Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2501249_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
14. december 2021
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 18 (Alm. del) af 14.
oktober 2021 stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor meget man får ud af at arbejde efter skat i en gen-
nemsnitlig kommune i forhold til at være på dagpenge, hvis den maksimale dag-
pengesats hæves med 5.000 kr. Svaret bedes opgøres i indkomstspændet 22.000 til
28.000 kr. med 1.000 kroners-interval.
Svar
Der er i spørgsmålet spurgt til
efter skat
virkningen af at hæve den maksimale dag-
pengesats med 5.000 kr. om måneden. Besvarelsen tager udgangspunkt i det så-
kaldte forskelsbeløb, der udover
efter skat
virkningen også indregner virkningen på
indkomstafhængige skattefrie ydelser som fx boligstøtte, nutidsværdien af pensi-
onsindbetalinger (opgjort efter skat) samt transportudgifter til og fra job. Der hen-
vises til kapitel 8 i
Ulighedsredegørelsen 2020, finansministeriet
for en nærmere beskri-
velse af forskelsbeløbet.
Efter gældende regler udgør den maksimale dagpengesats for en fuldtidsforsikret
232.212 kr. i 2022-pl (19.351 kr. pr måned) - dog kan de udbetalte dagpenge mak-
simalt udgøre 90 pct. af den lediges hidtidige lønindkomst (opgjort efter der er
trukket arbejdsmarkedsbidrag på 8 pct.). Med en forhøjelse på 5.000 kr. om måne-
den vil den maksimale dagpengesats udgøre 292.212 kr. (24.351 kr. pr. måneden)
Virkningen på forskelsbeløbet for en enlig dagpengemodtager på ordinære vilkår
uden børn af at hæve den maksimale dagpengesats med 5.000 kr. om måneden i
indkomstintervallet 22.000 til 40.000 om måneden fremgår af tabel 1.
For en dagpengemodtager med en
alternativ
lønindkomst på 22.000 kr. om måne-
den har forhøjelsen af den maksimale dagpengesats med 5.000 kr. om måneden
ikke betydning for forskelsbeløbet. Det skyldes, at en dagpengemodtager med en
lønindkomst på 22.000 kr. om måneden vil få udbetalt dagpenge svarende til 90
pct. af lønindkomsten både før og efter forhøjelsen af den maksimale dagpenge-
sats med 5.000 kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvor meget man får ud af at arbejde efter skat i en gennemsnitlig kommune i forhold til at være på dagpenge, hvis den maksimale dagpengesats hæves med 5.000 kr., til finansministeren
2501249_0002.png
Side 2 af 3
For en dagpengemodtager med en
alternativ
lønindkomst på 28.000 kr. om måne-
den reduceres forskelsbeløbet med 2.300 kr. om måneden, som følge af at den
maksimale dagpengesats forhøjes med 5.000 kr. om måneden.
For en dagpengemodtager med en
alternativ
lønindkomst på 29.500 kr. eller der-
over pr. måned reduceres forskelsbeløbet med 3.100 kr. om måneden, som følge
af at den maksimale dagpengesats forhøjes med 5.000 kr. om måneden.
Tabel 1
Ændring i forskelsbeløb ved at hæve dagpengemaksimum med 5.000 kr. om måneden, 2022
Lønindkomst i beskæfti-
gelse, kr. per måned
22.000 23.000 24.000 25.000 26.000 27.000 28.000 30.000 35.000 40.000
------------------------- kroner per måned -------------------------
Ved gældende regler
Disponibel indkomst i
beskæftigelse
Disponibel indkomst som
dagpengemodtager
Forskelsbeløb (I)
16.000 16.700 17.300 18.000 18.700 19.300 20.000 21.300 24.400 27.500
13.400 13.900 14.200 14.200 14.200 14.200 14.200 14.200 14.200 14.200
2.600
2.700
3.200
3.800
4.500
5.100
5.800
7.100 10.200 13.400
Ved forhøjet dagpengemak-
simum med 5.000 kr.
Disponibel indkomst i
beskæftigelse
Disponibel indkomst som
dagpengemodtager
Forskelsbeløb (II)
16.000 16.700 17.300 18.000 18.700 19.300 20.000 21.300 24.400 27.500
13.400 13.900 14.500 15.000 15.500 16.000 16.500 17.300 17.300 17.300
2.600
2.700
2.900
3.000
3.200
3.300
3.500
4.000
7.100 10.300
Ændring i forskelsbeløb (II-I)
0
0
-300
-800
-1.300
-1.800
-2.300
-3.100
-3.100
-3.100
Anm.: Beregningsteknisk indgår lønindkomst i beskæftigelsesaltrnativet som input i beregningen af den maksimale
dagpengeudbetaling (der maksimalt kan udgøre 90 pct. af den hidtidige lønindkomst, opgjort efter
arbejdsmarkedsbidrag). I beregningerne er der taget udgangspunkt i en enlig dagpengemodtager uden børn,
der bor til leje på 70 m2 med en månedlig husleje på 5.000 kr. Transportudgifterne i
beskæftigelsesalternativer er sat til 600 kr. om måneden. Pensionsindbetalingen er i beskæftigelsesalternativet
sat til 12,5 pct. af lønindkomsten. I overførselsalternativet er der indregnet indbetaling til obligatorisk pensi-
onsopsparing på 0,9 pct. af den udbetalte dagpengeydelse. Der er i begge alternativer indregnet indbetalinger
til ATP. Nutidsværdien af pensionsindbetalinger (opgjort efter skat) er opgjort ved at indregne 45 pct. af
pensionsindbetalingerne.
Kilde: Egne beregninger på Familietypemodellen.
Jo lavere forskelsbeløb er, desto mindre er det økonomiske incitament til beskæf-
tigelse. Man skal dog være opmærksom på, at andre forhold end økonomiske inci-
tamenter har betydning for, om den enkelte er i beskæftigelse eller ej. Der kan fx
ligge en stærk tilfredsstillelse i at bidrage aktivt på arbejdsmarkedet, ligesom sam-
været med kollegaer kan have stor betydning. Andre kan eksempelvis opleve soci-
ale problemer eller sygdom, som holder dem væk fra arbejdsmarkedet i en peri-
ode.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvor meget man får ud af at arbejde efter skat i en gennemsnitlig kommune i forhold til at være på dagpenge, hvis den maksimale dagpengesats hæves med 5.000 kr., til finansministeren
Side 3 af 3
Det kan det bemærkes, at en forhøjelse af den maksimale dagpengesats også kan
påvirke det økonomiske incitament til beskæftigelse blandt dimittendledige i a-kas-
sesystemet. Det skyldes, at dimittendlediges dagpengesats følger den maksimale
dagpengesats (71,5 pct. for ikke-forsørgere og 82 pct. for forsørgere). Hertil kom-
mer, at langt de fleste dimittendledige ikke er omfattet af reglen om, at dagpenge-
udbetalingen maksimalt kan udgøre 90 pct. af den hidtidige lønindkomst.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister