Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2470402_0001.png
1. november 2021
J.nr. 2021 - 7506
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. oktober 2021 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Christina Faurby Birck
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, til skatteministeren
2470402_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren tilsende udvalget en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgiv-
ningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller
hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angi-
velse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat
for det enkelte initiativ?
Svar
Den aktuelle status på lovovervågning mv. ses nedenfor, jf.
tabel 1.
Tilfælde, hvor revision
eller evaluering er foretaget i tidligere folketingsår, fremgår ikke af oversigten, medmindre
de er afsluttet efter, at seneste status på lovovervågning er fremsendt til Skatteudvalget
den 2. november 2020 (SAU alm. del - spørgsmål 2, 2020-2021).
Tabel 1. Lovovervågning på Skatteministeriets område
Folke-
tingsår
2007-08
Forslag
L 116
Lov
Lov nr. 527 af 17 juni
2008 om ændring af
forskellige skattelove
(Modernisering af
Skatteadministratio-
nen) (V, S, DF, SF,
KF, RV, EL og NY)
Status
Skatteministeren afgiver årligt en redegø-
relse til Folketinget om den udgiftsmæs-
sige udvikling m.v. i de sager, hvortil der
kan ydes omkostningsgodtgørelse, jf. § 59
i skatteforvaltningsloven. Den årlige rede-
gørelse afgives normalt i juni måned efter
opgørelsesåret.
Den seneste redegørelse vedrører såle-
des 2020 og er fremsendt til Skatteudval-
get den 16. juni 2020 (SAU alm. del - bilag
267, 2020-21).
2015-16
L 71
Lov nr. 651 af 8. juni
2016 om ændring af
fondsbeskatningslo-
ven (Nedsættelse af
fondes generelle
konsolideringsfradrag
og ophævelse af det
særlige konsolide-
ringsfradrag for fonde
med kongeligt konfir-
meret fundats) (DF,
V, LA og KF)
Ved loven blev fondes konsolideringsfra-
drag nedsat. Formålet var at tilvejebringe
200 mio. kr. til en delvis finansiering af en
lettelse af vilkårene ved generationsskifte
af erhvervsvirksomhed. Det fremgår af be-
mærkningerne til ændringsforslag nr. 3 til
lovforslaget, at der i 1. halvår 2018 skal
gennemføres en evaluering af, om lovæn-
dringen har medført et faktisk merprovenu,
der overstiger det aftalte på 200 mio. kr.
årligt. Analysen er gennemført, jf. SAU
alm. del, bilag 122 af 17. januar 2019. Det
fremgår heraf, at der skal foretages en
evaluering igen i 2021 for at få et mere so-
lidt fagligt beslutningsgrundlag i forhold til
en evt. justering af fondenes konsolide-
ringsfradrag. Denne evaluering forventes
fortsat foretaget inden udløbet af 2021.
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, til skatteministeren
2470402_0003.png
2016-17
L 84
Lov nr. 1733 af 27.
december 2016 om
ændring af lov for
Grønland om visse
spil (Fastsættelse af
det beløb, der årligt
overføres til Grøn-
lands Selvstyre for
spil udbudt i Grøn-
land) (S, DF, V, EL,
LA, ALT, RV, SF og
KF)
Lov nr. 114 af 31. ja-
nuar 2017 om æn-
dring af lov om ind-
drivelse af gæld til
det offentlige, lov om
fremgangsmåden
ved inddrivelse af
skatter og afgifter
m.v. og lov om kom-
munal ejendomsskat
(Overdragelse af ind-
drivelsesopgaven
vedr. fortrinsberetti-
gede kommunale for-
dringer til kommu-
nerne) (S, DF, V, LA,
ALT, RV, SF og KF)
Ved loven blev beløbet, der overføres til
Grønlands Selvstyre for spil udbudt til
Grønland, forhøjet. Det fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget, at beløbet
skal evalueres efter fire regnskabsår efter
ikrafttrædelsen med henblik på at fast-
lægge, om beløbet fortsat er retvisende.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2017, og
evalueringen foretages i løbet af 2021.
