering efter reglerne i konkurslovens ka-
pitel 29, skal således som udgangspunkt kun afdrage på sin gæld i tre år mod
de normale fem år. Endvidere stilles der ikke krav om, at iværksætterens
økonomiske forhold skal være afklaret, før der kan afsiges kendelse om
gældssanering. Herved sikres det, at også iværksættere, der er berørt af virk-
somhedssammenbud, og som på afgørelsestidspunktet befinder sig i en øko-
nomisk overgangsperiode i forbindelse med en konkurs eller rekonstrukti-
onsbehandling, har mulighed for at opnå gældssanering.
2.
Ved brev af 14. maj 2014 anmodede Justitsministeriet Konkursrådet om
en udtalelse om bedre muligheder for påbegyndelse af ny virksomhed efter
konkurs. Ministeriet anmodede i den forbindelse rådet om at vurdere de nu-
værende regler om gældssanering, herunder hvordan iværksætteres mulig-
heder for at påbegynde ny virksomhed efter konkurs kan forbedres.
Side 2/3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 240: Spm. om at redegøre for, om danske iværksætteres mulighed for gældssanering er på niveau med f.eks. Sverige, og i givet fald anskueliggøre de økonomiske konsekvenser for staten ved at etablere en ordning som den svenske, til justitsministeren, kopi til skatteministeren
Henset til Konkursrådets arbejde med andre kommissorier, og at EU-Kom-
mission i november 2016 fremsatte et forslag til et direktiv, hvis formål er
at revidere insolvensreglerne, er Konkursrådets behandling af kommissoriet
blevet udskudt.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog den 20. juni 2019 det nævnte direktiv
direktiv (EU) 2019/1023 om rammer for forebyggende rekonstruktion,
gældssanering og udelukkelse og om foranstaltninger med henblik på mere
effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssane-
ring (rekonstruktions- og insolvensdirektivet)
og Justitsministeriet anmo-
dede ved brev af 1. oktober 2019 på den baggrund Konkursrådet om endvi-
dere at vurdere de lovgivningsmæssige konsekvenser heraf. Direktivet skal
være implementeret i dansk ret senest den 17. juli 2022.
Det bemærkes i den forbindelse, at Konkursrådet i betænkning nr.
1578/2022 om modernisering og revision af reglerne om gældssanering,
herunder implementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet, bl.a.
foreslår, at vurderingen af, hvornår der foreligger økonomisk uansvarlig ad-
færd, der udelukker gældssanering, lempes for erhvervsdrivende skyldnere.
Lempelsen indebærer, at der i stedet for at se på, om gælden er stiftet på et
tidspunkt, hvor den erhvervsdrivende var ude af stand til at opfylde sine
økonomiske forpligtelser, ses på, om gældsstiftelsen var forretningsmæssigt
velbegrundet.
Jeg vil på baggrund af Konkursrådets arbejde fremsætte et lovforslag for
Folketinget i indeværende folketingssamling, der implementerer det nævnte
direktiv i dansk ret.
3.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af det stillede spørgs-
mål anmodet de svenske myndigheder om en udtalelse om de gældende
svenske regler om gældssanering. Jeg vender tilbage over for Folketingets
Retsudvalg, når ministeriet har modtaget den udbedte udtalelse og har haft
lejlighed til at forholde sig hertil.
Side 3/3