Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2527373_0001.png
10. februar 2022
J.nr. 2022 - 1012
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 219 af 13. januar 2022 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Niels Kleis Frederiksen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at redegøre for den årlige udvikling i indtægter fra skatter og afgifter, som opkræves af staten og indgår på finanslovens § 38 de senest tilgængelige 6 år, til skatteministeren
2527373_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform og grafisk redegøre for den årlige udvikling i indtægter fra skat-
ter og afgifter, som opkræves af staten og indgår på finanslovens § 38 de senest tilgænge-
lige 6 år og redegøre for skønnet i de enkelte poster for finansåret og om muligt i BO-
årene? Ministeren bedes endvidere redegøre for eventuelle udsving, risici m.v. Besvarelsen
bedes tage udgangspunkt i samme opdeling som i indtægtslisterne.
Svar
I forbindelse med udarbejdelse af det årlige finanslovforslag skønner Skatteministeriet
hvert år i august over det kommende finansårs indtægter fra skatter og afgifter, som bliver
bogført på §38 i statsregnskabet. Disse skøn justeres efterfølgende i forbindelse med ud-
arbejdelsen af ændringsforslagene, så de endelige skøn på paragraffen indgår på finanslo-
ven for det kommende finansår.
De endelige skøn tager afsæt i de forventninger til den økonomiske aktivitet, som også
ligger til grund for Økonomisk Redegørelse i december året inden det finansår, der skøn-
nes for, samt de på tidspunktet for udarbejdelsen tilgængelige regnskabstal. Der skønnes
på finanslovens §38 kun over indtægter i finansåret. Der skønnes altså ikke over BO-
årene.
Der skønnes over indtægterne for hver enkelt underkonto. Den konkrete metode på en
given underkonto afhænger af hvilken konkret skat eller afgifts indtægter, der indgår på
kontoen. Momsen følger fx bl.a. det private forbrug, hvorfor skønnet for momsindtæg-
terne tager udgangspunkt i forventningerne til udviklingen i det private forbrug, mens
forventningerne til bilsalget har betydning for skønnet for indtægter fra registreringsafgif-
ten.
I perioden 2015-2020 er de samlede indtægter fra skatter og afgifter på §38 vokset med
ca. 76 mia. kr.,
jf. tabel 1.
De største indtægtskilder er personskatterne og momsen, der til-
sammen udgjorde ca. 568 mia. kr. i 2020, svarende til 72,5 pct. af de samlede indtægter på
§38.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at redegøre for den årlige udvikling i indtægter fra skatter og afgifter, som opkræves af staten og indgår på finanslovens § 38 de senest tilgængelige 6 år, til skatteministeren
2527373_0003.png
Tabel 1. Indtægter på §38. Skatter og afgifter 2015-2020
2015
2016
2017
mio. kr.
38.11.01. Personskatter
38.11.11. Afgift af dødsboer og
gaver
38.12.01. Børnefamilieydelse
38.13.01. Indkomstskat af
selskaber
38.13.11. Kulbrinteskat
38.14.01. Pensionsafkastskat
38.15.01. Tilbagebetalingsordning
til boligejere
38.16.01. Tinglysningsafgift
38.19.71. Bøder, konfiskationer mv.
38.21.01. Moms
38.22.01. Afgifter på el, gas og kul
38.22.03. Afgifter på olieprodukter
38.22.05. Benzinafgifter
38.23.01. Vægtafgift og grøn ejer-
afgift
38.23.03. Registreringsafgift
38.23.05. Afgift på ansvars-
forsikring
38.23.07. Afgift af vejbenyttelse
38.24.01. Miljøafgifter
38.27.01. Afgifter på spil
38.28.01. Afgift på øl, vin og
spiritus
38.28.03. Tobaksafgift
38.28.05. Afgifter på chokolade og
konsumis mv.
38.28.11. Forskellige forbrugs-
afgifter
38.28.21. Øvrige afgifter
38.28.71. Diverse afgifter
38.41.02. Lønsumsafgift
38.42.01. Afgift på arbejdsskader
38.61.01. Renteindtægter mv.
38.71.01. Lån i forbindelse med
COVID-19
38.81.
Overførsel til andre
paragrafer
§38.