2016-17
L 102
Det fremgår af lovforslaget, at der er en
fælles forståelse om, at Skatteministeriet
og KL foretager en evaluering af området,
når kommunerne har varetaget inddrivel-
sesopgaven vedrørende de fortrinsberetti-
gede kommunale fordringer i 2-3 år. Loven
trådte i kraft den 2. februar 2017 og evalu-
eringen vil således skulle foretages senest
1. halvår af 2020. Evalueringen har til hen-
sigt at foretage en endelig vurdering af
omfanget af sager, hvor tvangsauktion
ikke er hensigtsmæssig, eller hvor kravet
ikke kan dækkes, samt analysere, om der
er behov for igen at drøfte andre mulige
alternativer, herunder mindre justeringer i
lovgivningen.
Skatteministeriet og KL har afsluttet evalu-
eringen, som er sendt til Folketinget den
30. september 2021, jf. SAU, alm. del bi-
lag 344. Det er samlet KL og Skattemini-
steriets vurdering, at evalueringen ikke gi-
ver anledning til at foreslå lovjusteringer.
Et flertal af partierne har i udvalgsbetænk-
ningen tilkendegivet, at Skatteministeriet
efter en periode på tre år fra lovens ikraft-
træden (dvs. 1. juli 2020) skal foretage en
gennemgang af praksis på området, bl.a.
baseret på Skatterådets afgørelser om
bindende svar. Folketingets Skatteudvalg
skal orienteres om resultatet af gennem-
gangen.
Gennemgangen af praksis er afsluttet og
blev oversendt til SAU den 8. februar 2021
(SAU alm. del - bilag 119, 2020-21)
Det fremgår af forliget om et nyt ejen-
domsvurderingssystem og lovforslaget, at
da skønnet over antallet af klager er for-
2016-17
L 194
Lov nr. 684 af 8. juni
2017 om ændring af
ligningsloven (Kvalifi-
kation af selvstændig
erhvervsvirksomhed
ved deltagelse i et
skattemæssigt trans-
parent selskab) (S,
DF, V, EL, LA, ALT,
RV, SF og KF)
2016-17
L 212
Lov nr. 688 af 8. juni
2017 om ændring af
skatteforvaltningslo-
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, til skatteministeren
2470402_0004.png
ven, lov om kommu-
nal ejendomsskat,
ejendomsværdiskat-
teloven og forskellige
andre love (Klagebe-
handling af vurde-
ringssager) (S, DF,
V, LA, ALT, RV, SF
og KF)
bundet med stor usikkerhed, skal der gen-
nemføres en evaluering af klagegebyrets
størrelse, dimensioneringen af klagestruk-
turen samt klagebehandlingen, herunder
reglerne for fremmøde, når antallet af de
første klager over ejerboliger foreligger.
Udsendelsen af de første nye ejendoms-
vurderinger er påbegyndt i efteråret 2021.
Når de første klager foreligger, vil en eva-
luering af ovennævnte kunne igangsæt-
tes.
Loven udmønter dele af
Aftale om er-
hvervs- og iværksætterinitiativer,
der ved-
rører forhøjelsen af grænsen for tildeling
af medarbejderaktier til aktieindkomstbe-
skatning fra 10 til 20 pct. af årslønnen, for-
udsat 80 pct. af virksomhedens ansatte til-
bydes ordningen. Der fremgår af aftalen,
at ordningen skal evalueres senest 2 år ef-
ter ordningens ikrafttræden (dvs. senest 1.
maj 2020).
Evalueringen er igangsat men endnu ikke
færdiggjort, hvilket forventes at ske i for-
året 2022.
2017-18
L 174
Lov nr. 359 af 29.
april 2018 om æn-
dring af kildeskattelo-
ven, ligningsloven,
sømandsbeskat-
ningsloven og ting-
lysningsafgiftsloven
(Bedre vilkår for tilde-
ling af medarbejder-
aktier, udvidelse af
DIS-ordningen med
søfolk, der arbejder
om bord på en række
specialskibe, afskaf-
felse af registrerings-
afgiften for skibe i
danske skibsregistre,
ændret forrentning
ved opkrævning af
personers skat m.v.)
