Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2517828_0001.png
24. januar 2022
J.nr. 2022 - 701
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 204 af 4. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kim Valentin (V).
Morten Bødskov
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 204: Spm. om kommentar til henvendelse af 1/1-22 fra Claus Hedegaard Sørensen om urimelige og uhensigtsmæssige skatteregler for offentligt ansatte Øresundspendlere, til skatteministeren
2517828_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af 1. januar 2022 fra Claus Hedegaard Sørensen
om urimelige og uhensigtsmæssige skatteregler for offentligt ansatte Øresundspendlere,
jf. SAU alm. del
bilag 100, herunder besvare spørgsmålene i henvendelsen?
Svar
Claus Hedegaard Sørensen anfører i henvendelsen til Folketingets Skatteudvalg, at de gæl-
dende regler for dansk-svensk beskatning af offentligt ansatte Øresundspendleres hjem-
mearbejde gør det besværligt for offentligt ansatte lønmodtagere og deres arbejdsgivere at
arbejde på den ene side af Øresund og bo på den anden. Han anfører, at reglerne for pri-
vatansatte er mere hensigtsmæssige.
Claus Hedegaard Sørensen beskriver herefter det løbende administrative besvær, som be-
skatningen af hjemmearbejdet medfører, både for ham selv, hans svenske arbejdsgiver og
de danske og svenske skattemyndigheder. På denne baggrund spørger han, hvad den fag-
lige begrundelse er for, at offentligt ansatte ikke er omfattet af hjemmearbejdsreglen, og
om jeg vil arbejde for at ændre reglerne.
Hertil bemærkes
Personer bosat i Danmark, som er ansat ved offentlige institutioner i Sverige, bliver som
udgangspunkt beskattet af deres svenske løn i Sverige. Løn optjent i perioder med hjem-
mearbejdsdage, dvs. i Danmark, beskattes dog i Danmark. Derimod er privatansatte om-
fattet af den særlige hjemmearbejdsregel i skatteaftalen mellem Danmark og Sverige (Øre-
sundsaftalen). Efter denne regel beskattes hjemmearbejdet som udgangspunkt i arbejds-
landet.
Det administrative besvær, som Claus Hedegaard Sørensen beskriver, med opdeling af
lønnen og selvangivelsespligt mv. til både Danmark og Sverige, er et godt argument for at
kigge nærmere på reglerne. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der er dialog med de sven-
ske skattemyndigheder om reglerne i Øresundsaftalen.
En udvidelse af hjemmearbejdsreglen til at omfatte offentligt ansatte vil dog ikke kunne
anskues isoleret fra et andet element af Øresundsaftalen, nemlig den såkaldte provenuud-
vekslingsordning. Efter denne ordning udveksler Danmark og Sverige et provenu sva-
rende til de opkrævede kommuneskatter som kompensation for bopælslandets udgifter til
pendlerne. Ligesom tilfældet er for hjemmearbejdsreglen, omfatter denne del af Øre-
sundsaftalen ikke offentligt ansatte pendlere.
Provenuudvekslingsordningen betyder konkret, at Danmark årligt overfører over 600
mio. kr. netto til Sverige. Bliver også offentligt ansatte omfattet af provenuudvekslings-
ordningen, vil den årlige nettooverførsel fra Danmark til Sverige blive forøget med et tre-
cifret millionbeløb. Det, synes jeg, hører med til billedet, når man skal overveje den skat-
temæssige behandling af offentligt ansatte Øresundspendlere.
Side 2 af 2