Skatter og afgifter
284.885,2
5.177,3
-14.517,4
50.237,2
8.995,2
53.651,4
-
6.068,8
32,2
185.874,8
17.268,5
9.365,5
7.350,9
10.863,8
17.562,8
1.531,7
392,8
8.189,9
1.807,2
3.864,7
7.743,0
2.674,5
408,8
125,1
170,8
7.186,1
302,1
-13,6
-
-220,9
706.013,2
278.540,1
4.212,9
-14.594,5
48.297,6
1.450,4
22.782,7
-
5.983,8
91,0
196.136,6
15.764,9
9.678,3
7.513,1
10.609,2
19.514,1
1.533,6
433,3
7.687,6
1.854,1
3.974,9
7.108,7
2.807,5
413,8
120,8
124,0
7.989,2
319,1
1.400,4
-
-35,0
670.901,2
290.800,4
4.367,9
-14.677,7
60.362,3
4.564,5
34.126,4
-
6.385,3
177,2
205.538,6
17.048,5
9.839,9
7.496,9
10.333,2
20.143,1
1.519,0
458,5
7.403,1
2.012,9
3.875,3
7.608,7
2.765,2
383,5
124,8
111,7
8.440,3
409,2
6.018,0
-
-35,0
697.601,7
295.720,9
4.810,3
-14.655,5
54.412,4
7.299,8
29.492,2
-
7.298,3
106,5
215.406,9
19.715,2
10.788,9
8.128,6
9.885,5
21.930,9
1.580,2
464,8
8.414,2
2.206,3
4.236,8
7.088,3
2.936,2
392,1
124,7
65,2
10.100,3
577,0
5.532,6
-
-
714.059,6
312.353,2
8.575,4
-14.709,4
62.181,0
4.910,1
13.343,3
-
7.189,6
98,1
230.468,0
15.561,2
10.004,7
7.644,5
10.552,1
20.296,4
1.477,9
518,6
7.203,1
2.002,4
3.683,7
7.831,4
2.746,6
350,0
92,7
181,5
9.318,2
556,6
1.280,5
-
-
725.711,4
340.000,8
6.680,0
-14.792,4
59.325,6
775,4
63.373,6
-
7.364,7
142,6
227.690,8
16.205,3
9.481,8
7.113,9
10.269,7
18.636,1
1.443,7
556,2
7.079,5
1.812,8
3.734,9
8.817,1
2.757,9
339,6
103,7
79,5
9.617,3
568,9
479,8
-7.284,3
-
782.374,5
2018
2019
2020
Kilde: Statsregnskabet
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 219: Spm. om at redegøre for den årlige udvikling i indtægter fra skatter og afgifter, som opkræves af staten og indgår på finanslovens § 38 de senest tilgængelige 6 år, til skatteministeren
2527373_0004.png
Indtægterne fra nogle skatter og afgifter svinger
uden politikændringer
markant mere
end andre. Det skyldes udsving i de grundlag, som disse skatter og afgifter pålægges. Pen-
sionsafkastskatteindtægterne varierer fx markant fra år til år. Skatten pålægges det afkast,
der opnås af investeringer af de danske pensionsformuer gennem pensionssystemet. Kon-
kret udgør skatten 15,3 pct. af det afkast, der tilskrives pensionsordningen i et givent ind-
komstår.
Afkastet af pensionsformuer, der opgøres efter lagerprincippet
dvs. inklusive ikke-reali-
serede kapitalgevinster - og altså ikke et realiseret afkast, svinger med udviklingen på de
finansielle markeder. Det leder til betydelige udsving fra år til år. Det bør endvidere be-
mærkes, at indtægterne fra pensionsafkastskatten i finansåret udgøres af de indbetalinger,
pensionskasserne foretager i kalenderåret, og som kan henføres til afkastet i kalenderåret
forinden. Der er derfor en diskrepans mellem indtægterne i finansåret (statsregnskabet)
og indkomståret (nationalregnskabet). Fx er de lave indtægter i finansåret og dermed på
statsregnskabet for 2019 et resultat af, at afkastet på de danske pensionsformuer var rela-
tivt lavt i 2018.
Indtægterne fra selskabsskatten svinger med de danske virksomheders evne til at generere
overskud, hvilket både afhænger af udviklingen i økonomien generelt samt virksomheder-
nes investeringsadfærd. Indtægterne fra kulbrinteskatten svinger med olieprisen samt med
produktionen i de danske oliefelter. Her kan vedligeholdelsesarbejde, der sætter produkti-
onen på pause, fx medføre et midlertidigt fald i indtægter.
Forbrugsskatterne pålægges forbruget af varer og tjenester, og indtægter fra dem vil
i
fravær af politikændringer
svinge med forbruget af de respektive afgiftspålagte varer og
tjenester. For nogle varer har højere afgiftssatser i perioden medført øgede indtægter. Det
gælder fx tobaksafgiften. Det bør bemærkes, at en lang række afgifter ikke kun opkræves
med henblik på finansiering af statens udgifter, men også for at regulere borgernes adfærd
fx begrænse forbruget af miljø- eller sundhedsskadelige varer. Yderligere information
om forbrugsskatternes adfærdsvirkninger findes i
kapitel 4 i Skatteøkonomisk Redegørelse
2021.
Statens renteindtægter svinger betydeligt mellem årene. Det skyldes blandt andet større
enkeltsager, hvor der i enkelte år fx ydes betydelig rentegodtgørelse til virksomheder, der
er opkrævet for meget selskabsskat, fondsskat, moms og punktafgifter. Renteindtægterne
og -udgifterne, der indgår på hovedkontoen §38.61.01. Renteindtægter mv. kan desuden
svinge betydeligt fra år til år, hvis renteforholdene ændrer sig.
Side 4 af 4