(S, DF, V, LA, RV og
KF)
Lov nr. 1310 af 6. de-
cember 2019 om æn-
dring af momsloven,
kildeskatteloven og
lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige
(Digitale salgsregi-
streringssystemer og
ændring af reglerne
om udstedelse af
skattekort til tredje-
landsborgere) (S, V,
DF, RV, SF, EL, KF,
ALT og LA)
2019-20
L 21
S, DF, V, EL, LA, ALT, RV, SF og KF ind-
gik i september 2017 aftalen ”Styrket ind-
sats mod sort arbejde”. Loven udmønter
aftalens initiativ vedrørende digitale salgs-
registreringssystemer. Det fremgår af lov-
forslagets bemærkninger, at aftaleparti-
erne er enige om, at initiativet skal evalue-
res i 2027. Formålet med evalueringen er
at opnå viden om, hvorvidt initiativet har
haft effekt på regelefterlevelsen i de fire ri-
sikobrancher, der i første omgang omfat-
tes af en generel pligt til at skulle benytte
digitale salgsregistreringssystemer. Mulig-
heden for at give et individuelt pålæg om
at benytte et digitalt salgsregistreringssy-
stem er trådt i kraft den 1. juli 2021, mens
kravet om at udvalgte brancher skal be-
nytte digitale salgsregistreringssystemer
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, til skatteministeren
2470402_0005.png
forventes at træde i kraft den 1. januar
2024.
2019-20
L 23
Lov nr. 1125 af 19.
november 2019 om
ændring af skattefor-
valtningsloven (En ny
ankenævnsstruktur
og en hurtigere vej
gennem klagesyste-
met samt ingen om-
kostningsgodtgørelse
ved klage over tilba-
gekaldelser af afgø-
relser om refusion af
udbytteskat eller af-
slag på anmodninger
om refusion af udbyt-
teskat) (S, V, DF,
RV, SF, EL, KF, ALT
og LA)
Alle Folketingets (daværende) partier ind-
gik den 18. december 2018
Aftale om en
ny ankenævnsstruktur og en hurtigere vej
gennem klagesystemet
Retssikkerheds-
pakke IV.
For at nedbringe de lange sags-
behandlingstider i klagesystemet og der-
igennem styrke borgeres og virksomhe-
ders retssikkerhed blev aftalepartierne
enige om at tilføre klagesagsbehandlingen
flere ressourcer og at gennemføre en
række tiltag, der skal gøre klageforløbet
mere effektivt og øge Skatteankestyrel-
sens produktivitet.
Loven udmønter de initiativer i den politi-
ske aftale, som forudsatte lovgivning.
Tiltagene i
Aftale om en ny ankenævns-
struktur og en hurtigere vej gennem klage-
systemet
Retssikkerhedspakke IV
evalu-
eres efter aftalen i 2022.
Loven udmønter aftale offentliggjort den
28. december 2018 mellem den davæ-
rende regering (V, LA og KF), S og RV om
at gennemføre de nødvendige lovændrin-
ger med henblik på at udmønte anbefalin-
gerne fra arbejdsgruppen om succession
til erhvervsdrivende fonde, som er inde-
holdt i arbejdsgruppens rapport
Beskat-
ning ved overdragelse af erhvervsvirksom-
heder til erhvervsdrivende fonde.
Loven indebærer, at der ved arv eller gave
kan overdrages aktier i selskaber, der dri-
ver erhvervsvirksomhed, til en erhvervsdri-
vende fond uden betaling af skatter eller
afgifter på overdragelsestidspunktet.
Det fremgår af lovforslagets bemærknin-
ger, at aftalepartierne er enige om, at der,
skal udarbejdes en redegørelse til Folke-
tingets Skatteudvalg om erfaringerne med
den nye lovgivning. Redegørelsen skal ba-
seres på de første tre år efter lovens ikraft-
træden den 1. januar 2021.
2020-21
L 87
Lov nr. 2187 af 29.
december 2020 om
Tilsynet med told- og
S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT blev i de-
cember 2020 enige om at etablere et uaf-
hængigt tilsyn på Skatteforvaltningens it-
2020-21
L 29
Lov nr. 1836 af 8. de-
cember 2020 om æn-
dring af aktieavance-
beskatningsloven og
forskellige andre love
(Beskatning ved
overdragelse af er-
hvervsvirksomheder
til erhvervsdrivende
fonde) (V, LA, KF, S
og RV)
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, til skatteministeren
2470402_0006.png
skatteforvaltningens
it-område (S, V, RV,
SF, EL, KF, LA og
ALT)
område. It-tilsynet er en nyskabelse i for-
hold til den gældende retstilstand.
Det fremgår af lovforslagets bemærknin-
ger, at aftalepartierne er enige om, at der
efter It-tilsynets første funktionsperiode,
det vil sige efter 4 år, vil blive udarbejdet
en rapport om erfaringerne med det nye It-
tilsyn. Skatteministeriet vil derfor udar-
bejde en sådan rapport til Folketinget i
2024.
