Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2520495_0001.png
31. januar 2022
J.nr. 2022 - 845
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 235 af 14. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om at redegøre for de økonomiske omkostninger og evt. kontrolmæssige konsekvenser ved at ændre ordningerne for beskatning af medarbejderaktier i ligningslovens § 7 P, til skatteministeren
2520495_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de økonomiske omkostninger og evt. kontrolmæssige konse-
kvenser ved at ændre ordningerne for beskatning af medarbejderaktier i ligningslovens § 7
P, således at der kræves en grundløn på et passende niveau i stedet for at kræve, at medar-
bejderaktier kun må udgøre en procentdel af lønnen og ved at udvide ordningen for nye
mindre virksomheder, ved at aldersgrænsen udvides fra 5 år til 8 år?
Svar
Som udgangspunkt beskattes aktier, som en medarbejder får tildelt af arbejdsgiveren
linje med andre personalegoder
som lønindkomst, jf. ligningslovens § 16. Beskatningen
sker på baggrund af aktiernes markedsværdi. Aktier beskattes på tildelingstidspunktet, og
virksomheden har som udgangspunkt fradragsret for udgifterne til tildeling af medarbej-
deraktier som lønudgifter.
For købe- og tegningsretter til aktier (som ofte benævnes warrants og optioner), der mod-
tages som vederlag/løn, kan beskatningen efter reglerne i ligningslovens § 28 udskydes, til
retten udnyttes ellers sælges. Virksomhedens fradragsret udskydes da tilsvarende. Beskat-
ningen sker som personlig indkomst og opgøres på baggrund af værdien på udnyttelses-
/salgstidspunktet. Der sker således ikke beskatning, hvis købe- og tegningsretterne ikke
længere har nogen værdi på dette tidspunkt.
Virksomheden og den ansatte kan imidlertid aftale at bruge de særlige regler i ligningslo-
vens § 7 P. Efter de særlige regler kan den ansatte under visse betingelser modtage ind-
komstskattefri medarbejderaktier, herunder købe- og tegningsretter til aktier, hvis mar-
kedsværdien af aktierne mv. ikke overstiger henholdsvis 10, 20 eller 50 pct. af årslønnen.
1
Den ansatte beskattes i så fald først, når aktierne mv. sælges. Beskatningen sker som ak-
tieindkomst, og virksomheden har ikke fradrag for værdien af tildelte aktier mv. som løn-
udgift. Tildeles medarbejderaktier mv. ud over de nævnte pct.-grænser, beskattes den
overskydende værdi af de tildelte aktier mv. efter de almindelige regler som lønindkomst.
Medarbejderaktieordningen i ligningslovens § 7 P er særlig attraktiv for topskatteydere og
ansatte i den finansielle sektor, hvor aflønning i medarbejderaktier modsat kontaktløn
ikke indgår i grundlaget for lønsumsafgiften.
Det skønnes derfor også, at det vil være topskatteydere og ansatte i den finansielle sektor,
som vil få størst gavn af den foreslåede udvidelse af ordningen, hvor medarbejdere kan
aflønnes med medarbejderaktier efter de særlige regler i ligningslovens § 7 P uden en øvre
pct.-grænse for aktieandelen, såfremt der blot udbetales en kontaktløn over et vist niveau.
1
Nye, mindre virksomheder, der har været aktive på et marked i mindre end 5 år, og som har en nettoomsætning eller ba-
lance på højst 15 mio. kr., har mulighed for at tildele medarbejderaktier indkomstskattefrit op til en grænse på 50 pct. af
lønnen. Øvrige virksomheder kan tildele medarbejderaktier indkomstskattefrit op til 10 pct. af lønnen, og op til 20 pct.,
såfremt det gælder mindst 80 pct. af medarbejderne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om at redegøre for de økonomiske omkostninger og evt. kontrolmæssige konsekvenser ved at ændre ordningerne for beskatning af medarbejderaktier i ligningslovens § 7 P, til skatteministeren
2520495_0003.png
Den foreslåede udvidelse af medarbejderaktieordningen må forventes at medføre et min-
dreprovenu som følge af øget anvendelse af ordningen på bekostning af anden lønind-
komst. Forslaget vil herudover indebære en (yderligere) afvigelse fra det almindelige ud-
gangspunkt om, at løn
uanset form
beskattes ens.
For så vidt angår den foreslåede udvidelse af alderskravet for nye, mindre virksomheder,
er det tidligere skønnet, at en afskaffelse af alderskravet vil medføre et mindreprovenu på
ca. 5 mio. kr.,
jf. SAU alm. del
svar på spørgsmål 488 af 29. juni 2020.
De provenumæssige
konsekvenser ved at øge aldersgrænsen fra 5 til 8 år skønnes på den baggrund at være be-
grænsede.
Det bemærkes dog, at de særlige regler for tildeling af medarbejderaktier på op til 50 pct.
af årslønnen, som gælder for nye, mindre virksomheder, er statsstøttegodkendt af EU-
Kommissionen. Den nuværende godkendelse er baseret på, at støtten går til nye, mindre
virksomheder, fordi de har uforholdsmæssigt vanskeligt ved at tiltrække og fastholde kva-
lificeret arbejdskraft. Den foreslåede ændring af alderskravet vil kræve fornyet statsstøtte-
godkendelse fra EU.
Side 3 af 3