Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2468034_0001.png
27. oktober 2021
J.nr. 2021 - 7769
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 15. oktober 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om at redegøre for provenuet ved at indføre en dansk hjemmel til at indføre beskatning af udenlandske stater, der modtager udbytte på danske aktier, så skatten er den samme, som hvis der havde været tale om et udenlandsk selskab, til skatteministeren
2468034_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for provenuet ved at indføre en dansk hjemmel til at indføre be-
skatning af udenlandske stater, der modtager udbytte på danske aktier, så skatten er den
samme, som hvis der havde været tale om et udenlandsk selskab?
Svar
Den danske stat er undtaget fra skattepligt efter selskabsskattelovens § 3. En konsekvens
heraf er, at det at pålægge fremmede stater en begrænset skattepligt af danske aktieudbyt-
ter
selv om det rent formelt ville være muligt
vil være i strid med det ikke-diskrimine-
ringsprincip, der bl.a. er fastlagt i artikel 24 i OECD’s modeloverenskomst.
De dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået med andre lande, in-
deholder alle en bestemmelse om ikke-diskriminering,
der bygger på artikel 24 i OECD’s
modeloverenskomst. I øvrigt bemærkes det, at der i en række af de dobbeltbeskatnings-
overenskomster, som Danmark har indgået med andre lande, udtrykkeligt er aftalt en sats
på 0 pct. for kildelandet, når modtageren af udbyttet er den anden stat.
Dertil gælder det, at det ville være i strid med EU-retten
TEUF artikel 63 om kapitalens
fri bevægelighed
at pålægge fremmede stater en begrænset skattepligt af danske aktieud-
bytter, når den danske stat er skattefri af sådanne aktieudbytter, jf. ovenfor. En begrænset
skattepligt ville i givet fald føre til en EU-stridig forskelsbehandling. Reglerne om kapita-
lens fri bevægelighed gælder ikke kun i forhold til medlemsstaterne indbyrdes, men også i
forhold til tredjelande.
Det er ikke umiddelbart muligt ud fra Skattestyrelsens registre at foretage en opsplitning
af udbytteudlodningerne fra danske aktier til udenlandske investorer. Det er derfor ikke
muligt at opgøre, hvor stor en andel der vedrører udenlandske stater. Dermed er det ikke
muligt at skønne over, hvad det ville have af provenumæssige konsekvenser, hvis man (på
trods af at det ville være i strid med både indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster og
EU-retten) måtte vælge at indføre en skat på aktieudbytter, der tilfalder fremmede stater.
Side 2 af 2