Skatteministeriet vil til brug for rapporten
indhente bidrag fra Skatteforvaltningen og
det nye It-tilsyn.
2020-21
L 107 A
Lov nr. 291 af 27. fe-
bruar 2021 om æn-
dring af ejendoms-
vurderingsloven og
forskellige andre love
(Ansættelse af
grundværdier for er-
hvervsejendomme
m.v.)
(
S, V, DF, RV,
KF og LA)
Loven ligger i forlængelse af Forlig om
Tryghed om boligbeskatningen (boligskat-
teforliget) fra maj 2017 (V, LA, KF, S, DF,
RV), samt Aftale om kompensation til bo-
ligejerne og fortsat tryghed om boligbe-
skatningen fra maj 2020 (S, V, RV, DF, KF
og LA).
Med loven gennemføres bl.a. en ny model
for erhvervsvurderinger, som skal sikre
ensartede og rimelige grundvurderinger
for erhvervsejendomme samt sikre sam-
menhæng mellem grundvurderingerne for
ejerboliger. Af bemærkningerne til æn-
dringsforslag stillet af skatteministeren til L
107 A, optrykt i tillægsbetænkning af 11.
februar 2021, fremgår, at der i forlængelse
af vedtagelsen af lovforslaget nedsættes
en arbejdsgruppe med deltagelse af eks-
terne eksperter, der skal analysere model-
len til vurdering af erhvervsgrunde. Ar-
bejdsgruppen afrapporterer medio 2023,
og forligskredsen drøfter arbejdsgruppens
afrapportering herefter. De nærmere betin-
gelser for arbejdsgruppens afrapportering
og analyser fremgår af et udarbejdet kom-
missorium.
Loven udmønter en del af
Aftale om grøn
omstilling af vejtransporten, der sikrer fi-
nansiering og konkrete tiltag, som skøn-
nes at løfte antallet af nul- og lavemissi-
onsbiler til 775.000 i 2030,
der blev ind-
gået af S, RV, SF og EL den 4. december
2020.
2020-21
L 129
Lov nr. 203 af 13. fe-
bruar 2021 om æn-
dring af registrerings-
afgiftsloven, brænd-
stofforbrugsafgiftslo-
ven, ligningsloven og
forskellige andre love
(Ændring af registre-
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om en oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revision/evalueringen/overvågningen, til skatteministeren
2470402_0007.png
ringsafgiften af per-
son- og varebiler og
motorcykler, ophæ-
velse af tillæg og fra-
drag for energieffekti-
vitet, forhøjelse af
brændstofforbrugsaf-
giften og vægtafgif-
ten og omlægning af
brændstofforbrugsaf-
giften til CO2-baseret
afgift, justering af be-
skatning af fri bil og
forhøjet deleøkono-
misk bundfradrag for
privat udlejning af
nul- og lavemissions-
biler, forlængelse af
ordning med lav afgift
på el til erhvervs-
mæssig opladning af
eldrevne køretøjer
m.v.) (S, RV, SF og
EL)
2020-21
L 137
Lov nr. 789 af 4. maj
2021 om ændring af
skattekontrolloven,
momsloven, opkræv-
ningsloven og for-
skellige andre love
(Sanktioner ved
manglende indsen-
delse af oplysninger
og tiltag til bekæm-
pelse af organiseret
svig m.v. som led i
udmøntning af aftale
om styrket skattekon-
trol) (S, V, DF, RV,
SF, EL, KF, NB, LA
og ALT)
Det fremgår af lovforslagets bemærknin-
ger, at aftalepartierne løbende vil over-
våge udviklingen i antallet af grønne biler
og i 2025 gøre status og drøfte initiativer,
der kan indfri ambitionen om 1 mio.
grønne biler samt konkrete tiltag, der kan
tilvejebringe den nødvendige finansiering.
Loven udmønter dele af »Aftale om styrket
skattekontrol«, som den 29. april 2020
blev indgået mellem S, V, DF, RV, SF, EL,
KF, NB, LA og ALT. Loven udmønter de
dele af aftalen, der omhandler hårdere
sanktioner ved manglende indsendelse af
oplysninger og skærpede krav om sikker-
hedsstillelse.
Skatteministeren har ved svar på spørgs-
mål 2 til L 137 tilkendegivet, at loven eva-
lueres efter to år fra lovens ikrafttrædelse.
Loven trådte i kraft den 1. juli 2021, hvor-
for evalueringen skal foretages efter den
1. juli 2023.
Side 7 af 7