Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2521121_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
[email protected]
Louise Schack Elholm (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr.
2022 - 914
1. februar 2022
Skatteudvalg har i brev af 14. januar 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 237 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack El-
holm (V).
Spørgsmål nr. 237:
”Vil
ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser ved forskellige scenarier,
hvor bundfradraget for pensionister hæves, og/eller modregningen for pensionister
sænkes med henblik på at fastholde flere ældre på arbejdsmarkedet?”
Svar:
Folkepensionen består af et grundbeløb og et pensionstillæg samt den supplerende
pensionsydelse (ældrechecken). Grundbeløbet bliver efter gældende regler nedsat
på baggrund af pensionistens egen indtægt ved arbejde, hvis pensionisten tjener
mere end et fradragsbeløb på 348.700 kr. i 2022.
Pensionstillægget er større for enlige end for par. Pensionstillægget bliver efter
gældende regler nedsat på baggrund af såvel pensionistens egen indtægt, herunder
arbejdsindtægt over et bundfradrag på 122.004 kr., som en eventuel ægtefælle eller
samlevers indtægt, hvis indtægtsgrundlaget overstiger et fradragsbeløb på 89.700
kr. for enlige og 179.700 kr. for par i 2022.
Herudover har man som folkepensionist, betinget af formueforhold, også mulighed
for udbetaling af ældrechecken. Ældrechecken udbetales en gang årligt på bag-
grund af en beregnet personlig tillægsprocent, som også ligger til grund for retten
til tillægsydelser såsom helbredstillæg, varmetillæg samt mediechecken. Den per-
sonlige tillægsprocent bliver efter gældende regler indtægtsreguleret på baggrund
af samme indtægtsgrundlag som pensionstillægget, men aftrapningen påbegyndes
her når indtægtsgrundlaget overstiger et fradragsbeløb på 35.000 kr. for enlige og
69.300 kr. for par i 2022.
En forhøjelse af bundfradraget for arbejdsindkomst ved beregning af pensionstil-
lægget og den personlige tillægsprocent fra nuværende 122.004 kr. til fx 135.000
kr. skønnes i forhold til gældende regler, at berøre ca. 30.000 folkepensionister og
indebære merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd på i størrelsesordenen 40
mio. kr. i 2023. Forhøjes bundfradraget for arbejdsindkomst til i stedet 200.000 kr.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 237: Spm. om at redegøre for de økonomiske konsekvenser ved forskellige scenarier, hvor bundfradraget for pensionister hæves, og/eller modregningen for pensionister sænkes med henblik på at fastholde flere ældre på arbejdsmarkedet, til beskæftigelsesministeren, kopi til skatteministeren
2521121_0002.png
skønnes det at berøre ca. 35.000 folkepensionister og indebære merudgifter efter
skat, tilbageløb og adfærd på i størrelsesordenen 200 mio. kr. i 2023, jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser i forhold til gældende regler ved en forhøjelse af bundfradraget for
arbejdsindkomst for folkepensionister på nuværende 122.004 kr.
Såfremt bundfradraget forhøjes til:
Virkning i 2023-niveau
Merudgift i mio. kr. (pl.-22)
Umiddelbar merudgift
Efter skat og tilbageløb
Efter skat, tilbageløb og adfærd
80
40
40
430
200
200
135.000 kr.
200.000 kr.
Anm.: Beløb er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Beregningen inkluderer skøn for afledte effekter for boligstøtte
og øvrige tillægsydelser samt pensionister i udlandet. De økonomiske konsekvenser er opgjort i forhold til
gældende regler, dvs. uden de aftalte ændringer som følge af
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
af
21. januar 2022. Det bemærkes, at de skønnede virkninger muligvis kan ændre sig ved senere opgørelser,
når det bliver muligt at opgøre det på baggrund af det regnesetup, som er under udarbejdelse i forbindelse
med arbejdet i Kommission om tilbagetrækning og nedslidning.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens pensionsmodel (ver153) på basis af en stikprøve på 3,3
pct. af befolkningen.
Der er i beregningen ikke taget højde for evt. afledte virkninger for den andel, der
vælger opsat pension. De opgjorte provenuvirkninger er således ekskl. merudgifter
ved en evt. ændret tilslutning til opsat pension. En lavere tilslutning til opsat pen-
sion ved en forhøjelse af bundfradraget kan fremrykke offentlige udgifter til folke-
pension og dermed indebære offentlige merudgifter på kort sigt, der dog på læn-
gere sigt (delvis) modvirkes af lavere udgifter til udbetaling af optjent ventetillæg
ved opsat pension.
Det bemærkes, at en forhøjelse af bundfradraget for arbejdsindkomst vil forskyde
aftrapningen af pensionsydelserne og dermed den højere sammensatte marginalbe-
skatning, fra pensionister længere nede i indkomstskalaen til pensionister højere
oppe i indkomstskalaen, hvorfor det skønnes at have begrænsede arbejdsudbuds-
virkninger.
Der henvises i øvrigt til, at regeringen sammen med Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne med Aftale
om en ny re-
formpakke for dansk økonomi
af 21. januar 2022 er enige om, at afskaffe modreg-
ning som følge af pensionistens egen arbejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb
og pensionstillæg samt modregning som følge af en evt. partners arbejdsindkomst i
social pension.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2